
1 

 

 
idcarmenia@gmail.com 
http://www.foi.am/hy/IDC/ 
 
 
Yerevan 
03.10.2012 

 
OPINION 

 
On the Court Case Filed by “Ijevan Road Construction Enterprise” CJSC vs. 

“Ijevan Studio” Ltd and journalist Naira Khachikyan 
 

 
1. The Circumstances of the Case 
 
On 21.06.11 a video material titled “Where are the Destroyed Flagstones?” prepared by Ijevan 
TV company was broadcast by “Lraber” news programme of Armenian Second TV Channel. 
The video pertained to the renovation works of “Ijevan RCE” Closed Joint Stock Company in a 
number of streets of Ijevan. The video material criticized the Company for removing 
flagstones of the Ijevanyan Street of Ijevan, without having the relevant permission and urban 
construction documents, which resulted in the street’s becoming impassable for people and 
public transportation.  
 
In particular the broadcast material included the following statements:  

• “Real destroyers having one name - Ijevan Road Construction Enterprise, are disguised 
under a business mask”;  

• “perhaps it is the lack of quality and fairness which caused such consequences”;  
• “has destroyed and secretly sold the flagstones”;  
• “were sold with the uncaring hand of Ijevan road construction company”;  
• “after heavy rains it is about how  36 million drams for Metaghagortsneri 36 street were 

spent and wasted that people would be talking about”.  
 



2 

 

On 27.06.2011 Ijevan TV company broadcast a video material entitled “The Flagstones in a 
Safe Destination”, where the Director and staff of “Ijevan RCE” CJSC provided clarifications 
about the earlier information.  
 
The Company applied to Court on 19.07.2011 against Ijevan TV Company and journalist Naira 
Khachikyan who prepared the video material, demanding apology for damaging business 
reputation and a compensation of 3 000 000 AMD for pecuniary and non-pecuniary damage 
(including 200 000 for the fee paid to the lawyer and 64 000 AMD for state duty as a court 
expense) to be charged from the Respondents.  
 
In its verdict from 27/04/2012 the Court arrived to the conclusion that the first 2 statements 
“Real destroyers having one name - Ijevan Road Construction Enterprise, are disguised under 
a business mask” and “perhaps it is the lack of quality and fairness which caused such 
consequences” are value judgments which can not be deemed as insulting. While the 
journalist went for exaggeration, with this style she expressed an opinion which is not 
injurious. By assessing the remaining expressions as statements about facts, the Court 
concluded that the expressions “has destroyed and secretly sold the flagstones”; “were sold 
with the uncaring hand of Ijevan road construction company” and “of 36 million drams’ 
spending and wasting” do not correspondent to the reality as factual data and damage the 
company’s business reputation. With this regard the Court defined that the video material 
damaged the plaintiff company’s business reputation. When determining the compensation 
amount the court concluded that the damage incurred by the plaintiff has been partially 
compensated by the fact that the latter one received a possibility to present its views during 
the programme broadcast by Ijevan TV company on 27.06.2011 and therefore decreased the 
compensation amount to 50 000 AMD.  
 
The Court of Appeal entirely reversed the First Instance Court’s decision and sent the case to 
the First Instance Court to be entirely heard anew. The Court reasoned its decision by 
referring to the Cassation Court’s precedent of 27.04.2012, in the following way:  

 
“It is necessary to assess the issue of the prompt and available to all distribution of 
information by a mass medium ….The distribution of information by the media is much 
quicker that if the publication was made among a small circle of persons. At the same time 
it is necessary to take into account the scope of information’s coverage: the media that are 
for local consumption have a much smaller coverage that the media that have a nation-
wide coverage.  



3 

 

  
When awarding a pecuniary compensation it is necessary that the Courts attach high 
attention to how the compensation amount is defined, demand financial documents 
submitted by plaintiffs to relevant state bodies and other documents….otherwise high 
compensation amounts can result in severe consequences in terms of the plaintiffs’ ability 
to continue their activities.  
 
….In this particular case it is not clear under which circumstances the court has arrived to 
the conclusion that the compensation amount should be 50 000 AMD when the Second 
Armenian TV Channel has a nation-wide coverage, i.e. the damaging information voiced by 
a nation-wide TV company became available among all stakeholders who are in business 
relations with that company.  

 
The case does not include any relevant evidence on N. Khachikyan’s material situation…, 
based on which the court could find out the respondent’s material situation and define a 
reasonable compensation amount commensurate with the damage caused by insult and 
defamation. The Court itself has placed on record the fact that there is no evidence 
concerning the respondent’s material situation and nevertheless defined  50 000 AMD as a 
compensation amount”.  

 

2. Conclusion  
 

The information material entirely concerns a problem which is of high public interest. During 
court examination it is indeed necessary that the courts take into account the “watchdog” 
responsibility of the media in democratic society which enables citizens to scrutinize the 
activities of public bodies. When exercising this responsibility, the media have the right to 
present their subjective assessments, use acute criticism and exaggerated expression means. 
According to the Constitutional Court of the RoA this right of journalists is limited at a point 
when “it is no longer possible to argue that they are making their contribution to the open 
debate over issues that are important for the society”1. This can be deemed as the distinction 
line which separates responsible journalism from non-responsible journalism.  

 

                                                            

1 Decision of the Constitutional Court No. ՍԴՈ-997, page 16, point 6.  



4 

 

In this particular case the media had an aim to invite public attention to the alleged breaches 
during construction works carried out with the community means and thereby generate open 
public debate. When doing this the journalist raised acute issues and went for exaggerated 
statements. All this was taken into account by First Instance and Appeal Courts with regard to 
the first and second statements in question. Such approach is indeed welcome.  

 
A different attitude was shown to the remaining 3 statements, which the court deemed as 
statements of facts. The Council also finds that these are statements of facts that are subject to 
a different legal regulation, i.e. they are subject to being proved. This circumstance should 
oblige journalists to remain very vigilant. In such circumstances a statement will be referred to 
the person having publicly presented the factual data and ultimately this person will bear 
responsibility for proving the truthfulness of such statement.2 Since it is the routine 
responsibility of a journalist to check facts, very serious circumstances must be in place in 
order for this responsibility to be lifted. The presence of such circumstances depends on the 
nature and level of the defamatory statement3, way of its distribution4 and to what extent the 
source of information was reliable for the medium at that moment5. A relevant feature also is 
the presumption of innocence6.  

 
In this particular case the media outlet and the journalist have not provided any evidence for 
justifying the statements and just stated that the mentioned statements “are heard from people 
during video shooting”. The Council finds that the statements in question were too serious and 
damaging in order for the underlying facts be justified just with such vague evidence. Thus no 
good-faith was exercised in checking the facts of the statement. In the same context the 
Council considers the circumstance that the statement was disseminated several times by the 
Second Armenian and “Yerkir Media” TV channels which have a nation-wide coverage. The 
distribution of information via such means is much wider from the point of view of its impact 
than via other types of media7.  
 

                                                            

2 Europapress Holding D.O.O vs. Croatia, No. 25333/06, 22/10/2009, § 60   
3 Pedersen and Baadsgard vs. Denmark, No.  49017/99, 17/12/2004, § 78 
4 § 79 
5 IBID  
6 § 78 
7 See the European Court’s conclusion on similar cases, particularly in the Pederson Case that has been referred to 
above 



5 

 

As far as the conclusion of the Court of Appeal that when determining the compensation 
amount the First Instance Court did not assess the circumstance that the information was 
distributed by a TV company which has a nation-wide coverage, as well as that the First 
Instance Court did not take into consideration the material situation of the respondents, the 
Council, in principle concurring with the approach of the Cassation Court, for now abstains 
from expressing an opinion since the court hearing over the mentioned two basis is still 
ongoing.  

 
As for the respondent’s position that the second programme broadcast on 27.06.2011 can be 
deemed as a refutation by the respondent and thus the plaintiff should not have requested a 
court protection, the Council agrees with the Cassation Court’s approach that when reversing 
the First Instance Court’s decision, it instructed the First Instance Court to find out in the 
course of the new examination of the case, whether the plaintiff company, before seeking  
court protection, requested the respondents to refute the published information in the same 
means as it was distributed. The Council finds that the clarification of this issue can have a 
crucial impact on the result of the outcome of the case.  

 
The Council also appreciates the fact that the first instance court has notably reduced the 
amount of the monetary compensation defined against the media outlet with the justification 
that with the possibility of expressing their views during the second programme, the violated 
right of the plaintiffs was partially restored. It is also commendable that the reversing of the 
court decision by the Court of Appeal was based on the omission of the First Instance Court, 
according to which without demanding any evidence concerning the damage caused by the 
plaintiff, the Court, exclusively based on its inner conviction, defined the amount of the 
damage incurred by the plaintiff company. The Court has instructed to examine this 
circumstance as well in the course of the new examination of the case.  

 
 

Information Disputes Council 

Shushan Doydoyan (Secretary of the Council) – President of the freedom of Information 
Center 

Manana Aslamazan –Director of Armmedia program 
Boris Navasardyan – President of Yerevan Press Club 

Aram Abrahamyan- Chief Editor of Aravot daily  
Ara Ghazaryan  - Deputy Director of Arni Consult law office  


