
1 

 

 
__________________________________________________________________ 
 
August 14, 2012 
Yerevan 

 
EXPERT CONCLUSION  

 
On Murad Asryan vs "Media Consult" Ltd. Court Case 

 
 

1. The Circumstances of the Case 
 

The General Jurisdiction Court of Ajapnyak and Davtashen Districts has under its 
proceedings the civil case No. ԵԱԴԴ/0231/02/11, as per the application filed by Murad 
Ararat Asryan (hereinafter referred to as "The Plaintiff") versus "Media Consult" Ltd 
(hereinafter referred to as "The Respondent") demanding protection of honor, dignity and 
business reputation.  
 
On 04 February 2011 the Respondent published in "news am" website an article entitled 
"Another court case filed against independent media: a perfect example of illiteracy". The 
article includes data, which, in the opinion of the Plaintiff, contain insult directed at him. 
According to application, these data are as follows:  
 
• "Meanwhile, the court has accepted under its proceedings an application, which 

amazes with how illiterate it is and with its violations of the law"; 
 

• "Edik Avetisyan had but to provide the plaintiff Murad Asryan, the representative of 
the Armenian Arythmology and Cardiology Center, with some time to remedy the 
application’s obvious illiteracy";  

 
• "The comment, by the way, was unexpected for Murad Asryan and the latter one 

could not find any reasonable explanation. The judge Edik Avetisyan somehow 
“prompted to/explained” the lawyer that he should submit a motion and request some 
time from court, to properly mention the name of the respondent in the application".  
 

The Plaintiff has mentioned in the application that he, being a member of the Chamber of 
Advocates of the Republic of Armenia, has a certain perceivable public status, which 
obliges him to have an impeccable behavior and an exemplary attitude, while the article 



2 

 

disseminated by the Respondent provides the readers with misinformation which 
contains defamation, endangering the objective demonstration of public attitude towards 
the Plaintiff, as a member of the Chamber of Advocates of the Republic of Armenia. The 
Plaintiff also finds that the Respondent "did not undertake adequate and efficient means 
to check the truthfulness of the information and whether or not it corresponds to the 
reality before publishing the article, otherwise the article would not have been published 
since the information apparently does not correspondent to the reality".  
 
Taking into consideration the fact that the information included in the article contains 
defamation, and based on part 19 of Article 19 and parts 1, 8, and 12 of Article 1087.1 of 
Armenia’s Civil Code, the Plaintiff has requested that the court obliges the Respondent to 
publish the Plaintiff’s response on "news.am" website within 3 days following the 
publication of the verdict, as well as to pay the Plaintiff a compensation in the amount of 
2000-fold minimum salary.  

The Plaintiff has also presented a motion to the court to change the subject of the 
application. The motion in particular mentions that "the article would not have been 
published if the Plaintiff, as a representative of "Arythmology and Cardiology Center of 
Armenia” Ltd., would not have submitted an application against the Respondent"; "the 
article contains 2 (two) photos. The photo of the Respondents’ representative mildly 
speaking differs from the Plaintiff’s photo"; "since 04 February 2011 till the motion’s 
submission, the article has been placed on the Respondent’s "news.am" website".  

By concluding that the article was aimed at humiliating him, the Plaintiff has changed the 
amount of the requested damage award, demanding that the Plaintiff’s response to the 
article be published by the Respondent on "news.am" website within 3 days following the 
publication of the verdict and to charge in favour of the Plaintiff, one million drams each 
as amounts compensating for insult and defamation respectively.  

On 04 March 2011, the General Jurisdiction Court of Ajapnyak and Davtashen Districts 
of Yerevan adopted a decision to return the application submitted by the Plaintiff 
regarding honor, dignity and business reputation, as well as the attached documents.  

In accordance with the decision of the Republic of Armenia Civil Court of Appeal dated 
29 March 2011, the Plaintiff’s appeal regarding the Court’s 04.03.2011 decision on 
"Returning the Application" was returned.  

In accordance with 25 May 2011 decision of the Republic of Armenia Cassation Court’s 
Civil and Administrative Chamber, the Plaintiff’s application to the Cassation Court 
regarding the Court of Appeal’s 29.03.2011 decision on "Returning the Application" 
regarding the civil case ԵԱԴԴ/0231/02/11 was returned.  



3 

 

In accordance with 06 July 2011 of the Republic of Armenia Civil Court of Appeal, the 
Plaintiff’s appeal regarding the Court’s 04.03.2011 decision on "Returning the 
Application" was rejected.  

In accordance with 31 August 2011 decision of the Republic of Armenia Cassation 
Court’s Civil and Administrative Chamber, the Plaintiff’s application to the Cassation 
Court regarding the Court of Appeal’s 06.07.2011 decision on "Returning the Application" 
regarding the civil case ԵԱԴԴ/0231/02/11 was turned down.  

2. The Mandate of the Information Disputes Council 
 

Taking into account that the mandate of the Information Disputes Council is to develop 
and publish expert opinions and recommendations concerning disputes involving 
defamation and insult, the Council, on its own initiative, has studied the available 
materials concerning the civil case ԵԱԴԴ/0231/02/11 and published its professional 
opinion.  
 
 
3. Relevant Principles in the National and International Law  

 
The present expert opinion is based on the relevant provisions of the Republic of 
Armenia Constitution; the European Convention on Human Rights; Civil Code of the 
RoA; Civil Procedural Code of the RoA; Law on "Mass Media" of the RoA, as well as the 
decision of the Cassation Court of the RoA dated 27 April 2012 concerning civil case No. 
ԵԿԴ/2293/02/10.  
 

 
4. Legal Analysis of the Case in Question 

 
The pre-history of the case starts from 23 November 2010 when an article entitled "A 
patient with heart disease was cheated in the Arythmology and Cardiology Center by 
placing an inappropriate device" was published on "news.am" website. According to this 
article, "one of the readers, Hovhannes Katrjyan, having approached the news resource, 
told that he was meanly cheated by the Center for Arythmology and Cardiology of 
Armenia, as during surgery he underwent, instead of placing an electro-cardio stimulator 
for a 10 year use, they placed a different device produced by the same brand but for 6-7 
year use".  
 
The Center of Arythmology and Cardiology of Armenia (henceforth referred to as "The 
Center"), found that the article published in "news.am" damages its business reputation 
and presented an application to the court, demanding 2 million Armenian drams from the 



4 

 

media outlet. The Plaintiff has submitted the court application as the Center’s 
representative.  
 
On 04 February 2011 the "news.am" website published the article entitled "Another court 
application against an independent media: a perfect example of illiteracy". In this article 
the following statements made about the Plaintiff consequently served as a basis for the 
Plaintiff to apply to the court:  
 
• "On 04 February a preliminary session was held hearing the court case filed against 

"NEWS.am" news agency. However it came to an end very soon since the judge 
Edik Avetisyan had but to provide the Plaintiff Murad Asryan, the representative of 
the Center for Arythmology and Cardiology of Armenia, with some time to remedy 
the application’s obvious illiteracy".  

• "The application has been submitted against the website which is not a legal person 
and not against the media outlet’s founder "Media Consult" Ltd, while it’s a common 
knowledge even for a first year student of a Law Department that such omission, 
mildly speaking, can not be made by a lawyer who has self-respect".  

• "The application actually does not involve a Respondent, since only legal and 
physical persons can act as Respondents in a case, while the case has been filed 
against the website".  

• "The company does not bear responsibility for the publication, since it disseminated 
a statement made by some person and this can not be qualified as a infringement 
upon honour, dignity and business reputation".  

• "Firstly the application does not mention a proper Respondent, claims 2 million 
drams but presents state duty in the amount of 4 thousand drams while it was to 
present a state duty in the amount of at least 48 thousand drams".   
 

Considering this, the Council places on record that the statements made about the 
Plaintiff in "news.am" website were largely due to the circumstance that the application 
submitted to the Court by the Plaintiff with an aim to protect the interests of the Center 
was incomplete or contained violations. Another proof that the application contained 
violations is the decision of 04.03.11 made by the General Jurisdiction Court of Ajalnyak 
and Davtashen Districts of Yerevan, according to which the application submitted by the 
Plaintiff, as well as the attached documents were returned. The reason for turning down 
the application was that the application included two claims: to oblige the Respondent to 
publish the Plaintiff’s response and to pay the latter compensation. Whereas the Plaintiff 
paid a state duty of 4000 AMD envisaged for one non-pecuniary demand as defined in 
the Law "On State Duty", when he was supposed to pay for two claims combined in one 
application. In particular, the sub-point "a" of point 1 of the part 1 of Article 9 of the law 
"On State Duties" defines that for the applications containing pecuniary awards, the state 
duty shall be charged in the amount of two percent of the requested award but for no 



5 

 

less that the 150 percent of the baseline duty. Thus the Plaintiff was to also pay in the 
amount of 2 percent of 2000 times minimum salary as a state duty. However the Plaintiff 
did not pay the state duty amount defined by law and did not submit to the court any 
motion with regard to postponing or extending the state duty payment or reducing it, 
which served as a basis for turning the application down.  
 
The Plaintiff has appealed the First Instance Court’s decision on returning the 
application, with the Republic of Armenia Civil Court of Appeal, which, by analyzing the 
legal norms in part 8 of Article 1087.1 of the RoA Civil Code, arrived to the conclusion 
that the demand to refute factual data that were considered defamatory  and(or) to 
publish response concerning these, is a non-pecuniary demand, whereas the demand 
for the payment of a compensation in the amount of 2000 times minimum salary is a 
pecuniary demand. Thus according to the RoA Civil Court of Appeal, the First Instance 
Court had rightly returned the application since the state duty amount had been paid only 
for the non-pecuniary demand and as for the pecuniary, i.e. versus the compensation in 
the amount of 2000 times minimum salary, the Plaintiff did not pay state duty. Hence the 
RoA Civil Court of Appeal upheld the First Instance Court’s decision regarding turning 
down the application. Afterwards the Plaintiff has appealed the decisions of the RoA Civil 
Court of Appeal with the Cassation Court, which, after discussing the justification of the 
person who submitted the application with regard to accepting it under the Cassation 
Court’s proceedings, arrived to the conclusion that the appeal is subject to being 
returned since it does not coincide with the requirements of Article 231 and point 1 of 
Article 234 of the RoA Civil Procedural Code.  
 
With this, as the First Instance Court’s decision, which was upheld by the RoA Court of 
Appeal and the latter one was not revoked by the RoA Cassation Court, it is actually 
confirmed that the application submitted by the Plaintiff with an aim to protect the 
interests of the Center, contains violations. While agreeing with the above-mentioned 
decisions of the courts with regard to turning the application down, the Council at the 
same time places on record that the Plaintiff had a fundamental position on this. In his 
justification to the Court of Appeal, the Plaintiff has mentioned in particular that “Although 
the moral damage caused to a person can be defined in a concrete monetary sum, 
however the law deems it as a non-pecuniary damage and the state duty should be 
levied towards the non-pecuniary demand” and that "he has actually presented one claim 
about honor, dignity and business reputation". As for the publication of the response and 
compensation, these are not individual demands". That is to say, the Plaintiff was 
convinced that in this case his demand was non-pecuniary, thus in accordance with point 
"b", part 1 of Article 9 of the RoA Law "On State Duty" he paid a state duty in the amount 
of four times of baseline duty (4000 AMD).  
 



6 

 

Thus the Council finds that taking into consideration that the article apparently 
discredits the Plaintiff’s professional abilities, the "news.am", before publishing 
the article, could have requested a clarification from the Plaintiff. Most likely, after 
becoming aware of the Plaintiff’s fundamental position, the "news.am" would have 
abstained from assessing his legal knowledge.  
 
Besides, part 1 of the RoA Civil Procedural Code’s Article 92 "On Turning an Application 
Down" lists 8 cases, when the judge returns an application. The list includes also those 
cases when there was no compliance with the rules defined under the same Code’s 
Article 87 concerning the form and content of an application (point 1 of part 1 of Article 
92); when documents confirming the payment of state duty as per defined order and 
amount have not been submitted, and when there was possibility for postponing or 
extending the state duty’s payment or reducing its amount but no motion has been 
submitted or the motion has been rejected (the 5th point, part 1 of Article 92). According 
to part 3 of Article 92 of the RoA Civil Procedural Code, in case of fixing the violations in 
an application and re-submitting it to the court within a 3 day period, the application shall 
be considered as having been accepted by court on the day of its original submission.  
Thus, based on the afore-mentioned provisions as well as on other grounds, the 
procedure of returning an application and accepting the application after violations have 
been remedied is a normal procedure.  
 
Thus, the Council finds that the implementation of this normal procedure of 
returning the application and accepting it again, as defined by law, should not 
have been deemed as a motivation for assessing the professional knowledge of 
the person involved in the procedure.  
 
As regards the legality of filing the case against "news.am", it should be first of all 
mentioned that according to part 3 of Article 29 of the RoA Civil Procedural Code, the 
respondents are those citizens and legal persons against whom an application has been 
filed. According to the last paragraph of point 2 of Article 3 of the RoA Law on Mass 
Media, the "news.am" is an online media, since it disseminates information through 
public telecommunication network as an information resource which has its own address 
and is available to an unlimited number of persons. In accordance with the same Article’s 
point 3, media can disseminate information only on behalf of a legal or physical person 
who shall be the implementer of a media activity.  
 
Thus the Council finds that before applying to court, it would have been 
appropriate to find out who was the legal or physical person on behalf of whom 
"news.am" was disseminating information (in this particular case it was "Media 
Consult" Ltd.) and then file a case against the company.  
 



7 

 

But at the same time the Council places on record the fact that the "news.am" 
website does not mention the name of the legal person who disseminates that 
media outlet, which is a violation of point 2 of part 1 of Article 11 of the RoA Law 
"On Mass Media", according to which any issue of a media product should also include 
the full name of the legal person implementing media activity, its organizational-legal 
status, location, the number of state registration by a legal person (or the number of the 
registration of the detached branch acting on its behalf), the date of issue and if the 
implementer of media activity is s physical person then the name, surname, address and 
if he or she is a private entrepreneur, then the state registration certificate number and 
the date of issue.  

 
Online media are issued through an electronic document which is considered a material 
carrier in the sense of paragraph 3 of Article 3 of the Law on Freedom of Information, 
which according to Article 2 of the RoA Law on "Electronic Documents and Electronic 
Digital Signature" is an information or message presented in electronic format. According 
to the last paragraph of Article 3 of the Law on Electronic Documents and Electronic 
Digital Signature, online media, as electronic documents are presented externally, which 
is the result of the reproduction of electronic document on the display screen, paper or 
on any other material object that differs from electronic carrier, in a visually available and 
easily perceivable format. 

 Thus, the Information Disputes Council finds that the online medium (in this case the 
"news.am") is a medium published through a material carrier (electronic document), 
which is also covered by point 2 of the part 1 of Article 11 of the Law "On Mass Media". 
However the Council acknowledges as well that Article 11 of the RoA Law "On Mass 
Media" needs clarification in terms of its covering online media since the online media’s 
being "media published on a material carrier" can be subject to interpretations other than 
the one mentioned above. Besides, some requirements listed under Part 1 of the afore-
mentioned Article, for instance, "the total number of issues" are not applicable for online 
media.  

In this Expert Opinion the Council considers it appropriate to also address the court 
cases ԵԿԴ/2707/02/10 and ԵԿԴ 0392/02/11 since these are distinctly related with the 
present case. In connection with the article entitled "What about the Hippocrates Oath? " 
published in "Aravot" daily on 01.12.2010, the Center has filed a court case against 
"Aravot" demanding protection of honor, dignity and business reputation (case 
ԵԿԴ/2707/02/10). The Center’s representative in Court was again the Plaintiff. The 
information concerning the Center’s activities published in the article were quite similar 
with the one published by "news.am" in its article entitled "A patient with heart disease 
was cheated in the Center of Arythmology and Cardiology by placing an inappropriate 
device". Probably it was because of this similarity that an article entitled "Aravot" and 



8 

 

"news.am" are being sued for the same thing" was published in the 05 February 2011 
issue of "Aravot" daily, as well as in "Aravot" online on the same day, becoming a reason 
for the Plaintiff to apply to court filing a case against "Aravot" demanding protection of 
honor, dignity and business reputation (case ԵԿԴ 0392/02/11). It is characteristic that 
both cases filed against "Aravot" have been concluded with an agreement of conciliation. 
Particularly:  

1. In terms of the first case "Aravot" daily has accepted that the article entitled "What 
about the Hippocrates Oath" published on 01.12.2010 included unchecked 
information. As a result, the article has damaged the Center’s business reputation 
and honor and dignity of the staff and Director Smbat Jamalyan. Besides, the 
newspaper, before reaching conciliation agreement, has published refutation and the 
Center’s response.  

2. In the second instance the newspaper has committed to publish refutation, 
particularly mentioning that the article "Aravot" and "news.am" are being sued for the 
same thing "was written one-sidedly, since it did not present the position of attorney 
Murad Asryan, the Plaintiff of one of the sides of the case. Moreover, the journalist’s 
opinion about the case has damaged the lawyer’s honor and dignity and business 
reputation, in the connection of which the newspaper presents its apologies to the 
lawyer".  
 

Thus the Council places on record that in the case similar to this one, a conciliation 
agreement has been reached between the Plaintiff (the person represented by him) and 
another media, i.e. "Aravot" daily, moreover in this case the newspaper has 
acknowledged that with its similar publication it has damaged the Plaintiff’s honor, dignity 
and business reputation. Thus the Council prefers the conciliation option in this case as 
well.  

The preference of conciliation has been also stressed by the Cassation Court, noting that 
when hearing cases about the issue in question, the courts should make efforts towards 
solving the case via conciliation (see the Cassation Court’s decision on civil case, dated 
27 April 2012).  

At the same time the Council finds that in case of non-possibility of reaching 
conciliation, it is appropriate to uphold the application partially by publishing refutation 
about the article and(or) the Plaintiff’s response in "news.am".  

 

 

 



9 

 

5.  CONCLUSION 

Taking into consideration the above-said, the Council finds that:  

1. Considering that the article obviously undermines the Plaintiff’s professional 
capacities, the "news.am" could have solicited clarifications from the Plaintiff, before 
publishing the article (for instance, by calling him on the phone). By being aware of 
the Plaintiff’s substantial position, the "news.am" would have most likely abstained 
from assessing his legal knowledge.  

2. The normal procedure of returning the application and re-accepting it, as per a 
procedure defined by law, should not have become a reason for assessing the 
professional knowledge of a person involved in the process.  

3. Before applying to court it would have been appropriate to find on the legal or 
physical person on whose behalf "news.am" is disseminating information (in this 
particular case it was “Media Consult” Ltd.) and then file a case. However at the 
same time the Council acknowledges that the "news.am" website does not mention 
the name of the legal person, which is violation of point 2 of part 1 of Article 11 of the 
Law "On Mass Media". 

4. The Council finds the conciliation option preferable as far as this case is concerned. 
At the same time the Council finds that in case of non-possibility of reaching a 
conciliation agreement between parties, it is relevant to satisfy the application 
partially, by publishing refutation about the article in "news.am" and(or) the Plaintiff’s 
response.  

 

Information Disputes Council 

Shushan Doydoyan (Secretary of the Council) - President of the freedom of 
Information Center 

Manana Aslamazan - Director of Armmedia program  
Boris Navasardyan - President of Yerevan Press Club 

Aram Abrahamyan - Chief Editor of Aravot daily  
Ara Ghazaryan - Deputy Director of Arni Consult law office  

 
 

 

 


