
1 

 

 
idcarmenia@gmail.com 
 
Yerevan 
05.09.2012 

 
OPINION 

 
On the Court Case  “Yerevan State University” State Non-Commercial 

Organization and Ara Gabuzyan vs “Banadzev” LTD and Sirekan 
Yeghiazaryan   

 

1. The Circumstances of the Case 
On 11 June 2011, the “Yerevan State University” State Non-Commercial Organization (YSU) and 
Ara Gabuzyan have submitted an application to Yerevan’s Kentron and Nork-Marash 
Administrative Districts’ General Jurisdiction Court against “Banadzev” LTD and Sirekan 
Yeghiazaryan, demanding compensation for damage caused to honour, dignity and business 
reputation, public apology and obliging to publish refutation.   

On 22 October 2012, the respondent Sirak Yeghiazaryan took part in a Criminal Law exam to 
enter YSU’s Law Department’s Master’s Degree Programme but the exam results came 
unsatisfactory. On 28 May 2011 this case was discussed during a programme called “Akanates” 
(eye-witness) prepared by “Banadzev” and broadcast by H1 TV channel. During this programme 
the programem host Sirak Yeghiazaryan and the lawyer/expert made several statements, which, in 
the opinion of the plaintiffs, discredit the honour, dignity and business reputation of the YSU, its 
Law Department’s Criminal Law Chair, as well as of Ara Gabuzyan, professor, Doctor of  Law, 
and were insulting and defamatory.  

The plaintiffs YSU and Ara Gabuzyan have legally challenged the title of the relevant issue of 
“Akanates” programme – “The Lawbreaker Lawyer”, as well as a number of statements made 
during that programme.  
On 11 June 2011, the YSU and Ara Gabuzyan have applied to court, demanding to oblige the 
respondents “Banadzev” and Sirekan Yeghiazaryan to the following:  

To publicly, verbally apologize to the YSU and Ara Gabuzyan, Chairman of the Criminal Law 
Department, during “Akanates” programme, which will follow the court verdict’s entry into force, 
by also placing the video on the programme’s website and on the www.youtube.com. This claim 
however has changed, since “Akanates” is no longer broadcast on H1. The plaintiffs have thus 



2 

 

requested the court to oblige the respondents to publicly apologize at another programme 
broadcast by H1.  

• To publish the court verdict on the first page of “Banadzev” website, in a visible location, as 
well as on http://akanates.banadzev.com website’s homepage and under 28.05.11 issue pages, 
in a visible place, with the inclusion of the following note: “By the decision of Yerevan’s 
Kentron and Nork-Marash Administrative Districts’ Court of General Jurisdiction, 
“Banadzev” LTD and Sirak Yeghiazaryan have been obliged to  apologize to the Yerevan 
State University and YSU’s Criminal Law Chairman Ara Gabuzyan for the insult and 
defamation made during the prgoramme “The Lawbreaker Lawyer”. The complete text of the 
court verdict is presented here”.  
 

It should be noted that according to Artak Alexanyan, President of “Banadzev”, as per the 
requirements of the law on Mass Media, the text of refutation has been broadcast by the 
Armenian Public Television’s “Akanates” programme and the text’s paper version has been 
shown on the screen as well. The respondent assumes that the plaintiff has missed the programme 
containing refutation and this is why went to the court.  
 

According to the plaintiff Ara Gabuzyan, an agreement had been reached regarding the day and 
time for broadcasting the refutation text but “Banadzev” did not publish the refutation at the 
agreed time and as a result very few persons could watch the program broadcasting the apology 
and the plaintiffs did not see this program. Thus the plaintiffs do not agree that the refutation was 
published properly. As claimed by Ara Gabuzyan, they would not have resorted to a court 
application if there was a proper refutation. Besides, the respondent did not appear in court and the 
case was heard without the presence of the respondent party.  

2.  CONCLUSION 

When assessing facts, the Council takes into account that every member in a democratic society 
should have an opportunity to freely express his/her ideas pertaining to the fields that are 
important for the state and society, including on the events and phenomena in the education field, 
irrespective of the level of negativity of these ideas.  

The Council takes into account that part 2 of Article 10 of the European Convention on Human 
Rights stipulates that in any case the necessity for interference into the media’s right to free 
expression should be assessed by taking into account whether or not there was an acute public 
demand for the interference and whether such interference is “necessary in a democratic society”,  

The Council takes into account the media’s role in a democratic society and the media’s mission 
to keep in the center of the public attention all areas and phenomena that are of public importance 
and also considers that education is one of the most important areas of a state’s internal policy and 
has a public significance. The European Court of Human Rights has expressed its position with 
this regard in the case “Sunday Times vs the United Kingdom”1 by noting that the media’s 
responsibilities are not limited to the mere presentation of facts but expand to the interpretation of 

                                                            

1 “Sunday Times vs the United Kingdom, ECHR decision from 26 April 1979, European Court of Human Rights, 
Selected Decisions, 2000.  



3 

 

facts and events, making the public aware of these and promoting the discussion of issues that are 
of public resonance.  

The Council takes into account that along with the mentioned above, the ECHR notes that the 
media have the responsibility to impart information and ideas that are of public importance, 
although the media should not pass the limits set for the protection of other persons’ reputation2.  

The Council arrives to the following conclusion:  

1. Considering the TV programme from the point of view of journalistic behavior, the Council 
finds that the principle of good-faith and responsible journalism which provides pluralistic 
and balanced information has been violated during the program. In particular, the strong 
criticism about professor Ara Gabuzyan has been voiced by using statements, views and 
opinions, which could have harmed the person’s honour and dignity. The information 
provided during programme was to be balanced, i.e. by ensuring that the positions and 
opinions of the YSU and Ara Gabuzyan about the subject under discussion were also 
presented, whereas the program organizers not only did not provide them with this 
opportunity but also did not undertake relevant measures to ensure such opportunity.  

2. Before going to court a verbal agreement has been reached between the two parties about the 
day and time of publishing the refutation text, however the respondent party, violating the 
agreement, broadcast it on a different day.  

The Council finds that the refutation does not meet the requirements defined in Article 8 of 
the RA Law on Mass Media, thus the party did not provide with an adequate opportunity for 
legal protection.  
The plaintiffs did not demand any financial compensation. The Information Disputes Council 
welcomes this approach when presenting court applications for defamation and insult related 
cases, irrespective of the court’s decision.  
 

 

Information Disputes Council 

Shushan Doydoyan (Secretary of the Council) – President of the freedom of Information Center  
Boris Navasardyan – President of Yerevan Press Club 

Aram Abrahamyan- Chief Editor of Aravot daily  
Ara Ghazaryan  - Deputy Director of Arni Consult law office  

Manana Aslamazan –Director of Armmedia program 

                                                            

2 Dichand and others vs Austria, ECHR decision of 26 February 2002, www.coe.int 


