=1 INFORMATION
DISPUTES COUNCIL

idcarmenia@gmail.com
http://www.foi.am/hy/IDC/

Yerevan
26.10.2012

OPINION
On the Court Case Filed by Nver Poghosyan, Head of Regional Administration

(Marzpet) of Gegharqunik Region (Marz) vs.
“Zhoghovurd Daily” Ltd.

1. The Circumstances of the Case

On 07.10.2011, an article entitled “The Marzpet has Taken Bribe” was published in the
No. 17 issue of the Daily. The disputed part of the article mentions the following:

“Nver Poghosyan, the Marzpet of Geghargunik Region has taken a bribe through his
driver in the amount of 3 thousands US dollars in order to grant “victory” to a history
teacher of Ttujur village school in a competition”, a competition participant Anna
Torosyan told “Zhoghovurd” about this. It is a common knowledge that the cross-border
Tchambarak region is one of the poorest settlements but it turns out that there are
officials in our country, in particular those who build prosperous Armenia, who are not
interested on how people find money to pay bribe. What matters for them is how this
money is put in their pocket. Instead of creating conditions for the people to work in
villages which are lacking teachers, they demand bribe. When “Zhoghovurd” newspaper
asked the press secretary of the Prosperous Armenia Party Baghdasar Mheryan a
guestion about this, the latter said that such thing could not have happened and if it did
happen, the culprit will be punished. It appears that the Prosperous Armenia Party is not
responsible for the actions of its Marzpet...".

Going to court, the Plaintiff informed that the article contains factual public statements of
defamatory nature. As a legal protection measure the Plaintiff demanded publishing
refutation, charge the Respondent 2 million AMD as a compensation for defamation,
and 500 000 AMD for judicial expenses — fee intended for the advocates’ remuneration,
as well as the state duty amount paid in advance.

During court proceedings the Plaintiff mentioned that the article is the author’s fair
reproduction of the statements made by teacher Anna Torosyan, that the journalist was
1



implementing one’s professional duties and when publishing the interview the journalist
presented a verbatim reproduction of the statements made both by A. Torosyan, who
accused Marzpet Nver Poghosyan and the statements of the Marzpet. In such
circumstances the media outlet cannot bear responsibility for reproducing information
received from a disclosed source.

During court investigation A. Torosyan confirmed that she is the author of the
statements disseminated by the media outlet. The court heard the recording of her
statement. She also mentioned that she has submitted a refutation request to the
newspaper and the latter published the refutation with relevant comments.

According to the materials of the case, based on the public statements made by A.
Torosyan in “Zhoghovurd” newspaper, an investigation was launched with Tchambarak
Police Department, as per Article 333 of the Criminal Code (False Crime Reporting) and
Torosyan was interrogated. However, taking into account that the information published
in the article did not correspondent to the reality and Torosyan refused providing a
written statement with the Police Department, reasoning that her information does not
have sufficient grounds, the police found that corpus delicti towards false crime
reporting was missing in her action and decided to refuse filing of a criminal case,
reasoning that there was no crime case concerning the Gegharqunik Marzpet and there
was no corpus delicti as far as A. Torosyan was concerned.

Based on these facts, the First Instance Court of Gegharqunik Marz decided:

- The information presented in the newspaper were of factual nature;

- The media outlet bears the responsibility for proving the truthfulness of the fact;

- Before publishing the article the media outlet did not undertake effective measures
for checking the truthfulness of information and whether or not it corresponded to the
reality;

- Thus the media outlet is responsible for the disseminated information.

When defining the compensation amount the court has taken into consideration that
charging of monetary means as demanded by the Plaintiff can create obstacles for the
smooth operation of the newspaper and endanger the newspaper’s publication,
artificially limiting the dissemination of information, and therefore reduced the demanded
compensation amount of 2 min. AMD to 100 000 AMD. As for 500 000 AMD demanded
for the lawyer’s fee, the court defined 100 000 AMD. At the same time the Court found
that when defining the compensation amount, the court was inter alia led by the public
position of the Plaintiff as a representative of authorities.



The Court of Appeal entirely rejected the complaint of the Respondent by leaving the
decision of the First Instance Court into force.

2. Analyze

The Council finds that in light of the circumstances of the present case the newspaper
was the good-faith reproducer of information and thus was entitled to using the fair
comment protection which is set forth in the part 6 and point 2 of part 5 of Article 1087.1
of the Civil Code. According to the first, the newspaper provided a verbatim
reproduction of the text of interview with teacher Anna Torosyan, the source of
information. This was confirmed as well with the evidence given by the latter as a
witness in court. Anna Torosyan is a physical person, who is an “author” of information,
according to the case law of the Cassation Court’. Thus the mentioned person is a
proper information source?.

The same precedent defines as well that the legislator's requirement about verbatim
and good-faith presentation of information pursues the aim of ensuring the word for
word narration of information from the disclosed source or its publication in such way
that neither the overall meaning nor the information about concrete facts are changed?®.
As already noted, Anna Torosyan confirmed in court that the journalist has provided a
verbatim presentation of her statements. Moreover, during court proceedings the parties
also heard the recording of the interview taken by journalist and there were no
objections from this perspective. The Council notes as well that when publishing
information the journalist took measures to sufficiently distinguish oneself from the
author of information, so that an objective reader could clearly understand that the
author of the statements is not the journalist®. The afore-mentioned circumstances are
convincing for the Council to conclude that the daily has conscientiously reproduced the
information received from proper source, as defined in part 6 of Article 1087.1 of the
Civil Code.

As to fair comment protection under point 2 of part 5 of the afore-said Article, the
Council notices that first, any information with regard to the performance of the official
duties by a public official, especially when this pertains to a possible case of corruption
which is a wide-spread phenomenon in Armenia and which is a subject for acute
concern for public, stems from a prevailing public interest and the media not only can,

! Decision of the Republic of Armenia Court of Cassation on a civil case, dated 27/04/2012, No. 5U12293/02/10, page 14:
2IBID
*IBID
* This is a circumstance having been addressed by the Council in its several previous opinions. With this regard, see for
instance, Opinion no. 6 of the IDC concerning the case filed by G. Aghajanyan vs the same daily.
3



but also are obliged to provide public with such information. Secondly, according to the
second provision of the same Atrticle, in this particular case the journalists undertook all
possible measures to find out the truthfulness and substantiality of the data, as well as
presented these data in a balanced and conscientious manner. In particular, the daily
has not only presented A. Torosyan’s viewpoint but also established contact with
Marzpet and the Head of Information service of Marzpetaran and received necessary
comments from them and presented this properly in the article as a verbatim reference.
In such circumstances the Council finds that the media outlet has undertaken all
measures, within reasonable scopes, to check the truthfulness of information and
whether it corresponds to the reality.

The fact that the author of information, Anna Torosyan, refuted the truthfulness of
statements made by herself after the article’s publication is not essential here since the
requirement of fact checking by the journalist should be assessed in light of the situation
existing at the moment when the relevant information was received and not with a
retrospective look®. In this particular case, when taking the interview, the journalist had
no grounds to doubt the reliability of information author as an information source.
Besides, even in those circumstances, the journalist has made efforts to check this
information with another source — with Marzpet and the Information Service of
Marzpetaran.

The Council expresses concern that both the First instance Court, and the Court of
Appeal, did not make the afore-mentioned circumstance a subject for court
examination. The courts made no reference at all to fair comment protection and limited
themselves only with making an abstract conclusion that since it was found out later that
the disseminated information was false, the media outlet automatically bears
responsibility. Whereas the fair comment protection allows journalists even making
mistakes, if she/he has acted in good-faith when disseminating information of public
interest. The mentioned two circumstances did not become subject for the court’s
examination.

As far as the position of the court regarding the demanded compensation is concerned,
from this point of view the Council first appreciates the fact that the court has
significantly reduced the amount of pecuniary damage considering the need for the
media outlet’s smooth operation. However, the Council also expresses its concern with
the fact that when defining the compensation amount the Court has taken into account,
amongst other circumstances, the Plaintiffs “public position as an authority
representative”. In its decision the Constitutional Court has noted that “publications that
address issues of high public interest and concern persons who occupy public positions

® Europapress Holding D.0.O. vs Croatia, N 25333/06, 22/10/2006, § 68:
4



or are political figures enjoy maximum protection and the Plaintiff's afore-said public
position cannot be interpreted to the detriment of the Respondent when deciding on the

compensation amount™.

3. Conclusion

1. The information concerns an issue which is of acute public concern — alleged
corruptness of a public official. As such, the journalists and media are under the
special protection of the right to free expression if they have acted in good faith, in
accordance with the norms of journalistic ethics.

2. When publishing the disputed article “Zhoghovurd” daily used proper information
source and within reasonable scopes undertook all measures to check the truthfulness
of information and presented information in a balanced and conscientious manner.

3. When carrying out a judicial examination the courts did not take into account an
important principle for journalistic freedom such as fair comment protection which
resulted in an incomplete court examination.

4. When defining the need and amount of damage compensation the courts should not
have been led by the Plaintiff's public position as a representative of a public authority.
Such approach is anti-democratic.

Information Disputes Council

Shushan Doydoyan (Secretary of the Council) — President of the freedom of
Information Center

Manana Aslamazan — Alternative Media Resources, Project Manager

Boris Navasardyan — President of Yerevan Press Club

Aram Abrahamyan- Chief Editor of Aravot daily

Ara Ghazaryan - Deputy Director of Arni Consult law office

®Page 29.§ 11.



