
        
YEREVAN PRESS CLUB 

 
 
 
 
 
 
 

                  
        EUROPEAN UNION

 

 

 
 
 
 
 
 

REPORT ON MONITORING OF ARMENIAN 

BROADCAST MEDIA COVERAGE OF  
ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF 

ELDERLY ON MAY 5, 2013 

(APRIL 7 - MAY 3, 2013) 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
This document has been produced within the framework of a project on 
strengthening electoral processes in Armenia in line with international standards, 
implemented by the OSCE Office in Yerevan and financed by the European Union. 
The views expressed herein can in no way be taken to reflect the official opinion of 
the European Union or of the OSCE.

 

 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 2 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

YEREVAN PRESS CLUB 
 

www.ypc.am 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 3 

 
REPORT ON MONITORING OF  

ARMENIAN BROADCAST MEDIA COVERAGE OF  
ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY  

ON MAY 5, 2013 
(APRIL 7 - MAY 3, 2013) 

 
THE MONITORING of Armenian broadcast media coverage of the 2013 elections of the 
Yerevan Council of Elderly is carried out by Yerevan Press Club within the framework of a 
project on strengthening electoral processes in Armenia in line with international 
standards, implemented by the OSCE Office in Yerevan and financed by the European 
Union. The monitoring is conducted in three stages: the first stage covers the period from 
April 7 to May 3, 2013 (pre-election promotion); the second stage covers the period from 
May 4 to May 5, 2013 till 20.00 (the days, when pre-election promotion is prohibited by the 
electoral legislation); the third stage covers the period of May 5 from 20.00 to May 19, 
2013 (coverage of the post-election situation). 
 
THE RESEARCH included 4 national TV channels - First Channel of the Public 
Television of Armenia (h1), “Yerkir Media”, “Kentron”, Second Armenian TV 
Channel (h2); one Yerevan TV channel - “ArmNews”, as well as the Public Radio of 
Armenia and “ArmRadio FM 107” radio channel.  
 
THIS REPORT covers the whole period of pre-election promotion. As it was mentioned in 
the Interim Report of the monitoring (April 7-24, 2013), the first two and a half weeks of this 
period “reflected both positive and negative tendencies of Armenian broadcast media 
coverage of elections, which had appeared through the recent years. In particular, as a 
positive sign we can mention the absence of discrimination with respect to any of the 7 
political forces, taking part in the struggle for places in Yerevan Council of Elderly. 
 
At the same time, a major problem is the lack of willingness of Armenian politicians to 
participate in debates, open discussions on air. Also, some broadcasters are continuing 
the undesirable practice of using in their editorial coverage the footage prepared by 
electoral headquarters of political parties, which contains elements of pre-election 
promotion. As another negative tendency, we can mention the reducing of the role of 
public service broadcasters in the coverage of elections and political life in general. This 
factor is particularly relevant in the context of growing politicization of several private TV 
channels, which, being associated with particular parties, are to some extent implementing 
a certain information agenda. The latter fact can be assessed in two ways. On the one 
hand, reflection of different political interests in the broadcast media is a guarantee of 
pluralism in covering election campaigns. On the other hand, a public resource (the 
frequency) is, as a matter of fact, used for narrow political purposes, which contradicts the 
essence of the Armenian legislation. In addition, such situation in Armenian broadcast 
media field limits the information capacity of the political forces that do not have leverage 
over broadcasters, while guarantees of a more or less balanced coverage (legislation and 
monitoring) are present only in the short periods of official pre-election promotion. The 
same restriction applies to a certain extent to the civil society and independent experts.” 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 4 

These trends are mostly characteristic for the last 9 days of pre-election promotion, as 
well. At the same time, it is possible to state that there was no discrimination with regard to 
6 out of 7 political forces, taking part in the elections. “Arakelutyun” (“Mission”) party 
received significantly less attention from the media studied. Of course, this party is less 
well-known and has less political influence than the other six competitors. However, this 
cannot be a satisfactory explanation for such a striking disparity in the attention to this and 
other parties in the airtime of certain broadcasters. This, first of all, refers to the First 
Channel of the Public Television of Armenia (PTA), where representatives of 
“Arakelutyun” did not participate in any discussion programmes, particularly “Hartsazruyts” 
(“Interview”). Meanwhile, the representatives of competing political forces were invited to 
this programme 2-3 times, each. And, in general, in terms of volume of coverage it is on 
the PTA First Channel that the largest gap between “Arakelutyun” and other participants 
of the campaign was recorded.  
 
THE HIGHEST LEVEL OF ACTIVITY in the coverage of the election campaign has been 
shown by “Kentron” TV channel, followed by "Yerkir Media". In terms of this indicator, 
volume of airtime, allocated to parties/bloc, “ArmNews” was the third (hereafter for the 
quantitative data of the monitoring see the tables enclosed). In this regard, "Kentron" and 
"Yerkir Media" regained their leading positions, which belonged to them during the 
parliamentary elections in 2012, but which they lost during the presidential campaign of 
2013. Thus, the assumption of the YPC monitoring group was confirmed, that the interest 
of these two channels towards the elections to a certain extent is conditioned by the 
participation of, respectively, the parties "Bargavach Hayastan" ("Prosperous Armenia") 
and the Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun. The least attention to the 
elections of the Yerevan Council of Elderly was shown by the PTA First Channel and the 
Public Radio of Armenia. As noted above, the relatively low interest of the Public 
Television and Radio Company of Armenia towards political processes in the country, in 
general, can already be considered traditional, and most of all, it refers to TV broadcast of 
the PTRC. 
 
Of political forces, participating in the elections of the Council of Elderly, the most volume 
of coverage, in terms of aggregate data of all the media studied, was received by 
"Prosperous Armenia". However, if the indicators of the party bloc "Barev, Yerevan" 
("Hello, Yerevan") are added to the coverage of the party "Zharangutyun" ("Heritage"), 
irrespective of its membership in the bloc and participation in the elections, their 
cumulative indicators in terms of airtime volume would be even higher, albeit not 
significantly, than those of "Prosperous Armenia". (Given that "Barev, Yerevan" and 
"Heritage" are inseparable in the perception of the public, the summation of their indicators 
within this research was quite justified.) In terms of frequency of references, however, the 
leader was the Republican Party of Armenia (RPA), which according to the amount of 
airtime received lagged behind both "Barev, Yerevan"/"Heritage" and "Prosperous 
Armenia".  
 
On the air of “Kentron” TV channel, “Prosperous Armenia” had an overwhelming 
advantage before all other participants of the elections. This party is also ahead of its 
competitors in terms of volume of coverage on the Second Armenian TV Channel 
(though with a much smaller gap than on “Kentron”). ARF-Dashnaktsutyun received 
certain, though not very significant, advantage over competitors on “Yerkir Media” TV 
channel, and RPA received similar advantage on the PTA First Channel. As for the other 
three media studied, “ArmNews”, “ArmRadio” and Public Radio of Armenia, the 
highest cumulative indicator was received by “Barev, Yerevan”/”Heritage. 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 5 

COVERAGE OF THE OFFICIAL, PROFESSIONAL ACTIVITIES OF THE LEADERS (i.e., 
the first three persons on the electoral lists, whose names appeared in the ballots) of the 
political forces, running for seats in the Yerevan Council of Elderly, outside of the context 
of the campaign and their party belonging, was, as a rule, minimal and could not 
significantly influence the perceptions of the audience. In this capacity, for the period 
studied, appeared Taron Margarian, the current Mayor of Yerevan and first number of the 
RPA electoral list, Vardan Oskanian, former Minister of Foreign Affairs of Armenia and the 
first number of the “Prosperous Armenia” electoral list, Armen Yeritsian, RA Minister of 
Emergency Situations and the first number of “Orinats Yerkir” electoral list, as well as 
Smbat Lputian, chess grandmaster and the second number of the electoral list of RPA. 
The most extensive was the coverage of Taron Margarian’s official activities outside of the 
context of elections in the weekly programme “Mayrakaghak” (“Capital City”), aired on 
“ArmNews”, which is a product of cooperation of the press service of the City Hall and the 
TV company. However, this was typical only for the beginning of pre-election promotion. 
 
THE SHARE OF CONNOTATIONAL REFERENCES to political forces, taking part in the 
elections of the Council of Elderly, was almost two times higher than during the 
parliamentary (2012) and presidential (2013) campaigns: it comprised 5.3% of the 
aggregate number of references on all the channels studied. This indicates an 
uncompromising struggle and confirms the claims by the opposition that it viewed Yerevan 
elections as decisive within the current electoral cycle. If after the parliamentary and even 
the presidential elections there still was an opportunity to challenge the ruling RPA, after 
the campaign for the seats to the Council of the Elderly the opposition will have to wait four 
years for the next “big elections”. The intensity of the political competition was bound to 
influence the information component of the elections and it broke the tendency of mainly 
neutral coverage of the political life of the country, which had been observed in the course 
of latest elections. Moreover, the increase in the level of coverage of political forces 
outside of a neutral context took place mostly during the last 9 days of the pre-election 
campaign. Throughout these 9 days connotational references comprised 8%, significantly 
higher than in the 27-day election campaign as a whole.  
 
Characteristically, the highest share of connotational references was recorded on those 
three TV channels, where advantage in terms of volume of coverage was held by those 
parties (particularly, “Prosperous Armenia” and ARF-Dashnaktsutyun), which more than 
the others advocated “a united front” against RPA: on Second Armenian TV Channel -
9.9%, “Yerkir Media” - 9%, “Kentron” - 8.8%. In the airtime of other media studied, this 
indicator was significantly lower than the average indicator of 5.3%. “Yerkir Media” and 
“Kentron” were united by the fact that it was at their expense that during the last 9 days 
of the pre-election promotion the degree of confrontation in the information field went up 
(respectively, 17.3% and 14.6% of connotational references), and in their airtime the 
coverage of the RPA was especially critical (respectively, 0 positive against 43 negative 
and 0 positive against 52 negative references - within the whole pre-election promotion). It 
was the increase in the number of negative references to RPA at the end of the electoral 
campaign that destroyed the general dynamic of connotationality of references. In this 
respect, on the Second Armenian TV Channel a different trend was observed: here, 
through the last 9 days of the pre-election promotion the share of connotational references 
was reduced to 7.9%. 
 
The most neutral throughout the pre-election promotion was the coverage on the PTA 
First Channel (2.2% of connotational references) and “ArmNews” (2.4%). The Second 
Armenian TV Channel was the only one, where number of positive references to political 
forces was higher than the number of negative ones. And the highest prevalence of 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 6 

negative references over positive ones was recorded on the air of “Kentron” and “Yerkir 
Media”. 
 
In terms of balance of positive and negative references, the most favourable coverage was 
received by ARF-Dashnaktsutyun (10 positive and 0 negative references by all the 
broadcasters studied) and “Prosperous Armenia” (24 and 17). The former received its 
favourable balance mainly due to “Yerkir Media” (9 and 0), and the latter - due to 
“Kentron” (12 and 0). Three parties, RPA, “Armenian National Congress” (ANC) and 
“Orinats Yerkir”, had a negative balance. The most unfavourable was the coverage of the 
ruling party (28 positive and 153 negative references), which was an unprecedented 
phenomenon in the history of elections in Armenia. Moreover, the balance of RPA was 
negative in all media studied. It was formed mostly due to the fact that opposition political 
forces to a large extent used the airtime they received to criticize the RPA and sometimes 
paid less attention to their own electoral programmes. 
 
Negative references to the Republicans mostly were related to the deficiencies in the 
management of the city and the country in general. Also the ruling party was accused of 
having an intention to falsify the elections. In case of “Prosperous Armenia”, the negative 
tone of coverage was due to accusations about vote-buying, while positive references 
were mostly statements, made in its support at election campaign events. Especially often, 
such statements were heard in the airtime of “Kentron” and the Second Armenian TV 
Channel. To a certain extent, this was a consequence of using in the editorial coverage of 
these two channels (as well as on “Yerkir Media”) of the same video materials, which, 
most probably, had been provided by the electoral headquarters of “Prosperous Armenia” 
itself. Positive references to “Orinats Yerkir” were mostly heard in the reports about pre-
election events, and criticism referred to cooperation with RPA and participation in 
electoral violations. Favourable balance of references to ARF-Dashnaktsutyun was formed 
as a result of statements by the voters who said they were going to vote for this party. 
Negative references to ANC were mostly related not to the pre-election context per se, but 
to the transformation of the party “Armenian National Movement”, its renaming into 
“Armenian National Congress” and its April 13, 2013 assembly, which completed that 
process. Moreover, critical statements towards ANC and its leader, First RA President 
Levon Ter-Petrosian, were heard from representatives of various political forces.  
 
ANALYSIS OF THE PROGRAMMES OF THE FORMAT “GUEST-IN-STUDIO” confirms 
that the highest degree of interest towards the election campaign was shown by 
“Kentron”: almost all of its discussion programmes were devoted to the elections and 
political processes in general. At the same time, there were no representatives of RPA 
among the guests of “Kentron”, which should rather be interpreted not as a selective 
approach of the TV channel to the parties, but as a selective approach of the Republicans 
to the TV channels. “Yerkir Media”, “ArmNews” and Second Armenian TV Channel 
also actively used the format “guest-in-studio” for coverage of the campaign. If it were to 
the programmes of the Public Radio, except the news programmes, it would be 
impossible to assume that there was an important political campaign taking place in 
Armenia. The PTA First Channel was significantly more passive than the private TV 
channels monitored, however, throughout the period studied, representatives of all political 
forces, running in the elections, except “Arakelutyun”, were invited to its programme 
“Hartsazruyts”. “ArmRadio” was significantly less interested in the political processes, as 
compared to the recent presidential election campaign. Like during the presidential 
campaign, discussion programmes of all broadcasters were rarely turning to independent 
experts for analysis of the electoral situation.  
  



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 7 

   
GENERAL INFORMATION ON MONITORING 

 
 
THE MONITORING of Armenian broadcast media coverage of the 2013 elections of the 
Yerevan Council of Elderly is carried out by Yerevan Press Club within the framework of a 
project on strengthening electoral processes in Armenia in line with international 
standards, implemented by the OSCE Office in Yerevan and financed by the European 
Union. The monitoring is conducted in three stages: the first stage covers the period from 
April 7 to May 3, 2013 (pre-election promotion); the second stage covers the period from 
May 4 to May 5, 2013 till 20.00 (the days, when pre-election promotion is prohibited by the 
electoral legislation); the third stage covers the period of May 5 from 20.00 to May 19, 
2013 (coverage of the post-election situation). 
 
 
FIRST STAGE. PRE-ELECTION PROMOTION 
APRIL 7 - MAY 3, 2013 
 
OBJECTIVES OF THE MONITORING were to define and determine through analyzing 
quantitative and qualitative data:  
 
- the level of attention of the broadcast media of Armenia to the 2013 elections of the 
Yerevan Council of Elderly; 
 
- how free and unbiased were the broadcast media in informing the voters about the 
political parties/blocs, running in elections of the Yerevan Council of Elderly, in ensuring 
their access to air to express their views and opinions;  
 
- how compliant the broadcast media were with the legislative provisions, regulating the 
coverage of the pre-election promotion;  
 
- how compliant were the broadcast media with the RA international commitments in terms 
of elections coverage throughout the pre-election promotion. 
 
In order to fulfil the objectives mentioned above methods of quantitative and qualitative 
monitoring were applied. 
 
THE QUANTITATIVE METHODS included direct calculations and measuring of the 
materials of broadcast media (for the methodology of the quantitative monitoring see 
below). 
 
THE QUALITATIVE METHODS represented a combination of the analysis of the gathered 
quantitative data with the evaluation of the specific situation in the media during the 
monitoring period, which include interviews with representatives of media, political parties, 
civil society organizations and expert community, as well as analysis of publications 
devoted to the topic of media coverage of election campaign, study and fact-checking of 
statements by party representatives and politicians regarding the media performance 
during the pre-election period. 
  



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 8 

MONITORING INCLUDED 7 BROADCAST MEDIA:   
 
4 national channels: First Channel of Public Television of Armenia (h1), “Yerkir 
Media”, “Kentron”, Second Armenian TV Channel (h2); 
 
1 TV channel of Yerevan: “ArmNews” (the only Armenian TV channel that has a profile of 
news/current affairs and international programmes); 
 
2 radio channels: Public Radio of Armenia, “ArmRadio FM 107” (the only 24-hours talk 
radio channel in Armenia, which pays priority attention to social and political processes). 
 
ON THE ABOVE-MENTIONED TV AND RADIO CHANNELS THE STUDY INCLUDED all 
the programmes aired in the evening prime time (18.00-01.00), with the exception of pre-
election promotion slots, as well as commercial/social advertisement, and TV tickers.  
 
THE MONITORING OBJECTS were all TV and radio pieces, which contained references 
to parties/blocs, running in the elections of the Yerevan Council of Elderly. 
 
 
MONITORING METHODOLOGY 
 
I. The main unit of the study was TV and radio piece. 
 

The following was regarded as a TV/radio piece: 
 
The airtime unit, distinct in its theme, composition and design, i.e.: 
a. a separate story in the newscast; 
b. a separate communication, presented by the programme host; 
c. a part (section, story) of the programme, touching on different 
issues/problems, made distinct by theme, composition and design (with a bloom, a jingle, 
etc.); 
d. introductory announcements of the pieces were viewed as a part of the story they 
referred to; 
e. the text of the host, introducing the TV/radio piece (report, etc.), was viewed as a part of 
this piece (report, etc.). 
 
Of these: 
 
- News/news and comment programmes were divided into stories, and each story was 
treated as a separate independent piece; 
 
- Current affairs/discussion programmes, as well as programmes of various 
orientation were treated in the following way: 
 
1. If the programme was devoted to one topic, it was treated as one independent piece; 
 
2. If the programme was tessellated, i.e. divided into independent thematic units, then 
every unit was treated as a separate independent piece.  
 
II. Monitors recorded the duration of the air studied (18.00-01.00) on a daily basis.  
 
The programmes that started but did not end till 18.00 were not considered: the monitoring 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 9 

started after the end of the programme. The programmes that started but did not end till 
01.00 were studied in full, until their end. 
 
Monitoring did not include: 
 
- Pre-election promotion slots; 
 
- Commercial/social advertisement; 
 
- TV tickers.  
 
III. Monitors determined and recorded:  
 
1. Number and form of references to parties/blocs in TV and radio pieces  
 
Monitors determined and recorded in the appropriate table sections the presence and form 
of reference to a party/bloc, its leaders (those who hold the first three positions in the  
electoral list) or representatives in a TV/radio piece.  
 
The form of reference to a party/bloc was differentiated in the following way: 
 
А. A piece fully dealing with a party/bloc.  
 
A piece was considered fully dealing with party/bloc, even if it included reference to 
another party/bloc, or other topic(s) outside of the scope of the subject of the current 
monitoring, but such reference was subordinate to the main topic. If such piece contained 
a reference of subordinate nature to another party/bloc, this party/bloc was also recorded 
in the appropriate table section, according to the form of the reference to it (partly dealing 
or a mentioning). 
 
B. A piece partly dealing with a party/bloc.  
 
A piece was considered partly dealing with party/bloc, when it contained an equivalent 
reference to another party/bloc or other topic(s) outside of the scope of the subject of the 
current monitoring. If such piece contained equivalent references to two or more 
parties/blocs, each one of these parties/blocs was recorded as “partly”. 
 
C. A piece containing mentioning of a party/bloc. 
 
As mentioning were considered those cases, when in a piece a party/bloc was simply 
named, but no supplementary information or characteristic about it was given. 
 
Also any appearance of a party/bloc, its leaders (the first three persons in the electoral 
list) on TV screen was considered as mentioning. If appearance on the screen was part of 
a TV piece, already containing a reference (fully or partly) to that party/bloc, then it was not 
additionally recorded as mentioning. If the appearance of a party (bloc)/its leaders took 
place in a TV piece, which did not contain any references to it, then it was considered as 
separate mentioning.  
 
As mentioning were also recorded TV/radio pieces, which dealt with activities of a foreign 
party, having common origins and history with the party of the same name that was object 
of the current monitoring, including the cases where nothing was said about the links 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 10 

between that party and the party of the same name in Armenia. 
 
Any appearance of the leaders of a party/bloc, holding the first three positions in the 
electoral list, in a TV/radio piece was considered as a reference to that party/bloc, 
irrespective of the capacity in which these persons appeared (even if they were 
presented in the piece as performing their non-party official or professional duties). 
And therefore, any such reference was studied according to all categories 
mentioned above and below (form and nature of the reference, airtime).  
  
With regard to other representatives of a party/bloc a reference (its form, nature and 
airtime) was recorded only in those cases, when their party affiliation was somehow 
stressed in the piece. 
 
In each piece only 1 reference and only 1 form of reference to each party/bloc was 
recorded. 
 
These categories were measured in units.  
 
2. Nature of references to parties/blocs in TV/radio pieces  
 
Monitors determined and recorded in the appropriate table section the nature, positive 
(+), negative (-) or neutral (0), of the reference to a party/bloc in a TV/radio piece. 
 
The connotational (positive, negative) references were understood to be those that were 
contained in pieces leaving on the audience an obvious positive or negative impression 
about the party/bloc or its leaders/representatives. When the tone was not that obvious, 
reference was recorded as neutral. All the doubts of the monitor were also interpreted in 
favour of neutral reference. 
 
Besides, if the piece informed that a certain individual/organization has publicly announced 
its support/non-support to a party/bloc during the elections of the Yerevan Council of 
Elderly, the reference to this party/bloc was recorded as positive/negative, respectively. 
 
In each piece only one connotation (+, - or 0) to each party/bloc was recorded.  
 
This category was measured in units. 
 
3. Airtime in TV/radio pieces fully or partly dealing with parties/blocs  
 
In case a piece was fully or partly devoted to a party/bloc, the monitors determined and 
recorded the airtime, allocated to the party/bloc or its leaders/representatives for 
expressing their views and opinions, as well as judgments and narrations about the 
party/bloc by other persons. 
  
The measurement of airtime allocated to a party/bloc or its leaders/representatives for 
expressing their views and opinions, as well as judgments and narrations about the party 
by other persons was made in the following way: 
 
1) if the piece was fully dealing with this or that party/bloc, its whole airtime was recorded 
by monitors as belonging to that party/bloc;  
 
2) if the party/bloc was covered in a part of a piece, the monitors recorded only the part of 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 11 

the airtime covering the party/bloc as belonging to that party/bloc;  
 
3) if the piece, fully dealing with party/bloc conventionally named X quoted the statements 
of other party/bloc (conventionally called Y), other than referring to party/bloc X, or the 
judgments, narrations of other persons about Y were presented, with no comparison 
with X, Y received the airtime of this part of the piece;  
 
4) if the piece, fully dealing with party/bloc X, quoted its words about another party/bloc, Y, 
or the statements of Y about X were quoted, or judgments, narrations of other persons 
about Y in comparison with X were presented, 50% of relevant airtime was classed by 
the monitors to belong to X and Y each. 
 
This category was measured in seconds. 
 
IV. Recording the participants of various programmes in “guest-in-studio”/talk-
show/interview format 
 
At the evening prime time (18.00-01.00) of the TV/radio channel studied the monitors 
recorded in separate lists the participants of various programmes in “guest-in-
studio”/talk-show/interview format (including participants of news programmes that had 
the given format). The names of the programmes, the names of the invitees and their 
positions were specified in the lists. 
 
If the participants of such programmes were the first, the second and/or third person of 
the electoral list, that programme was recorded in the list under the name of the given 
party/bloc, irrespective of the capacity in which they had been invited.  
 
If the participant of the programme was another representative of the party/bloc, or a 
representative of the electoral headquarters/proxy of the party/bloc, and this capacity was 
somehow stressed in the programme, the programme was recorded in the list under the 
name of the given party/bloc. 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 12 

 
PARTIES INCLUDED IN THE MONITORING LIST 

 
 

The object of the monitoring were 6 parties and 1 electoral bloc, registered by the Central 
Electoral Commission of the Republic of Armenia for running in the 2013 elections of the 
Yerevan Council of Elderly. 
  
 

1. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 

2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  
Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 

3. “Barev, Yerevan” bloc of parties:  
Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 

4. “Armenian National Congress” party:  
Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 

5. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 

6. Republican Party of Armenia:  
Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 

7. “Orinats Yerkir” party:  
Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 

 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 13 

 
THE MEDIA STUDIED: BRIEF OVERVIEW 

 
 
FIRST CHANNEL OF PUBLIC TELEVISION OF ARMENIA (h1) is a part of the Public TV 
and Radio Company, founded in 2001. The managing body is the Council of Public TV and 
Radio Company. The daily duration of air of the First Channel is 24 hours. The 
programmes of the channel can also be received abroad via satellite.  
 
“ARMNEWS” is a private TV company, founded in 2003. The daily duration of air is 24 
hours. It also rebroadcasts the TV programmes of “EuroNews” international news TV 
channel.  
 
“YERKIR MEDIA” is a private TV company, founded in 2004. The daily duration of air is 
24 hours. The programmes of the channel can also be received abroad via satellite.  
 
“KENTRON” is a private TV company, founded in 2004. The daily duration of air is 24 
hours.  
 
SECOND ARMENIAN TV CHANNEL (h2) is a private TV company, founded in 1998. The 
daily duration of air is 18 hours.  
 
PUBLIC RADIO OF ARMENIA is a part of the Public TV and Radio Company, founded in 
2001. The managing body is the Council of Public TV and Radio Company. The daily 
duration of air is 24 hours. The programmes of the channel can also be received abroad 
via satellite.  
 
 “ARMRADIO FM 107” is a private radio company, founded in 2002. The daily duration of 
air is 24 hours.  
 

 

 
  
 
 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 14 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

TABLES 
APRIL 7 - MAY 3, 2013 

 
 

 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 15 

 
April 7 - May 3, 2013 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references to the parties/bloc,  

and airtime, allocated to the parties/bloc on 7 broadcast media studied: 
 

First Channel of the Public Television of Armenia (h1), “ArmNews”, “Yerkir Media”, “Kentron”, 
 Second Armenian TV Channel (h2), Public Radio of Armenia, "ArmRadio FM 107" 

 
 

Form of references to party/bloc 
(in units) 

Nature of references to 
party/bloc 
(in units) 

 

Party/Bloc 

Number of 
references to 

party/ 
bloc 

(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 

bloc 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
bloc 

Mentionings 
about party/ 

bloc 
+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing with 

party/ 
bloc  

(in sec.) 
1. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  

Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 957 465 463 29 24 17 916 101022.4 

2. Republican Party of Armenia:  
Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 1198 491 669 38 28 153 1017 96553.5 

3. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party: 
Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 803 370 353 80 10 0 793 79484.5 

4. “Barev, Yerevan” bloc of parties*:  
Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 

627 376 232 19 3 1 623 78011 

5. “Orinats Yerkir” party:  
Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 501 280 210 11 8 12 481 68845.4 

6. “Armenian National Congress” party:  
Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 595 348 237 10 2 13 580 64859.8 

7. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 200 130 64 6 2 0 198 19700.4 

 Total 4881 2460 2228 193 77 196 4608 508477 
 
 

* “Zharangutyun”/“Heritage” party 278 143 135 0 0 1 277 23434 
 

 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 16 

 
April 7 - May 3, 2013 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references to the parties/bloc, and airtime, allocated to the parties/bloc: 

 
First Channel of the Public Television of Armenia (h1) 

 
 

Form of references to party/bloc 
(in units) 

Nature of references to 
party/bloc 
(in units) 

 

Party/Bloc 

Number of 
references to 

party/ 
bloc 

(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 

bloc 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
bloc 

Mentionings 
about party/ 

bloc 
+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing with 

party/ 
bloc  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia:  

Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 69 31 33 5 2 3 64 8294 
1. “Barev, Yerevan” bloc of parties*:  

Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 
42 24 17 1 0 0 42 7562.5 

2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  
Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 57 25 27 5 0 0 57 7519.5 

2. “Orinats Yerkir” party:  
Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 42 26 14 2 0 1 41 7388 

3. “Armenian National Congress” party:  
Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 41 22 18 1 0 1 40 6390 

4. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party: 
Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 49 20 22 7 0 0 49 4850.5 

5. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 15 5 9 1 0 0 15 661.5 

 Total 315 153 140 22 2 5 308 42666 
 
 

* “Zharangutyun”/“Heritage” party 8 4 4 0 0 0 8 638 
 
 

 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 17 

 
April 7 - May 3, 2013 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references to the parties/bloc, and airtime, allocated to the parties/bloc: 

 
“ArmNews” TV channel 

 
 

Form of references to party/bloc 
(in units) 

Nature of references to 
party/bloc 
(in units) 

 

Party/Bloc 

Number of 
references to 

party/ 
bloc 

(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 

bloc 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
bloc 

Mentionings 
about party/ 

bloc 
+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing with 

party/ 
bloc  

(in sec.) 
1. “Barev, Yerevan” bloc of parties*:  

Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 
167 105 50 12 0 0 167 19983.3 

2. Republican Party of Armenia:  
Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 274 127 129 18 6 20 248 17584.8 

3. “Armenian National Congress” party:  
Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 147 99 46 2 0 0 147 11504 

4. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party: 
Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 163 70 71 22 0 0 163 10921.8 

5. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  
Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 199 95 96 8 0 2 197 10017.8 

6. “Orinats Yerkir” party:  
Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 106 57 42 7 0 0 106 9572.8 

7. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 35 19 13 3 0 0 35 2022.5 

 Total 1091 572 447 72 6 22 1063 81607 
 
 

* “Zharangutyun”/“Heritage” party 66 40 26 0 0 0 66 3511 
 
 

 
 
 

 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 18 

 
April 7 - May 3, 2013 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references to the parties/bloc, and airtime, allocated to the parties/bloc: 

 
“Yerkir Media” TV channel 

 
 

Form of references to party/bloc 
(in units) 

Nature of references to 
party/bloc 
(in units) 

 

Party/Bloc 

Number of 
references to 

party/ 
bloc 

(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 

bloc 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
bloc 

Mentionings 
about party/ 

bloc 
+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing with 

party/ 
bloc  

(in sec.) 
1. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party: 

Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 186 108 48 30 9 0 177 27369 
2. Republican Party of Armenia:  

Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 183 89 92 2 0 43 140 18789.5 
3. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  

Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 111 62 44 5 4 4 103 15058.5 
4. “Orinats Yerkir” party:  

Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 61 36 25 0 0 0 61 14879.5 
5. “Armenian National Congress” party:  

Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 64 40 24 0 0 3 61 12451.5 
6. “Barev, Yerevan” bloc of parties*:  

Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 
60 37 18 5 0 0 60 8716.5 

7. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 12 10 2 0 0 0 12 2148.5 

 Total 677 382 253 42 13 50 614 99413 
 
 

* “Zharangutyun”/“Heritage” party 32 16 16 0 0 1 31 4974 
 
 

 
 

 
 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 19 

 
April 7 - May 3, 2013 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references to the parties/bloc, and airtime, allocated to the parties/bloc: 

 
“Kentron” TV channel 

 
 

Form of references to party/bloc 
(in units) 

Nature of references to 
party/bloc 
(in units) 

 

Party/Bloc 

Number of 
references to 

party/ 
bloc 

(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 

bloc 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
bloc 

Mentionings 
about party/ 

bloc 
+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing with 

party/ 
bloc  

(in sec.) 
1. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  

Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 184 117 62 5 12 0 172 35936.3 
2. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party: 

Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 133 64 58 11 1 0 132 17600.8 
3. “Orinats Yerkir” party:  

Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 83 53 29 1 0 3 80 17249.8 
4. Republican Party of Armenia:  

Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 192 69 117 6 0 52 140 15746.8 
5. “Barev, Yerevan” bloc of parties*:  

Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 
88 53 34 1 0 0 88 15391.8 

6. “Armenian National Congress” party:  
Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 91 60 24 7 0 3 88 13155.5 

7. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 35 29 4 2 2 0 33 5575 

 Total 806 445 328 33 15 58 733 120656 
 
 

* “Zharangutyun”/“Heritage” party 26 16 10 0 0 0 26 2006 
 
 

 
 
 

 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 20 

 
April 7 - May 3, 2013 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references to the parties/bloc, and airtime, allocated to the parties/bloc: 

 
Second Armenian TV Channel (h2) 

 
 

Form of references to party/bloc 
(in units) 

Nature of references to 
party/bloc 
(in units) 

 

Party/Bloc 

Number of 
references to 

party/ 
bloc 

(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 

bloc 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
bloc 

Mentionings 
about party/ 

bloc 
+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing with 

party/ 
bloc  

(in sec.) 
1. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  

Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 96 57 33 6 8 3 85 14709.5 
2. Republican Party of Armenia:  

Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 113 63 50 0 10 14 89 14213 
3. “Orinats Yerkir” party:  

Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 76 58 18 0 8 4 64 10366.5 
4. “Barev, Yerevan” bloc of parties*:  

Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 
57 48 9 0 0 1 56 10171 

5. “Armenian National Congress” party:  
Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 57 38 19 0 2 2 53 7351.5 

6. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party: 
Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 69 40 25 4 0 0 69 7036.5 

7. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 40 32 8 0 0 0 40 5393 

 Total 508 336 162 10 28 24 456 69241 
 
 

* “Zharangutyun”/“Heritage” party 16 6 10 0 0 0 16 1529 
 
 
 
 

 
 

 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 21 

 
April 7 - May 3, 2013 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references to the parties/bloc, and airtime, allocated to the parties/bloc: 

 
Public Radio of Armenia 

 
 

Form of references to party/bloc 
(in units) 

Nature of references to 
party/bloc 
(in units) 

 

Party/Bloc 

Number of 
references to 

party/ 
bloc 

(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 

bloc 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
bloc 

Mentionings 
about party/ 

bloc 
+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing with 

party/ 
bloc  

(in sec.) 
1. Republican Party of Armenia:  

Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 179 57 121 1 4 11 164 11262 
2. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  

Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 122 40 82 0 0 3 119 5856.5 
3. “Barev, Yerevan” bloc of parties*:  

Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 
73 41 32 0 0 0 73 5240.5 

4. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party: 
Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 98 35 57 6 0 0 98 4635.5 

5. “Armenian National Congress” party:  
Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 56 32 24 0 0 4 52 3359.5 

6. “Orinats Yerkir” party:  
Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 51 26 24 1 0 1 50 3314 

7. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 28 24 4 0 0 0 28 2759 

 Total 607 255 344 8 4 19 584 36427 
 
 

* “Zharangutyun”/“Heritage” party 80 24 56 0 0 0 80 6752 
 

 
 
 
 



ELECTIONS OF THE YEREVAN COUNCIL OF ELDERLY 2013 

 22 

 
April 7 - May 3, 2013 

 
Number, form and nature (positive, negative, neutral) of references to the parties/bloc, and airtime, allocated to the parties/bloc: 

 
"ArmRadio FM 107" 

 
 

Form of references to party/bloc 
(in units) 

Nature of references to 
party/bloc 
(in units) 

 

Party/Bloc 

Number of 
references to 

party/ 
bloc 

(in units) 

Pieces, 
fully dealing 
with party/ 

bloc 

Pieces, 
partly dealing 

with party/ 
bloc 

Mentionings 
about party/ 

bloc 
+ – 0 

Airtime, 
allocated to 

pieces, fully or 
partly dealing with 

party/ 
bloc  

(in sec.) 
1. “Bargavach Hayastan”/“Prosperous Armenia” party:  

Vardan Oskanian, Gurgen Arsenian, Abraham Manukian 188 69 119 0 0 5 183 11924.3 
2. “Barev, Yerevan” bloc of parties*:  

Armen Martirosian, Anahit Bakhshian, Mesrop Movsesian 
140 68 72 0 3 0 137 10945.4 

3. Republican Party of Armenia:  
Taron Margarian, Smbat Lputian, Hovhannes Tokmajian 188 55 127 6 6 10 172 10663.4 

4. “Armenian National Congress” party:  
Vahagn Khachaturian, Zoya Tadevosian, Arman Musinian 139 57 82 0 0 0 139 10647.8 

5. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party: 
Armen Rustamian, Aghvan Vardanian, Arsen Hambardzumian 105 33 72 0 0 0 105 7070.4 

6. “Orinats Yerkir” party:  
Armen Yeritsian, Hovhannes Shahinian, Sophia Artenian 82 24 58 0 0 3 79 6074.8 

7. “Arakelutyun” party:  
Mesrop Arakelian, Manuk Sukiasian, Hrachya Sargsian 35 11 24 0 0 0 35 1140.9 

 Total 877 317 554 6 9 18 850 58467 
 
 

* “Zharangutyun”/“Heritage” party 50 37 13 0 0 0 50 4024 
 

 
 

 
 
 


