
 
 

 
 
 

2006: PRESSURE ON MEDIA INCREASES DURING THE 
PRE-ELECTION YEAR 

 
Annual Report of Yerevan Press Club and  

Committee to Protect Freedom of Expression 



 2 

2006: PRESSURE ON MEDIA INCREASES DURING THE PRE-ELECTION YEAR 
 

Annual Report of Yerevan Press Club and Committee to Protect Freedom of 
Expression 

 
JANUARY 2006 
 
ON JANUARY 18, “Human Rights Watch” international organization published its 2005 
report on human rights situation in over 70 countries of the world.  
 
The report section on Armenia also covered media situation in the country. In particular, 
Human Rights Watch noted that despite the presence of independent and opposition print 
media, “the government continued to restrict full media freedom”. It was illustrated by 
“A1+” and “Noyan Tapan” TV companies deprived of air, as well as the ceased 
broadcasting of Russian NTV channel in Armenia, “which had aired independent news 
coverage about Armenia”. As mentioned in the report, amendments to RA Constitution 
were to increase independence of National Commission on Television and Radio (the 
body engaged in broadcast licensing), giving Parliament the right to elect half of its 
members, while the other half will be appointed by the President. However, journalistic 
associations, NGOs and the ombudsman had criticized the Council of Europe for 
endorsing the proposed constitutional amendments, which, they argued, failed to ensure 
freedom of broadcast media. Besides, they criticized the authorities for the unwillingness 
to institute changes increasing the independence of the Council of Public TV and Radio 
Company, stressed “Human Rights Watch”. It reminded that independent public 
broadcasting was one of Armenia’s obligations to the Council of Europe. 
 
ON JANUARY 26 “Haikakan Zhamanak” daily published information that US Embassy in 
Armenia deprived the newspaper of “the opportunity to participate in the press 
conferences and other similar events organized by the Embassy”. The newspaper wrote 
that “an official representative of the Embassy” (whose name was not mentioned) had 
notified the editorial office about it the day before. He stated that “Haikakan Zhamanak” is 
a “non-objective and unfair medium”. Commenting on the situation, the daily particularly 
noted that it was an “expected and, frankly speaking, desired event”, since it meant that 
the assessments and statements of “Haikakan Zhamanak” on the activity of the diplomatic 
mission in Armenia and the policy conducted by the USA in the RA “not only reached the 
addressees but also excited them”. On January 27 the US Embassy in Armenia confirmed 
that “Haikakan Zhamanak” was temporarily excluded from the list of print media, invited to 
the events of the diplomatic mission. According to Elisabeth Zentos, representative of US 
Embassy Public Affairs Section, this decision was made due to “lack of responsible 
reporting by ‘Haikakan Zhamanak’”. Elisabeth Zentos stated, “if ‘Haikakan Zhamanak’ 
begins to report on the facts of Embassy events, rather than publishing groundless 
accusations and personal attacks, it may review its decision”. 
 
ON JANUARY 27 “Partnership for Open Society” initiative (uniting several dozens of 
Armenian public organizations) got a response from RA Ministry of Transport and 
Communication to its statement as of December 22, 2005. The statement of the 
“Partnership” expressed concern over applying the provisions of RA Law “On Postal 
Communication” and “On Licensing” to the companies, engaged in distribution and 
subscription of print periodicals. In late 2005, making a reference to these laws, the tax 
bodies demanded a license from the companies for distribution of newspapers and 
magazines by subscription. Since this requirement was a real surprise to the companies, 
they faced the threat of sanctions, likely to plunge them in bankruptcy. Alarm over the 



 3 

situation was also expressed by four professional organizations - Yerevan Press Club, 
Journalists Union of Armenia, Internews Armenia and the Committee to Protect Freedom 
of Expression. They stated that the law requirements run contrary to the right of freedom of 
expression and create a risk of monopolizing the distribution market of print media by 
subscription. Both the “Partnership” and the journalistic associations called on the relevant 
state bodies, including the Ministry of Transport and Communication - author of the Law 
“On Postal Communication”, to review the law provisions (see details in the report for 2005 
on YPC web-site: www.ypc.am).      
 
The response to the “Partnership ”statement, signed by Deputy Minister of Transport and 
Communication Vruyr Arakelian, noted that on January 20, 2006 the Ministry, proceeding 
from the Law “On Legal Acts”, sent to RA Ministry of Justice an official clarification on 
Article 11 of the Law “On Postal Communication”. According to the clarification, the 
subscription for periodicals was not a postal service and, consequently, was not viewed as 
an activity subject to licensing. (The clarification was published in the Bulletin of RA 
Normative Administrative Acts, No. 4, February 1, 2006). However, the explanation itself 
and the draft law "On Introducing Amendments to the RA Law 'On Postal 
Communication'", prepared later on the initiative of the Government, only referred to 
subscription, whereas the delivery of the periodicals remained to be classed as activity 
subject to licensing. In other words, a company, implementing subscription cannot engage 
in press dissemination without an appropriate license.  
 
At a press-conference on June 8 in Yerevan the representatives of journalistic 
associations expressed their concern over this stance, as it would mean a shutdown for 
many private companies engaged in newspaper and magazine delivery by subscription: 
their small profits will not afford the payment of 5 million AMD for the license (over $ 
11,500). The monopolist position, with all the resulting negative consequences, will be 
taken by the national communication operator “Haypost” (“Armpost”). The opinion of the 
government that the deliveries of print periodicals are the same as letter (parcel, money 
orders, etc.) delivery, and its licensing is necessitated by the interests of consumers, was 
completely illogical, the journalistic organizations stressed: the letters, parcels and other 
postal communications contain confidential information and hence the activity of the 
organizations that deliver them to the addressees must be under certain control of the 
state, it is completely wrong to put an equality sign between it and delivery of newspapers 
and magazines, since the press publications are open information.  
 
At the same time the representatives of journalistic associations approved the legislative 
initiative of the parliamentary faction of the United Labour Party: in the draft law it 
presented to the RA NA on February 17 it was proposed that the subscription for periodical 
be removed from Article 3 of the Law “On Postal Communication”, listing the postal 
services. The adoption of this amendment would eliminate all the fears above. Both the 
Government and the specialized NA Standing Committee for Finance, Budgeting and 
Economic Issues assessed the draft negatively and are inclined to retain licensing, 
reducing the amount of the license fee.  
 
As of late 2006 the issue remained open.  
 
ON JANUARY 30 in Yerevan downtown sports reporter of “Haikakan Zhamanak” daily 
David Jalalian was assaulted. An unknown male hit the journalist with a knife in the belly. 
The wound - due to the clothes - turned to be light and not dangerous for life. Encountering 
the resistance of David Jalalian, the perpetrator disappeared from the scene. David 
Jalalian himself and Chief Editor of “Haikakan Zhamanak” Nikol Pashinian could not 



 4 

explain the reason, however they thought it might be  related to professional activity of the 
journalist. The investigation on the incident, launched by the Police of Yerevan Center 
community, was stopped. 
 
ON JANUARY 30 the court of primary jurisdiction of Center and Nork Marash communities 
of Yerevan heard a case on the suit of the Mayor of Noyemberian city (Tavush region) 
Sereja Amiraghian versus “168 Zham” newspaper on protection of the honor, dignity and 
professional reputation. The plaintiff demanded that the newspaper publish a refutation to 
the open letter of Noyemberian residents to RA Prime Minister Andranik Margarian and RA 
President Advisor Bagrat Yesayan. The text of the letter titled “The Building Given to the 
Council of Senior Citizens as Present” was published in “168 Zham” (No. 58, November 
26-28, 2005). In the letter, the Noyemberian residents stated that during his election 
campaign the candidate to the City Mayor Sereja Amiraghian, alongside other obligations, 
promised to repair the building of the former city baths for public use. However, the letter 
noted that after his election Amiraghian had “presented“ this building to his supporter, an 
“influential” resident of the city and the newly elected member of the Council of Senior 
Citizens of Noyemberian municipality. As the Chief Editor of “168 Zham” newspaper Satik 
Seyranian said, in December 2005 a representative of City Mayor called the editorial office 
and demanded to refute the information in the letter, trying also to reveal the authors. On 
December 22, the editorial office got a letter from Sereja Amiraghian stating that the 
published information was not true and discredited him. Again, the demand for refutation 
was voiced. Enclosed to the letter was a certificate from Noyemberian municipality that the 
former bathhouse was still administered by the municipality. This letter was quoted in 
“Who Sues Whom?” article of “168 Zham” (No. 71, December 28, 2005 - January 12, 
2006), in which the newspaper took up the Noyemberian story.   
 
The court ruled to dismiss the suit against “168 Zham”.  
 
FEBRUARY 2006 
 
ON FEBRUARY 7, around 21.00, the car of football commentator, founder of “Football 
Plus” weekly Suren Baghdasarian went on fire. The car was parked near the building of 
the editorial office, located on one of Yerevan main routes. "Football Plus" (February 8, 
2006) published information on the incident titling it “Sly and Low-Grade Revenge”. The 
piece refers in particular to the recently voiced confrontation between Suren Baghdasarian 
and President of Football Federation of Armenia (FFA) Ruben Hairapetian (the latter is 
also a deputy of RA National Assembly and a known entrepreneur). On the same day, 
February 8 the statement of the President of Armenian Football Federation Ruben 
Hairapetian was publicized. It noted in particular that Ruben Hairapetian had applied to RA 
General Prosecutor’s Office to start proceedings against Suren Baghdasarian for libel and 
insult, as the latter publicly accused him of organizing a grave crime.   
 
The conducted investigation into the incident did not find those responsible.  
 
ON FEBRUARY 14 the US-based Committee to Protect Journalists released its annual 
report on attacks on the press in various countries in 2005. 
 
The report section on Armenia mentioned a number of events in the media field in 2005. 
The rejection of the authorities for the 10th time in February 2005 of the broadcast license 
to “A1+” TV company, deprived of air since 2002, “despite recommendations from the 
Council of Europe and other international organizations”. The closed investigation in 
February 2005 into the arson of a car of Chief Editor of “Haikakan Zhamanak” daily Nikol 



 5 

Pashinian in November 2004 in Yerevan. The culprits were not found also in the case of 
burning the car of Chief Editor of “Syunyats Yerkir” regional newspaper Samvel Aleksanian 
in April 2005, in Goris. The press freedom situation in Armenia is illustrated in CPJ report 
also by RA Law “On Fight against Terrorism”, adopted by RA National Assembly on March 
22 and signed by the RA President on April 19, 2005. With a reference to Yerevan Press 
Club, CPJ noted that the Law came into force “ignoring concerns over vaguely worded 
prohibitions on reporting of antiterror tactics”. These restrictions were introduced as reason 
for “war on terror”, CPJ stressed.  
 
ON FEBRUARY 23, around 23.00 in Vanadzor an incident occurred with Executive 
Director of “Lori” TV company Narine Avetisian. According to the journalist, in a food 
store, where she dropped by on her way home, the owner of two lines of the city mini 
buses approached her and started insulting and threatening her, demanding “to stop 
counting his money or she will end badly". The discontent of the entrepreneur was caused 
by the topic, constantly raised by Narine Avetisian on the air of “Lori” TV, related to 
ungrounded increase of city transportation fees. The new tariffs for the use of buses and 
mini buses were introduced in Vanadzor since January 1, 2006 and with a violation of the 
due requirements, as Narine Avetisian insisted. The participants in the TV discussions on 
this urgent issue for the Vanadzor residents included both independent experts and 
representatives of city municipality. At the same time, their host, Narine Avetisian, was 
constantly and unsuccessfully inviting the owners of the up-grown mini bus routes to 
express their position on air. One of the programs, as Narine Avetisian said, presented the 
calculations of the net profit gained as a result of price rises for the city transportation. 
After the incident at the store, Narine Avetisian decided to return to the editorial office. She 
said that a car, with the entrepreneur in it, had followed her all the way. The same car, as 
Narine Avetisian noted, had long circulated around the TV company building. The 
journalist had to wait it over at the office until 2 a.m. before she could go home. 
Investigation of the incident started at the city police department of Vanadzor. According to 
Narineh Avetisian, the entrepreneur was summoned to the police for a confrontation and 
this was how the investigation ended. 
 
MARCH 2006 
 
ON MARCH 8 US Department of State released its report on human rights practices in 
2005 in different countries of the world, prepared by the Bureau of Democracy, Human 
Rights, and Labor. 
  
Referring to the situation of freedom of speech and press in Armenia, US Department of 
State noted in particular “while the law provides for freedom of speech and of the press, 
the government partially limited freedom of speech” and “there were incidents of violence, 
intimidation, and self-censorship in the press”. According to the authors of the report, 
private print media actively expressed various views, “but no newspaper was completely 
independent of the patronage from economic or political interest groups or individuals”.  
 
Because of low newspaper circulation, most people in Armenia relied on broadcast media 
for information, which, similarly to print media, are mainly private. In the capital and 
regional cities, private television stations offered generally independent news coverage of 
good technical quality. Alongside this, the report emphasized that the substantive quality of 
TV and radio news reporting varied due to self-censorship by journalists and the stations' 
dependence on patronage. The major broadcast media “generally kept to progovernment 
lines”. Economic pressure on broadcast media is more common than outright political 
pressure, including authorities requesting bribes, and advertising revenues used to 



 6 

influence programming. Senior officials of RA President's office “continued to provide 
policy guidance” to First Channel of Public Television of Armenia. While its coverage was 
mainly factual, “First Channel avoided editorial commentary or criticism of the 
government”. Not giving broadcast license to “A1+”, “one of the country's last independent 
television stations”, was, as observers think, politically motivated for criticizing President 
Kocharian’s administration. The attempts of the TV Company to resume air were still 
unsuccessful, the report noted.  
 
According to US Department of State, foreign media overall freely operate on the territory 
of the country. At the same time, for three days beginning on the day of the constitutional 
referendum (November 27, 2005), Radio “Free Europe”/Radio “Liberty” broadcasts were 
periodically inaudible. The Public Radio of Armenia (the First Program of which is aired on 
the same frequency as the Armenian Service of RFE/RL) explained these disruptions by 
technical problems. However, some observers alleged the disruptions were politically 
motivated.  
 
Harassment of the journalists was still a problem, the State Department emphasized, 
noting that “there were unconfirmed reports of incidents of harassment and intimidation of 
journalists outside the capital”. In contrast to the previous years, in 2005 “there were no 
reports of police beating journalists”. One of the official documents of the Ministry of 
Foreign Affairs mentioned one case “involving possible violence against a reporter” still 
under investigation, “at year's end the circumstances surrounding the case were unclear”. 
The report also referred to a very mild punishment on the case of assaulting a photo 
reporter in August 2004 in Tsaghkadzor. “There was no official censorship; however, there 
were continued reports of intimidation of journalists, and some print journalists continued 
to practice self-censorship to avoid problems with the government and because of 
pressure from official sources”, the report stressed. US Department of State concluded 
that during the year there were no charges brought against journalists for libel of a public 
official. 
 
ON MARCH 8, 2006 in the interview to “Haikakan Zhamanak” daily (March 8, 2006), titled 
“First Channel Freedom of Expression Under Pressure" the Chairman of the Council of 
Public TV and Radio Company Alexan Harutiunian stated that the Council of PTRC 
plans to officially address the Chairman of RA National Assembly, Arthur Baghdasarian 
with the proposal to reconsider the relations between the TV company and the Parliament. 
This referred to the RA NA Regulations (adopted on February 20, 2002), according to 
which the sessions of MPs' statements and question-and-answer sessions with the 
Government, are recorded and broadcast by Public Television (PTA First Channel - Ed.) 
on Wednesdays at 21,30. In the opinion of the PTRC head, this legal commitment creates 
a controversy between the Charter of the European Broadcasting Union, of which PTRC 
has become a full-fledged member in July 2005, namely: violates the principle of editorial 
independence by the latter and the right to use TV air on their own discretion. While, 
Alexan Harutiunian emphasized, the current legislation actually empowers the Parliament 
to limit freedom of expression on the First Channel. Тo remove the controversy, Alexan 
Harutiunian noted, it was essential to primarily annul the legal provisions, obliging the 
Public Television to broadcast parliamentary programs. Afterwards, he said, there were 
several options of problem settlement: for instance, giving a separate channel to the 
National Assembly, or paid broadcast of parliamentary programs on some other channel, 
or their broadcast on Public TV by mutual agreement - after NA appeal to the management 
of the Council of PTRC. “I even agree to the option of a certain part of our budget sums to 
be allotted to the Parliament for broadcasting programs on the channel of its own choice”, 
Alexan Harutiunian noted.  



 7 

 
At March 15 session of RA NA Standing Committee on Science, Education, Culture and 
Youth Issues, which, in particular, heard and considered the account on the work of the 
Council of PTRC in 2005, Alexan Harutiunian again turned to the issue of covering the 
Parliament activity and stated that he already sent the letter to the RA NA Speaker Arthur 
Baghdasarian (the letter was also addressed to RA President Robert Kocharian).  
 
NA deputies commented on the proposal of the Chairman of the Council of PTRC. In 
particular, the article “Deputies Will Give Up Life, But Not TV Air", published in “Hayots 
Ashkhar” daily (March 11, 2006), quoted the opinions of several parliamentarians. Thus, 
the head of the parliamentary faction of the Republican Party of Armenia Galust Sahakian 
views the proposal of the Council of PTRC inexpedient, primarily because it was made in 
undue time - "Let us not forget that it is pre-election year”. Representative of “National 
Unity” faction Aghasi Arshakian said: “Parliamentary statements and questions-answers to 
the government are the only real opportunity for the opposition to get access to TV air. If 
such a proposal is introduced, it will mean an attempt at restricting this opportunity too”.    
 
The letter of the Chairman of the Council of PTRC was considered at the meeting of the 
Speaker of Parliament with the representatives of parliamentary factions and groups. At 
the meeting it was decided that there will be no amendments to the RA National Assembly  
Regulations as to the broadcasting of the parliamentary programs. 
 
In the interview to “Aravot” daily (March 28, 2006), titled “The NA Forces Want Promotional 
Privileges for Themselves?”, Alexan Harutiunian reminded that the necessity to reconsider 
the legal provisions is conditioned not by his personal initiative but by the requirement of 
the Constitution and the European criteria of press freedom. “The deputies admitted that 
they are against this proposal since elections are coming, and this argument meets my 
statement that there is a gross violation of our editorial independence. It is unacceptable 
that any political force, moreover a state body, attempt to legally endorse their own 
privileges on air not only of the Public but also any other TV company”, head of the 
Council of PTRC emphasized. Alongside this, Alexan Harutiunian proposed new solutions. 
In particular, he thought that the relevant amendments to the law might be introduced 
already then, specifying, however, that they would be enforced after the elections. He also 
expressed willingness to make an agreement with the National Assembly even right now 
for broadcasting the parliamentary programs under the same conditions as stipulated by 
the law, so that the current restrictions be removed from the NA Rules of Procedure. 
 
At the April 4 press conference, National Assembly Speaker Arthur Baghdasarian 
explained the decision of the parliamentary forces not to amend the Rules of Procedure 
also proceeding from the “international experience”. “In particular, the parliament 
regulations of Moldova, Lithuania, Italy and other countries clearly stipulate for the manner 
of broadcasting the parliamentary agenda. (...) It would be fine if we had our own TV 
channel, similarly to Russia, France and other countries. However, considering that this is 
pre-election year, and all types of talks, debates and speculations are likely (...), we 
unanimously decided not to return to this problem”, Speaker of RA National Assembly 
said. In the package of amendments to the RA NA Regulations, adopted in the first 
hearing on October 3, 2006, this issue was in not considered in any way.  
 
ON MARCH 16 by the end of the working day, the editorial office of “A1+” TV company 
was visited by the representatives of RA Compulsory Execution Service. In compliance 
with the court ruling, they demanded to vacate the premises used by “A1+” at one of the 
buildings of the capital until 12.00 next day (March 17), rented by the TV company from 



 8 

RA National Academy of Sciences since 1992. In 2004 the latter raised the issue of 
evicting “A1+” and in 2005 filed a suit to RA Economic Court. On April 11, 2005 the suit 
was secured, and founder of  “A1+”, “Meltex” LLC, challenged this ruling at RA Court of 
Cassation, which left it unchanged on May 26, 2005. According to Director of “A1+” 
Mesrop Movsesian, the refusal to vacate the premises was conditioned by National 
Academy’s violation of existing financial agreements. On July 20, 2005 National Academy 
again demanded to vacate the premises within a week. On the same day, Director of the 
TV company sent a letter to RA Prime Minister Andranik Margarian to contribute to the 
prolongation of the rental agreement with the Academy. The request said in particular that 
left without the office, “A1+” would have to suspend the work of “Ayb-Feh” weekly, “A1+” 
website, higher courses of TV journalism and “Hamaspyur” network, uniting 11 regional TV 
companies. In response to the letter, the Prime Minister addressed the Department of the 
State Property Management of the RA Government to consider the possibility of giving the 
TV company new premises (see details in the report for 2005 on YPC web-site: 
www.ypc.am).            
 
The imminent threat of “A1+” appearing in the street since March 17 raised the protest of 
several media, journalistic and human rights organizations, who expressed their 
willingness to support the TV company. The intervention of the Prime Minister prevented 
the “speedy” eviction of “A1+”. On May 4 at the session of the RA Government it was 
decided to allocate to the “A1+” TV company founder, “Meltex” LLC  territory of 221 sq. m 
in a building in the center of Yerevan with a right of free use for five years’ term.  
 
On June 9 the representatives of the RA Service of Compulsory Execution of Judicial Acts 
visited the editorial office of “A1+” TV company and demanded to vacate the premises, as 
the court ruling required. After the negotiations with the administration of the TV company 
the compulsory executors gave “A1+” a week to move to the premises, allocated by the 
Government.  
 
The delay in the move occurred in particular because of the lack of power supply and 
telephone connection. On June 16 the editorial staff of “A1+” TV company moved to its 
new office, and since July 3 “A1+” TV company has taken a vacation to resolve a number 
of technical issues, in particular, getting a phone connection, Internet, power supply, etc. 
Since autumn the operation of “A1+” web-site  and of “Hamaspyur” TV network was 
resumed in full, while “Ayb-Feh” weekly did not resume publication till the end of 2006. 
 
ON MARCH 30 International Press Institute (IPI), based in Vienna, published its annual 
world press freedom review for 2005. Having studied the situation in various countries, IPI 
concluded that “in virtually every region of the world the media are engaged in a struggle 
to uphold their fundamental right to report news”. Similarly to 2004, in 2005 journalism 
remained one of the most dangerous professions. Commenting on the situation in general, 
IPI Director Johann P. Fritz noted: “A free media has always been essential to democracy; 
however, 2005 saw a subtle shift in this thinking and there is now a worrying political 
mindset that views some of the media's work as damaging to both the war on terror and 
relations with Islam.”  
 
In the section on Armenia, several cases of pressure on media and journalists were cited: 
in particular, the continuous attempts of the National Academy of Sciences to evict “A1+” 
TV company from its premises. The IPI review also mentions the incident on the night of 
April 1, 2005 in Goris with the car of Chief Editor of “Syunyats Yerkir” newspaper Samvel 
Alexanian burnt down. 
 



 9 

International Press Institute also paid attention to the constitutional reform in Armenia. The 
IPI review quoted the July 13 joint statement of the seven journalistic organizations 
(Yerevan Press Club, Journalists Union of Armenia, Internews Armenia, Committee to 
Protect Freedom of Expression, Investigative Journalists, “TEAM” Research Center and 
“Asparez” Journalists’ Club of Gyumri - Ed.), which had criticized the provisions of 
constitutional amendments on the freedom of expression and media. In particular, the 
statement referred to inadequate guarantees for independence of the National 
Commission on Television and Radio, regulating private broadcasting, and the absence of 
the provisions on the formation of the Council of Public TV and Radio Company. The IPI 
review noted that  media organizations on July 27 released another joint statement, 
criticizing the July 21 Final Opinion of the Council of Europe Venice Commission, which 
positively evaluated the latest version of the draft of constitutional amendments, proposed 
by the Armenian authorities. The review emphasized that journalistic organizations 
believed, “the Venice Commission’s proposals on the freedom, independence, and 
diversity of mass media are flawed and cannot put in place the necessary guarantees of 
freedom of speech in Armenia.” 
 
APRIL 2006 
 
ON APRIL 8 “Golos Armenii” newspaper apologized to its readers for their inability to 
buy at many newspaper stalls the issue of April 6, since, “as the news vendors explained, 
all the copies were bought out by unknown people in the morning”. In the opinion of “Golos 
Armenii”, the reason of the action was the article of its correspondent Ara Meliksetian 
“Human Resources as the Party Gold”, and “its ‘heroes’ tried not to make it public”. The 
article was dealing with numerous violations revealed at “Hayseismshin” research institute. 
It said in particular that in late February the conclusion of the inspection made by the 
Control Service of the RA President was sent to RA Minister of Urban Development Aram 
Harutiunian, however, no measures were taken. This idleness is explained in the story by 
the fact that the Minister of Urban Development and the director of the research institute 
(ministerial structure) are members of “Orinats Yerkir” party (Ed. note: the party was then 
in ruling coalition). The incident was qualified by the newspaper as “information terrorism” 
and in the issue of April 8 repeated the publication of the article “that hit the target so well”. 
“Golos Armenii” expressed confidence that “the talk about the content of the article and the 
disappearance of the issue will continue” and a hope that “’Orinats Yerkir’ will not be rich 
enough to buy every print run of ‘GA’”.  
 
ON APRIL 21 “Pakagits” daily reported that its two previous issues did not reach the 
readers. As the newspaper wrote, on April 19 the editorial office started receiving phone 
calls that the “Haymamul” newspaper stalls did not have the fresh “Pakagits” issue. It 
turned out later than the print run was bought out from the stalls. The reason, in the 
opinion of “Pakagits”, was the article published in the issue, “Andranik Margarian’s 
Corruption Risks”. The piece was dealing with the business, allegedly owned by the RA 
Prime Minister and his family, and was accompanied by photographs. “Pakagits” believed 
that the action of print run purchase was implemented by people, close to the government 
and the Prime Minister. As YPC was told by the Chief Editor of “Pakagits” Agapi 
Haykazuni, this very article was repeatedly printed in the next newspaper issue, of April 
20. However, the print run “was stolen by unknown individuals from the editorial car”, 
delivering the issues to the disseminating agencies. According to the Chief Editor, this had 
happened when the driver came into the editorial office to leave 50 copies of the issue 
there. The article above appeared again in “Pakagits” issue of April 21.  
 
The news of “Pakagits” print run disappearance was published by “Azg” daily on April 21. 



 10 

The next day, April 22, “Azg” published the response of the Department of Information and 
Public Relations of the RA Prime Minister, titled “Much Ado About Nothing”. The response 
of the Department noted in particular that over the past few months “Pakagits” published a 
series of articles about the Prime Minister “of humiliating and personally insulting quality”, 
and this is why these stories “were never significant enough to receive the attention” of the 
head of the government. In the opinion of the Department, the loss of the print run is 
organized by “Pakagits” itself and is “nothing but a trick to raise the interest to the 
newspaper at least a little”. “Until this newspaper ensures due journalistic professionalism, 
it will be neglected: no response will follow to any article about the Prime Minister”, the 
response of the Department of Information and Public Relations of the RA Prime Minister 
said. 
 
ON APRIL 26 at the court of primary jurisdiction of Center and Nork-Marash communities 
of Yerevan hearing on the suit of Progressive Party of Armenia (PPA) versus “Pakagits” 
daily started. The plaintiff demanded refutation of information, published by “Pakagits” that 
damages the honor and reputation of the party and its leaders, as well as a public apology. 
The reason for the suit were three pieces of “Pakagits” of March 7, 8 and 11, 2006, in 
which the PPA and its leader Tigran Urikhanian were criticized and the financial capacities 
of the party were questioned. The suit application informs that PPA had addressed the 
editorial staff of “Pakagits” in writing, demanding to refute the discrediting information, 
however, the daily refused to do so in the subsequent article.  
 
On April 25 the newspaper stated to the court that the suit lists “Pakagits” daily as a 
respondent, while it is not a legal person. In this regard on the session of April 26 the 
plaintiff filed a motion to replace the wrong party and involve the daily founder “Agap-Hrat” 
LLC as the respondent. The motion was secured. 
 
Hearings on the case completed on June 13. The suit of PPA was refused.  
 
ON APRIL 26 at “Yerevan” Hotel the first Human Rights Defender of Armenia Larisa 
Alaverdian presented her annual report on the activities of the Ombudsman and the 
violations of human rights and fundamental freedoms in 2005 to public. According to the 
amendments to the RA Constitution, adopted at the referendum of November 27, 2005, 
the term of service of the first Human Rights Defender ended on January 5, 2006. The 
activities of the Ombudsman’s Office were stopped until the election of the new Defender 
by the Parliament. Nevertheless, Larisa Alaverdian addressed the National Assembly with 
request to present her report for 2005 at the spring session. The report was included into 
the session agenda, but Larisa Alaverdian was only given an opportunity to speak during 
the debate. The report itself was read out to the deputies on April 13 by the newly elected 
Ombudsman Armen Harutiunian. At the presentation of April 26 Larisa Alaverdian noted 
that she would like to make a personal account to the public for her activities as the 
Ombudsman, which is the reason for the event.  
 
One of the sections of the report of the first RA Human Rights Defender dealt with the 
freedom of expression and information. It listed the laws and provisions, regulating the 
media system of the country. Generally, in the opinion of the first Ombudsman, “if the 
existing laws are strictly followed, the obstacles to the freedom of information can be 
overcome”. The report listed specific cases of obstructing access to information, 
restrictions on the free expression, violence against journalists and media in 2005. It was 
emphasized, that the constitutional reform did not take into account most of the proposals 
by journalistic associations and the Human Rights Defender. As a result, the amended 
Constitution refers to only one body, regulating the broadcasting sphere (instead of two); 



 11 

its mission, status and function are not duly specified. Among other legislative 
shortcomings the report also mentions the RA Law “On Fight against Terrorism” that 
“endangered the rights of journalists, accessibility and dissemination of information on 
terrorism”.  
 
“While the number of violations of journalists’ rights, attacks on media representatives in 
2005 reduced, in the opinion of independent experts, Armenia displays a trend towards 
deterioration in terms of freedom of expression and access to information. This is 
witnessed by the assessments of domestic and international journalistic associations”, the 
report of the first RA Ombudsman noted. The results of the TV channel monitoring, made 
by NGOs, show that “the broadcast sphere of Armenia is excessively influenced and 
controlled by oligarchic groups, closely related to power structures”, resulting “in the 
dependence of TV companies on the authorities and penetration of censorship into 
Armenian TV air”. “Public Television of Armenia does not comply with its direct function - 
to reflect the interests of the public at large, provide impartial information to the population 
- and is influenced by the higher authorities and related oligarchic groups”, Larisa 
Alaverdian believed. As an objective parameter, proving the dependence of the TV 
channels, the first RA Human Rights Defender referred to the findings of media monitoring 
on constitutional referendum coverage, made by NGOs, including Yerevan Press Club, as 
an objective indicator, proving the dependence of the TV channels.   
 
In the opinion of Larisa Alaverdian, the freedom of expression situation in broadcast media 
(less so in print media) remained vulnerable. The main reasons for that included the 
economic dependence of the media and the mechanism for the formation of regulatory 
bodies - the Council of Public TV and Radio Company, and the National Commission on 
Television and Radio. The constitutional reform had much room for the improvement of the 
NCTR formation procedures; however, the amendments adopted give little chance to hope 
that the broadcast licensing process will become more objective and professional, the 
section on freedom of expression and information of the report of RA Human Rights 
Defender concluded.  
 
ON APRIL 27 “Freedom House” international organization published its annual global 
survey on freedom of press in 2005. The media situation was assessed by “Freedom 
House” by assigning a numerical score from 1 to 100 by the following categories: free (1-
30 points), partly free (31-60 points), not free (61-100) - the lower the score, the higher the 
freedom. “These findings are a source of real concern”, declared Jennifer Windsor, 
“Freedom House” Executive Director. “We find particularly disturbing the deterioration in 
press freedom in countries that had made overall democratic progress - including in press 
freedom - in the past. We need to remain vigilant in noting the erosion of press freedom in 
democratically-elected countries.”  
 
The rating of Armenia, similarly to the previous two years, did not change - 64 points. 
Thus, the Armenian media for the fourth year already, since 2002, were classed as not 
free by “Freedom House”.  
 
The section of the survey on Armenia noted, in particular, that “throughout the year the 
government sometimes limited constitutional protections for freedom of the press”. The RA 
Law “On Fight Against Terrorism”, in force since 2005, restricts media coverage of 
terrorism issues, notes the “Freedom House” study, and the opinion of Yerevan Press 
Club is quoted that characterized the law as “vague and open to abuse”. “The government 
has yet to decriminalize libel offenses”, “Freedom House” believed: the Criminal Code 
allows imposing stricter sanctions, up to imprisonments for insulting officials. At the same 



 12 

time, the report notes that no libel cases were brought against journalists in 2005.  
 
Despite the local pressure and Council of Europe recommendations, the broadcast license  
of “A1+” TV company, deprived of air in 2002, was not renewed, “Freedom House” 
stressed. “Although there is a good amount of media diversity and pluralism, some major 
broadcast media maintain progovernment bias, and there is no independent public 
broadcaster.  There is no official censorship; however, the president's office provides 
policy guidance, particularly for Public Television of Armenia (H1). Expressing political 
opposition often results in prosecution, harassment and intimidation”, “Freedom House” 
noted. Most journalists resorted to self-censorship in covering controversial topics, such as 
corruption or issues involving Mountainous Karabagh, the report said.  
 
While most newspapers are privately owned, “they are dependent on support from 
business conglomerates or political interests”. “Because of low print circulation, television 
is the main provider of news and information. Economic pressure, such as the use of 
official advertising to influence coverage was more common than direct political pressure”, 
“Freedom House” believed.  
 
Among the examples of pressure on journalists and media the report quoted an incident 
with the ignition of the car of the Chief Editor of ”Syunyats Yerkir” newspaper Samvel 
Alexanian and the closure of investigation on the similar case of the editorial car of 
“Haikakаn Zhamanak” daily, as well as the clutter during the broadcasts of the Radio “Free 
Europe”/Radio “Liberty” Armenian Service on the day of the referendum on constitutional 
amendments (November 27, 2005) and the subsequent days. 
 
MAY 2006 
 
ON MAY 2 the National Assembly of Armenia adopted in the second hearing and finally 
the RA Law “On Introducing Amendments and Additions to the RA Law ‘On 
Advertising’”. The amendment initiator was the RA Ministry of Health, and they mostly 
referred to advertising in media and outside advertising of medication, medical equipment 
and treatment methods. The first hearing of the draft was made on March 22, and in the 
opinion of Yerevan Press Club, along with well-grounded restrictions, it proposed 
excessive bureaucratic procedures, namely: introduction of a procedure for authorizing 
such advertising, to be defined by the RA Government. Unfortunately, no changes 
occurred in the final document. On May 31 the President of Armenia Robert Kocharian 
signed the RA Law “On Introducing Amendments and Additions to the RA Law ‘On 
Advertising’”. 
 
Hence, now the advertising of medication in broadcast and print media must be 
accompanied by the number and the date of the certificate of their state registration in the 
Republic of Armenia, as well as the issue and the number and the date of the authorization 
of the RA Ministry of Health. The advertising of controlled medication, sold by prescription 
and not registered in RA, as well as the advertising of medication on outdoor posters is 
prohibited. The number and the date of the authorization of the Ministry of Health must be 
present also in the advertisements of the medical equipment and treatment methods in 
media and on outdoor vehicles. The advertising of organizations or individual 
entrepreneurs, practicing medicine, production and sale of medication, implementing 
educational programs, must contain the number and the date of the license, allowing this 
activity.  
 
The authors of these amendments to the RA Law “On Advertising” justified them by the 



 13 

need to protect the consumers’ rights and to ensure proper quality of medical service. 
While sharing this stance completely, YPC, nevertheless, believes that the introduction of 
additional procedures for being authorized to do medical advertising is obstructing the free 
dissemination of advertising information and considers it as an unnecessary bureaucratic 
restriction, actually, characteristic for the majority of the lawmaking initiatives in media.  
 
ON MAY 3, at an event dedicated to the World Press Freedom Day, organized by 
Yerevan Press Club, Journalists Union of Armenia, Internews and the Committee to 
Protect Freedom of Expression, the four journalistic associations presented a joint 
statement. It noted in particular that the freedom of expression guarantees and the 
existence of strong, independent media are among the most important factors, 
conditioning the achievement of a number of crucial challenges, faced by Armenia in the 
upcoming years. In this regard the organizations announced the priorities of their activities: 
assistance to the reformation of the legislation on media (first and foremost, television and 
radio); lobbying of legislative initiatives and practical steps, aiming at the greater legal 
protection of the journalists themselves, the insurance of their unobstructed access to 
official information, the elimination of possible imprisonment for libel and insult, increased 
responsibility of the authorities for the hindrance of the professional activities of journalists; 
assistance to wide-scale, open and free political debate and impartial coverage of election 
campaigns in media, primarily, helping the appearance of such programs on the TV air, 
particularly, on the Public Television, that would assist the citizens in making a free and 
informed choice; contributing to the professional and consistent reporting on all the stages 
of the implementation of the European Neighborhood Policy and Millennium Challenge 
Account and to close cooperation of media with the interested and competent 
representatives of the civil society; creation of conditions for a wide press coverage of the 
possibilities for the resolution of Karabagh conflict, overcoming other regional problems 
and activation of European integration processes in the South Caucasus through various 
forms of dialogue and information exchange with the colleagues from the neighbor 
countries, opposing the trends of mutual isolation and “cold war” methods; increase of 
transparency and impartiality of the activities of the National Commission on Television 
and Radio, the trust to which has reduced significantly, in particular, after the competitions 
it held with unsuccessful participation of “A1+” and “Noyan Tapan” TV companies, 
advocating the involvement of independent experts in the bid consideration with a 
consultative vote, as stipulated by the RA Law “On Television and Radio”; introduction and 
observation of norms of professional journalism by the establishment and development of 
self-regulation institutes and media accountability systems. The four journalistic 
associations called on the journalistic community, colleagues to unite efforts and to 
coordinate joint actions to meet the targets above, leading to strengthening of freedom of 
expression and media in Armenia. 
 
IN THE EARLY MORNING OF MAY 16 in Vanadzor the Volkswagen owned by the 
Executive Director of “Lori” TV company Narineh Avetisian was stoned. The glasses of 
the car were broken. In the opinion of Narineh Avetisian, the incident can be related to the 
talk show aired in the evening of May 15 on “Lori” TV and dealing with the problems of 
Vanadzor residents, living in the temporary dwellings in one of the city areas, in particular, 
their eviction process and the sale of the land lots at low prices and with no auctioning. 
After the talk show was over its organizers stayed in the studio for a discussion, which 
ended after midnight. Going then out into the street they found the journalist’s car 
damaged. The two other cars standing by were intact.  
 
On May 18 Yerevan Press Club, Journalists Union of Armenia and the Committee to 
Protect Freedom of Expression adopted a joint statement, noting that for the third time 



 14 

already during the year (in April 2005, February 2006 and on May 16, 2006) Narineh 
Avetisian was harassed while performing her professional duties. The indifferent stance 
that the local authorities, in particular, the law enforcement bodies took on the first two 
cases resulted in further violence. “It is hard to say whether the local law enforcement 
bodies are unable or unwilling to disclose the case. May the lack of disclosure be in the 
interests of the local administration, as violence each time followed the criticism of its 
activities?”, the three journalistic associations stressed, reminding the administration of the 
Lori region and Vanadzor that the obstruction of the legitimate professional activities of the 
journalist was a criminal offence and demanding that the law enforcement bodies make an 
objective investigation into this and previous facts. 
 
This statement was published by a number of newspapers, including "Azg" daily of May 
20. In its issue of May 25 “Azg” gave the response of Vanadzor Mayor Samvel Darbinian 
to the statement. Condemning the stoning of the car of the “Lori” Executive Director and 
noting that the municipality was just as interested to know who the author and organizer of 
the action was, the Mayor expressed his indignation “over the ungrounded attempt to 
blame the Vanadzor authorities for the incident”, which was perceived by the letter author 
to be a similar “stoning”. “Unfortunately, it has become fashionable to blame authorities for 
everything. In our opinion, it makes no honor to such serious organizations”, the letter 
stressed, in particular, ending with a request that the journalistic associations “should not 
make groundless statements and misinform the public”.  
 
Noting that the response of the Vanadzor Mayor is published in full, “Azg” made an 
editorial comment to it: “(...) Blaming of Vanadzor authorities does not imply they are the 
authors of what had happened to the journalist. Our accusation is that the authorities - not 
only in Vanadzor - have made the lack of punishment so habitual, so few of such cases 
are disclosed, that the assaults on journalists and media continue unobstructed.”  
 
Two months later the investigation into the incident that had been launched in the 
Vanadzor Police Division was suspended due to lack of suspects. 
 
ON MAY 23 at the RA National Assembly an incident occurred between a deputy of 
Republican Party of Armenia Alexander Sargsian (brother of the RA Defense Minister 
Serzh Sargsian) and the parliament correspondent of “Iravunk” newspaper Taguhi 
Tovmasian. The discontent of the deputy was caused by Taguhi Tovmasian’s article titled 
“Skirmish on the Plane?” published in “Iravunk-Hetaknnutiun” (“Iravunk-Investigation”) 
weekly supplement of May 18-24, 2006. It said, in particular, that on May 2, before the 
departure of the aircraft Yerevan-Sochi that crashed during the landing in the morning of 
May 3, at one of Yerevan restaurants during a birthday party of a major criminal a clash 
happened, with the involvement of Alexander Sargsian among others. Some of the guests 
later went on the airplane crashed, and the article made a hypothesis of a possible conflict 
aboard. The deputy demanded that the author of the article identify the information source.  
 
After the incident in the parliamentary backstage, “Iravunk-Hetaknnutiun” (May 25-31, 
2006) published a piece “For the Information of Sashik Sargsian and Law Enforcement 
Bodies”, signed by the Chairman of the Editorial Board of the newspaper Haik 
Babukhanian. “(...) Sashik Sargsian committed a criminal offence on the territory of the 
NA: abused, threatened and obstructed the professional activities of our correspondent 
Taguhi Tovmasian”, the piece stressed. Further Haik Babukhanian noted that he himself 
provided Taguhi Tovmasian with the information which “raised the keen interest” of the 
deputy. The Chairman of the Editorial Board addressed the RA General Prosecutor’s 
Office, the Police and the National Security Service, proposing to consider the piece to be 



 15 

“a report on the crime, institute criminal proceedings on the commitment of criminal 
offence by Sashik Sargsian and to take speedy measures to ensure the safety of our 
correspondent Taguhi Tovmasian”.  
 
“Zhamanak-Yerevan” daily (June 1, 2006) published an interview with Alexander Sargsian, 
in which he announced he had said nothing insulting to the journalist. “How can I insult a 
lady? I only told her: in what you have written the whole information is wrong”, the deputy 
said. At the same time Alexander Sagsian noted that he would not be addressing the court 
not to raise the newspaper rating. According to “Aravot” daily (June 1, 2006), at the press-
conference, held on May 31, to mark the 100 days of holding the position, the RA Human 
Rights Defender Armen Harutiunian said it was “a serious neglect” on his behalf not to 
make a statement with regard to the incident in the parliament. Also, as “Aravot” quotes, 
the ombudsman noted: “What would the statement of the Human Rights Defender give, if 
they (“Iravunk” editorial board - Ed. Note) have already addressed the appropriate 
bodies?” 
 
Meanwhile, as the Editor of “Iravunk” Hovhannes Galajian informed, the deputy apologized 
and that ended the incident. 
 
ON MAY 25 the National Commission on Television and Radio announced the results for 
radio broadcast licensing competitions of December 27, 2005 for two vacant FMs in 
Yerevan -  90.3 and 90.7 MHz. Among the claimers for both frequencies was “A1+” TV 
company founder, “Meltex” LLC. Each of the frequencies had another bidder: “Ulis Media” 
LLC applied for FM 90.3 MHz and “Radio Pro” LLC for FM 90.7 MHz. By the voting of the 
National Commission members, the latter two organizations gained the right to broadcast 
on these frequencies.  
 
Thus, the 12th attempt of “A1+” TV company to return on air feel flat again: since being 
deprived of air in April 2002 “A1+” took part in 8 broadcast licensing competitions for TV 
and in 4 - for radio, and every time its bid was assessed lower than those of its 
competitors. The situation remained unaffected also by the appeals of the international, 
local community to the authorities of the country to change their politically motivated 
attitude to the TV company. 
 
JUNE 2006 
 
ON JUNE 7 “Football Plus” sports weekly published a piece by the founder of the 
weekly, a football commenter Suren Baghdasarian, titled “Ousted from the pitch...” 
According to Suren Baghdasarian, he was unable to make a complete report on a football 
match of Armenian Championship, since before the game started an employee of the 
Republican Stadium asked him to leave. The director of the stadium, as Baghdasarian 
writes, confirmed that he was prohibited from attending matches on the pitch. When 
requested to show the official prohibition paper, the director assured that it would be done 
the next day, however, the promise was not fulfilled, the story tells. Besides, as the author 
of the article maintains, “the President of Football Federation of Armenia Ruben 
Hayrapetian decreed that no “Football Plus” staff should be allowed to enter the 
Federation, no information should be provided to them and their presence at events of the 
Federation should be banned”. “For almost two months “Football Plus” is being subjected 
to certain information blockade by the Federation”, Suren Baghdasarian stressed.  
 
According to the press-secretary of the Football Federation of Armenia Araik Manukian, 
the Federation has nothing to do with the incident at the Republican Stadium. The staff of 



 16 

“Football Plus” never made an appropriate information request as well as never expressed 
a wish to be present at the events, held by the Federation; therefore, there are no grounds 
for the accusations of “information blockade” of the weekly by the Federation. Should a 
written inquiry be made, there will be no problem of information provision to the weekly, 
Araik Manukian said. 
 
ON JUNE 15 the RA National Assembly adopted in the third hearing and finally the new 
RA Law “On Copyright and Adjacent Rights”. The Law contains a number of provisions 
on media activities that are mostly similar to the stipulations of the old law of December 8, 
1999. Thus, clause 2 of Article 4 of the new Law defines that “the information of the news 
of the day or current affairs and facts” is not an object of copyright. Article 32 provides that 
“the copyright for an interview belongs to the person interviewed and the person 
interviewing, as co-authors, unless they have a different arrangement between them” (cl. 
1) and that “publication of an interview is allowed by the consent of the individuals 
interviewed and interviewing” (cl. 2). The Law also stipulates a free use of the works 
without the author's consent and remuneration but with a mandatory specification of the 
author and the source, unless it runs contrary to the legitimate interests of the author 
(Article 22). According to Article 26, if TV or radio companies have a right for broadcasting 
a certain work, they may - without the author’s consent and additional remuneration - 
produce audio and video records for free short-term use. The broadcaster should destroy 
such records in six months' time, unless there is an agreement with the author about the 
subsequent use.  
 
ON JUNE 21 “Syunyats Yerkir” newspaper (Kapan, Syunik region) disseminated a 
statement due to the power cutoff at its editorial office. The reason for the incident was 
article published in “Syunyats Yerkir” of June 15, 2006 “Syunik Energy System is Corrupt, 
If Not Fully Corrupt”. On June 21, as the statement of the editorial staff tells, the office was 
visited by the heads of “Tatev” branch of “Electric Networks of Armenia” CJSC, who were 
offered to publish their response or objections to this article. However, the statement 
stressed, this offer did not satisfy the management of the regional electrical network, and 
they orders to cut off the power supply of the “Syunyats Yerkir” office. As a result, the work 
of the editorial staff was suspended. The newspaper ended its statement with an appeal to 
RA President Robert Kocharian as a Constitution guarantee to stop “the persistent 
harassment of ‘Syunyats Yerkir’”. Reporting on the incident , “Aravot” daily (June 23, 2006) 
quoted also the explanation given by the press-service of “Electrical Networks of Armenia”, 
where the power cuts at the editorial office were motivated by inconsistencies in the 
documentation and debts for the previous months. The power supply of the building, 
where the editorial office of “Syunyats Yerkir” is located, was resumed on June 26.  
 
ON JUNE 26 the Chief Editor of “Zhamanak-Yerevan” daily Arman Babajanian was 
detained. According to the press release of the RA General Prosecutor’s Office, on June 
24, basing on the data provided by the RA Military Police, criminal proceedings were 
instituted against Arman Babajanian, on clause 2, part 2, Article 327 of the RA Criminal 
Code (“Avoidance of military service, military exercise or summons”). On June 26, the 
press release says, Arman Babajanian was examined and “in the presence of an attorney 
made a confession” that “he had forged documents to avoid drafting for military service” in 
November 2002.  
 
On the same day the management of “Zhamanak-Yerevan” held a press-conference, 
during which the Director of “Zhamanak-Yerevan” Manuk Sukiasian doubted the validity of 
the reason for the detainment, at least because Arman Babajanian (lives in the USA, being 
a citizen of Armenia - Еd. note) had repeatedly visited Armenia and never before did he 



 17 

have problems related to avoidance of military service. In the opinion of “Zhamanak-
Yerevan” management, the reason for the incident is in the journalistic activities of the 
Chief Editor and is a matter of freedom of speech infringement. (“Zhamanak-Yerevan”, the 
version of US-based “Zhamanak-Los Angeles” intended for Armenia, was launched in May 
that year and immediately expressed itself as a strongly oppositional daily. Arman 
Babajanian heads both newspapers.)   
 
On June 27 the court of primary jurisdiction of Center and Nork-Marash communities of 
Yerevan made a resolution on the arrest of Arman Babajanian for two months’ term. In the 
issue of June 28 “Hayots Ashkhar” daily with the heading of “How Documents are Forged” 
published an interview with the investigator of the General Prosecutor’s Office Samvel 
Sinanian, in charge of Arman Babajanian’s case. The investigator noted, in particular, that 
as the criminal and legal practice shows, the preventive punishment of Arman Babajanian 
could not have been any different. “In the course of 2005 76 cases were directed to the 
courts on part 1 of the same Article, stipulating milder punishment, and in all cases arrest 
was chosen as preventive punishment”, Samvel Sinanian explained. “Hayots Ashkhar” 
article further described the details of the fraud. The piece was accompanied by 
photocopies of the documents.  
 
Protest actions, organized by the editorial staff of “Zhamanak-Yerevan” were held by the 
General Prosecutor’s Office on June 27, 28 and 29.  
 
In the statement of June 29, 2006, prepared at Nubarashen pre-trial detention center 
Arman Babajanian qualified what happened to him as political persecution by the 
authorities aiming “to silence another incorruptible and independent medium”.  
 
On June 29 over 20 journalists of Gyumri, Shirak region, made a joint statement 
demanding that the General Prosecutor’s Office change the preventive punishment and 
release Arman Babajanian.  
 
A similar appeal was made on the General Prosecutor’s Office by a statement of the 
heads of Yerevan Press Club, Internews Armenia, Committee to Protect Freedom of 
Expression, Helsinki Committee of Armenia, “Investigative Journalists”, Center of Law and 
Freedom on July 5. “The choice of arrest as a preventive punishment became even more 
resonant, since, firstly, it is taken to be a blow on the newspaper, and, secondly, is viewed 
as an infringement of the right of a journalist, moreover, an opposition journalist, to 
freedom of expression, and as a response to his activities”, the statement by six NGOs 
says. Not excluding criminal proceedings on the case, the signatories expressed their 
alarm “at the choice of arrest as preventive punishment, qualifying it as pressure on an 
independent medium”. The NGO representatives called “to change the preventive 
punishment, particularly since Arman Babajanian has already demonstrated his readiness 
to collaborate with the investigative bodies and is not going to impede the investigation in 
any way”. 
 
On the same day, July 5, a number of media published a joint statement of editors of 
seven newspapers - “Aravot”, “Azg”, “Chorrord Ishkhanutiun”, “168 Zham”, “Iravunk”, 
“Haikakan Zhamanak”, ”Taregir”. Although, the statement says, General Prosecutor’s 
Office attempts to present the case of Arman Babajanian as another example of avoiding 
military service, there are grounds to believe that this is a demonstrative lesson, intended 
not for “avoiders”, but for media heads, who are out of governmental control. This is 
confirmed, the statement ran, by the fact that “the General Prosecutor’s Office thought it 
necessary to arrest Arman Babajanian, thus finding it impossible to apply a milder 



 18 

preventive punishment”. The editors of seven media reminded that according to the RA 
Code of Criminal Proceedings, when selecting a preventive punishment, along with other 
circumstances, the nature of the work that the person charged has: “It turns out that for the 
General Prosecutor’s Office the position of the Chief Editor of the newspaper is an 
occupation, not inspiring any confidence, and people exercising such activities can be 
hiding from the bodies, processing the case, impede investigation, exert illegal pressure on 
persons, involved in the litigation, commit an action, forbidden by the criminal legislation, 
avoid criminal liability”. Hence, having listed all the grounds enabling the investigative body 
to select this or that preventive punishment, the editors of seven newspapers think that in 
the case of Arman Babajanian they are inapplicable, if for no other reason but because he 
has already made a confession, as it is confirmed by the official communication. The 
signatories demanded that the preventive punishment of Arman Babajanian be changed - 
to a bail or an obligation not to leave the place of permanent residence.  
 
On July 6 an appeal was filed by attorney Robert Grigorian, the counselor for defense of 
the "Zhamanak-Yerevan" Editor to change the preventive punishment. It was accompanied 
by a petition, signed by almost two dozen deputies of RA National Assembly. MPs 
substantiated their opinion on the need to change the preventive punishment of Arman 
Babajanian by the fact, that the Editor does not deny the fact of document fraud, and 
“being free cannot impede the investigation, has no previous convictions and has health 
problems” (quoted from "Haikakan Zhamanak" daily, July 7, 2006). On July 12 the RA 
Court of Appeals sustained the ruling of the court of primary jurisdiction on the arrest of the 
Chief Editor of "Zhamanak-Yerevan" daily Arman Babajanian.  
 
On July 7 the Committee to Protect Journalists expressed concern that “the criminal case 
against Arman Babajanian may be related to his journalism” and called on “Armenian 
authorities to release him pending trial and make their evidence against him public”. A 
similar appeal was made by some other foreign NGOs. “Zhamanak-Yerevan” gave much 
space to the statements of Diaspora representatives, also the Armenian-language media 
of the US, the opinions of politicians and public figures of Armenia, speaking in protection 
of Arman Babajanian.  
 
On July 17 the RA General Prosecutor's Office informed that due to the new 
circumstances revealed in the course of investigation, the charges against Arman 
Babajanian were extended to include another article of the RA Criminal Code - 324, p. 2 
(“Theft or spoilage of documents, stamps, seals”).  
 
The case was directed to the court on July 24, the trial started on August 18. The Editor of 
"Zhamanak-Yerevan” pleaded partially guilty - on Article 327 only (“Avoidance of military 
service, summons and exercise”).  
 
On September 4 the Prosecutor demanded to bring in a verdict of guilty on both Criminal 
Code articles, sentencing the Editor to 4.5 year's imprisonment. At the session of 
September 8 the verdict was brought in. The court ruled that the guilt of Arman Babajanian 
was unproved and he was found not guilty on part 2 of Article 324. The charge on Clause 
2 of Part 2 of Article 327 was found by the court to be proved. The sentence was defined 
to be 4 years of imprisonment (notably, Part 2 of Article 327 stipulates the punishment of 
arrest for 1 to 3 months or imprisonment for 1 to 5 years). 
 
On September 14 the RA Human Rights Defender Armen Harutiunian, giving a press-
conference on the results of his work for the past half a year, noted that formally, from a 
legal point of view, the punishment defined for Arman Babajanian was probably grounded. 



 19 

However, the Ombudsman thinks the sentence to be too strict, saying: “There are opinions 
that the strict approach to the case is explained by the fact that he (Arman Babajanian - 
Ed. Note) is the editor of an opposition newspaper. (...) I do not think this misdemeanor 
should have been punished by four years’ imprisonment.” (quoted from the information on 
the web-site of "A1+".) 
 
On September 25 Robert Grigorian, the attorney of the Chief Editor of “Zhamanak-
Yerevan” daily Arman Babajanian, challenged the sentence of his defendant with the RA 
Court of Appeals. The hearings on the case started at the RA Court of Appeals on October 
24. At the session it became known that the RA General Prosecutor’s Office on its behalf 
challenged the ruling of the court of primary jurisdiction, demanding to make the sentence 
tougher. Arman Babajanian on his part announced he had refused his former attorney and 
asked for time to recruit a new lawyer on the case. The court secured the motion. At the 
session of November 7 the court secured the motion of the new attorneys of Arman 
Babajanian, Zaruhi Postanjian and Haik Halumian, giving them time to study the case.  
 
Earlier, on November 6, at a press-conference at the Journalists Union of Armenia Zaruhi 
Postanjian and Haik Halumian, in particular, noted that on October 16 the Editor of 
“Zhamanak-Yerevan” addressed the Military Commissariat of Shengavit community of 
Yerevan with a request that the RA Law “On Citizens Who Have Not Taken Mandatory 
Military Service with Procedural Violations” be applied to him. In the opinion of the 
attorneys, Arman Babajanian fitted into the category of people who can legally be 
exempted from mandatory military service, should a certain amount be paid to state 
budget. The attorneys of Arman Babajanian noted that the request should be considered 
during a month by a special interdepartmental commission, headed by the RA Minister of 
Defense. On November 10 the RA Minister of Defense Serzh Sargsian announced to 
media that the request of the Chief Editor of “Zhamanak-Yerevan” daily was not subject for 
consideration: “We have a written conclusion saying the commission is not competent to 
consider the cases on which the court verdict is already made. This is certain. The 
commission cannot be superior to the court, can it? The mission of the commission is to 
consider the problems of all those who volunteered to report to the military authorities” 
(quoted from “Hayastani Hanrapetutiun” daily, November 11, 2006).  
 
On January 12 the RA Court of Appeals completed the hearing on the case of Arman 
Babajanian. At the session of January 12 the Court of Appeals somewhat mitigated the 
sentence of Arman Babajanian, reducing it to 3.5 years' imprisonment. The ruling was 
made in the absence of the defendant’s attorneys. Besides, the court declined the motion 
of Arman Babajanian to give him time to prepare the last word. Refusal was also made on 
the previous motion of the journalist’s attorneys to reschedule the session, as the 
response of the special interdepartmental commission above had not been received.  
 
The attorneys of Arman Babajanian announced their intention to challenge the sentence 
with the RA Court of Cassation.  
 
JULY 2006 
 
ON JULY 10 “Hetq” online newspaper (the weekly publication of “Investigative Journalists” 
NGO) reported that throughout the previous week “Hetq” received e-mail messages with 
threats and abuse to the address of “Investigative Journalists”: “The messages warned 
against writing any more articles about Gagik Tsarukian (RA National Assembly deputy, 
head of “Multi Group” concern - Ed. note), making threats if disobeyed.” On July 7, the 
weekly told, the Chairman of “Investigative Journalists” and the Chief Editor of “Hetq” Edik 



 20 

Baghdasarian addressed the Head of the RA National Security Service Gorik Hakobian 
with a request to disclose and punish the author of the messages, as the law provides. On 
July 12 the National Security Service informed him that the messages were sent out from 
Irwin, Los Angeles suburb. However, further investigation is impossible as there is no 
appropriate intergovernmental agreement between USA and Armenia.  
 
ON JULY 12 the freelance correspondent of “Chorrord Ishkhanutiun” and “Aravot” 
newspapers Gagik Shamshian was harassed by the relatives and associates of the head 
of Nubarashen community of Yerevan Mher Hovhannisian.  
 
In the morning the taxi that Gagik Shamshian, residing in Nubarashen, was traveling in 
was blocked by a Mercedes car. The father of the Nubarashen community head Andranik 
Hovhannisian went out of the Mercedes, started threatening the journalist and demanding 
his explanations with regard to article “Robbery and Infinity”, published on July 11 in 
“Chorrord Ishkhanutiun”. The article presented the details of the robbery made at one of 
the Yerevan banks over the week-end (the disappearance of a big amount of money and 
valuable items was discovered in the morning of July 3). The article noted in particular, 
that the crime accomplices included two relatives of the head of Nubarashen community. 
(It should be noted here that the piece is signed by a completely different name, and, as 
the Chief Editor of “Chorrord Ishkhanutiun” Shogher Matevosian maintained, Gagik 
Shamshian was not its author; the piece only bore the photograph made by him. 
Information on the morning incident was broadcast on the same day in the evening air of 
Radio Free Europe/Radio Liberty Armenian Service. In his interview to the radio company 
Gagik Shamshian noted that what happened to him was related also to his previous pieces 
about the community head and his family. In the evening of the same day, at about 21.30, 
as he was leaving home, Gagik Shamshian was surrounded by numerous cars. About 40 
people went out of the cars, started a squabble with the journalist, expressing their 
indignation at the article, abused the journalist and threatened to punish him. Afterwards, 
getting back into their cars they followed him for about two kilometers, not allowing making 
a stop. They also took Gagik Shamshian's recorder, mobile phone and wallet. The 
journalist recognized relatives and subordinates of the head of Nubarashen community 
among the assaulters. At 23.30 Gagik Shamshian appealed to Erebuni Department of the 
RA Police, where the colleagues of the journalist also arrived. According to the 
Correspondent of "Chorrord Ishkhanutiun" newspaper Mher Ghalechian, Gagik 
Shamshian's T-shirt was torn, and his arms were bruised. In the police the recorder and 
the mobile phone were returned to him, yet the journalist did not understand who had done 
it, noting at the same time that the telephone card had been replaced.  
 
According to the communication, placed on July 13 at the web-site of the RA General 
Prosecutor's Office, basing on Gagik Shamshian's appeal, the Prosecutor's Office of 
Erebuni and Nubarashen communities of Yerevan instituted criminal proceedings on 
Article 164 (“Impeding the Legitimate Professional Activities of Journalist”), part 1 of Article 
176 (“Robbery”) and part 3 of Article 258 (“Public Disorder”) of the RA Criminal Code. 
 
Meanwhile the pressure on the journalist continued: on July 13 the power supply at his flat 
was interrupted and his telephone line was cut off. The power supply of his flat resumed 
on July 14, and the phone connection was restored by the technician that Gagik 
Shamshian invited.  
 
On July 18 several dozens of Yerevan Nubarashen community residents held a “protest 
action” in front of the local administration against Gagik Shamshian. The rally participants 
held banners with insults to the address of the journalist and appeals to move out of the 



 21 

community and “not to cast shade” on it. During the “protest action” Shamshian was at 
work. Upon his return home, he found his door with curses written all over, the banners 
noted above were placed next to it and shreds of “Chorrord Ishkhanutiun”, “Aravot”, 
“Haikakan Zhamanak” and other newspapers were scattered around. According to the 
information that the journalist had, prior to the action, for a few days the employees of the 
communal administration were going to the local households, convincing people to sign 
the address to the head of Nubarashen, expressing their reluctance to live in the same 
community with Gagik Shamshian. All this induced the journalist to move out of the area in 
future.  
 
On July 25 the RA General Prosecutor’s Office informed that the charges on the case, 
instituted on the appeal of the free-lance correspondent of “Chorrord Ishkhanutiun” and 
“Aravot” newspapers Gagik Shamshian, were introduced to Ruben Hovhannisian, the 
brother of the Yerevan Nubarashen community head. According to the press-release of 
the General Prosecutor’s Office, arrest was selected as the preventive punishment of 
Ruben Hovhannisian. However, later Ruben Hovhannisian was released on bail.   
 
On August 3 the Erebuni Investigation Division of the Chief Investigation Department of 
the RA Police instituted criminal proceedings against Gagik Shamshian himself: as the 
journalist was explained by the Police, it was done basing on appeals from a number of 
citizens. The journalist was charged with Part 1 of Article 136 (“Insult”), Parts 1 and 2 of 
Article 178 (“Cheating”) and Part 1 of Article 182 “Extortion” of the RA Criminal Code. 
According to Gagik Shamshian, he was interrogated and did not plead guilty on none of 
the episodes. On August 21 Gagik Shamshian filed appeals to the Erebuni Investigative 
Division and the Prosecutor’s Office of Erebuni and Nubarashen communities (that is, the 
bodies investigating both cases), informing that he refused his attorney and the testimony, 
given upon his advice. As Gagik Shamshian explained, the attorney talked him into 
mitigating his initial testimony on the first case and to admit his incapacity - on the second. 
In his appeals to law enforcement bodies Gagik Shamshian requested to keep his initial 
testimony as valid.  
 
Thus, the journalist became involved in two criminal cases at the same time, in one of 
them he was the injured party, and in the other - he was the defendant.  
 
On October 17 within the case instituted against Shamshian he underwent a forensic 
examination, by which his capacity was confirmed.  
 
On November 10 the investigation into the attack on Shamshian was stopped due to the 
absence “of sufficient proofs of corpus delicti in the actions of the suspects”, the new 
attorney of the journalist Zaruhi Postanjian informed. She also said she was going to 
challenge this decision.  
 
As of the end of 2006 no new development occurred on the case.  
 
ON JULY 17 the heads of eight newspapers, two journalistic and two human rights 
organizations made a joint statement, expressing their concern over the strengthened 
pressure on media representatives and called on authorities to have respect to democratic 
institutes, including the press. The statement was signed by the newspaper Chief Editors - 
Aram Abrahamian of “Aravot”, Hagop Avedikian of “Azg”, Nikol Pashinian of “Haikakan 
Zhamanak", Satik  Seyranian of “168 Zham”, Shogher Matevosian of “Chorrord 
Ishkhanutiun”, Vasak Darbinian of “Taregir”, Editor of “Iravunk” newspaper Hovhannes 
Galajian, the Executive Editor of “Zhamanak-Yerevan” daily Liza Tchagharian, President of 



 22 

Yerevan Press Club Boris Navasardian, Chairman of Committee to Protect Freedom of 
Expression Ashot Melikian, Chairman of Helsinki Committee of Armenia Avetik Ishkhanian, 
Chairman of the Center of Right and Freedom Vardan Harutiunian.  
 
“Journalistic community is greatly concerned that as the parliamentary elections draw 
nearer in Armenia, there is intensification of pressure and threats to media representatives 
from the forces and individuals that have a reason to fear criticism and disclosure of some 
of their activity aspects.  
 
During the past week only two extraordinary developments occurred: the Chairman of 
“Investigative Journalists” public organization Edik Baghdasarian received a warning about 
possible harassment, while performing the professional duties the photo correspondent of 
“Chorrord Ishkhanutiun” newspaper Gagik Shamshian was attacked, physically abused 
and robbed. In their appeals to the RA National Security Service and prosecutorial 
structures both our colleagues respectively noted the possible source of “discontent” with 
their journalistic activities. Gagik Shamshian even named specific names of people who 
threatened and harassed him, however, by our information, no measures were taken 
against the assaulters, moreover, even after the appeal was filed, the “punitive actions” 
against the journalist continued.  
 
The latter circumstance shows that not only the pre-elective wave of law infringements 
grows but also that the law enforcement bodies are unable to ensure the safety of media 
representatives and to neutralize the criminals. We think it appropriate to remind the 
provisions of the RA Law “On Mass Communication”, according to which "the journalist 
during his legitimate professional activities, as a person performing a public duty, is 
protected by the legislation of Republic of Armenia” and “it is prohibited (...) to impede the 
legitimate professional activities of the journalist". However, the legislation runs contrary to 
the sad reality: the vast majority of crimes against journalists, including the numerous 
cases of impeding their professional activities, remain undisclosed.  
 
In this context the absence of any kind of reaction from the RA General Prosecutor's Office 
to the number of appeals to change the preventive punishment against “Zhamanak-
Yerevan” daily Chief Editor Arman Babajanian remains unacceptable for us. Neither in 
this, nor in other examples quoted do we intend to go into the legal essence of the cases 
or to forestall the results of the investigation. Our concern is caused by the problems of 
normal functioning of media and its representatives, intensification of politically motivated 
tension and absence of adequate, legitimate response of the authorities to the situation in 
place and our appeals.  
 
We reinstate our appeal to consider the possibility of changing the preventive punishment 
of Arman Babajanian, make a speedy investigation and punish those guilty of the incident 
with Gagik Shamshian, thoroughly study the circumstances, related to the anonymous 
threats to Edik Baghdasarian. The climate in which the parliamentary elections will take 
place in a few months is fully dependent on the readiness of the state to protect its citizens 
from hooligans, striving for power at any price, and to respect the democratic institutes, in 
particular, the press”,  - the statement of 12 media and NGO leaders says. 
 
ON JULY 26 the OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti released 
a report on the state of media freedom in Armenia, which also provided a set of 
recommendations on the improvement of media situation. The document was based on 
the visit of Miklos Haraszti to Armenia on June 19-21.  
 



 23 

Armenia, the report of the OSCE Representative said, has made significant progress in 
improvement of media legislation, but the media pluralism remains limited to the 
independent, but financially weak and less influential, print media. The limited pluralism in 
the broadcasting sector is a major problem: “The broadcast outlets, with the exception of a 
limited number of programs which present alternative views, do not offer in a consistent 
way objective and pluralistic information to society. Broadcast media can be described as 
predominantly pro-Government, despite the transformation of state TV into a public service 
broadcaster and the existence of a number of private channels. In conformity with current 
legislation, all members of the regulatory bodies are directly appointed by the President of 
Armenia.” As a first step to improve the state of broadcasting it is recommended that 
“legislative changes provided for by the Constitutional amendment (adopted by the 
Referendum of November 27, 2005 - Ed. Note) should be prepared by the Government, 
discussed in a public forum with members of civil society, and passed in Parliament as 
soon as possible, certainly before the Parliamentary elections in 2007. However, 
legislative changes should not be limited to a ‘half Presidential - half Parliamentary’ board. 
The composition of all boards should represent the political and social diversity of the 
country, and should include NGOs and professional associations”.  
 
As to public service broadcasting, in the opinion of the OSCE Representative, the 
members of its regulatory body - the Council of Public TV and Radio Company - “should 
not be selected by one political force or by political forces alone”. The selection criteria, the 
report stresses, should reflect transparency and ensure both a high level of 
professionalism and pluralism of reflected views. In order to fulfill the tasks of a genuine 
public service broadcaster, the Council should carry out continuous monitoring of access 
of different parties to air time and coverage of their activities, the results of which should 
be made public.  
 
Although numerous private broadcasters exist, there is no systemic coverage of the 
diversity of public opinion. The example of “A1+” and “Noyan Tapan” TV companies, the 
report notes, are a proof that the licensing activities of the National Commission on 
Television and Radio in the current legal setup, are non-transparent and politically  
motivated: “In 2002, these fully operational TV stations, regarded by many as politically 
independent from the Government, were denied renewal of their licenses. Since then, 
“A1+” has applied more than ten times, but was rejected based on different reasons.” The 
recommendations on private broadcasting the report noted the need for such amendments 
of the Law “On Television and Radio” that would be clear about broadcast licensing 
competition procedures: “The selection criteria must include the interests of pluralism; the 
licensing process must become more transparent, using more quantifiable, thus publicly 
controllable benchmarks.” Despite the anti-monopoly provision in the broadcast Law 
stipulating that “each physical or legal entity can be licensed only for one Television and 
Radio Company”, in Armenia there are people who own several broadcasting companies, 
which, in their turn, share the same buildings and staff members. “This means that there 
aren’t any guarantees for pluralism in ownership, which, in any society, is the foundation 
for a pluralistic access to information”, Miklos Haraszti stressed in his report. To preclude 
the monopolization of the broadcast market the OSCE Representative recommends that 
the Law “On Television and Radio” include clear-cut market share provisions and give 
NCTR the authority to check parent companies.  
 
“The market for commercial advertising in Armenia is very limited, both in size and scope. 
Broadcast media keeps prices artificially low by exceeding the limits of advertisement 
amounts allowed for them. This abuse is made possible by the poor enforcement of the 
laws regulating advertising, leading to unpunished violations of both time and content 



 24 

limitations”, Miklos Haraszti’s report said. To improve the situation a number of measures 
are recommended: to supervise properly the implementation of the laws on advertising to 
ensure the development of pluralistic advertising market; to legislatively ensure more 
power to NCTR on monitoring the content and frequency of advertisements, including 
hidden ones; to regulate by one law advertisement limitations of both public and private 
broadcasters; to legally clarify the advertising limits per hour of broadcasting, following 
international standards.  
 
The Armenian print media are defined in the report of the OSCE Representative as free, 
but financially weak, with limited influence. The main reasons behind the financial 
weakness of the print media are explained by the limited commercial advertising market, 
and the insufficiencies of the print press distribution system. “(...) Neither subscription nor 
distribution should be subject to licensing. The Government should consider introducing 
special protection of the print press in order to promote media pluralism, for example a 
supportive distribution system, VAT or tax breaks.”  
 
Although Armenia adopted one of the most progressive Law “On Freedom of Information” 
in CIS countries, access to information by media professionals remains limited due to the 
poor implementation of the Law. To ensure the proper implementation of the Law “On 
Freedom of Information” public discussion and adoption of sublegislative acts is 
recommended. Besides, Article 5 “Recording, Classifying and Maintaining Information” and 
Article 10 “Conditions of Providing Information” are not to be changed, being important 
guarantees of free access to information.  
 
The OSCE Representative, having positively assessed the legislative softening of 
punishment for libel and insult, stressed at the same time that this reform, launched in 
2004, must be completed, namely, the defamation should be decriminalized completely; a 
moratorium on criminal defamation charges may be introduced while decriminalization 
amendments are being prepared and adopted; Article 318 “Insulting a Representative of 
Authorities”, should be repealed; guidelines should be introduced for civil courts in order to 
ensure that the amount of damages in civil defamation cases is proportionate to the 
charge; an effective media self-regulation body should be established and it should 
assume the mediating role in media-related disputes.    
 
SEPTEMBER 2006 
 
IN THE MORNING OF SEPTEMBER 6 Editor of “Iravunk” newspaper Hovhannes 
Galajian was attacked.  As the journalist was leaving home, two young men with their 
heads shaved attacked him from behind, threw him on the ground and started kicking him, 
aiming at his head. They never uttered a word. However, soon they realized they were 
attracting the attention of pedestrians and ran away. Right after the incident the journalist 
reported it to the Police Division of Arabkir community of Yerevan and underwent medical 
examination. According to it, Hovhannes Galajian received mild corporal injuries. Criminal 
proceedings were instituted by Article 118 of the RA Criminal Code (“Beating”).  
 
On September 7 the weekly supplement to “Iravunk”, “Iravunk-Hetaknnutiun”, published a 
suspect composite of one of Hovhannes Galajian’s attackers. The news on the incident 
also quoted the testimony of the nearby newspaper saleswoman that the attackers “waited 
for quite a long time and conversed in Russian”. The piece also told that about a week 
before the incident an unknown man called Hovhannes Galajian at his editorial office, 
poured threats and insults. At this point, as the piece noted, it was hard to say whether the 
two cases were related.  



 25 

 
According to Hovhannes Galajian, in the early morning of September 7, he was threatened 
again by phone. The journalist saw one of the attackers on September 8, while sitting at a 
café with a colleague. The attacker, accompanied by an unknown man, made an 
ostentatious circle around the café and left.  
 
Noting he had no personal enemies, the Editor of “Iravunk” linked the incident to his 
professional activities. The Chairman of the Editorial Board of “Iravunk” Haik Babukhanian 
qualified it as “another attempt to silence and intimidate “Iravunk” newspaper”. Recalling 
other incidents that happened to newspaper staff and him personally, Haik Babukhanian 
placed the responsibility on the supreme authorities of the country, the administration it 
had formed and particularly, the heads of the law enforcement bodies, “who connive at 
criminalism and created a climate of fear and terror in the country”.  
 
The assault on Hovhannes Galajian received a strong outcry from the journalistic 
community. On September 7 Yerevan Press Club, Journalists Union of Armenia, 
Committee to Protect Freedom of Expression, Internews Armenia, Helsinki Committee of 
Armenia, Center of Law and Freedom made a joint statement.  
 
“The unpunished violations of freedom of speech and press generate new crimes: people, 
incapable of civilized dialogue, choose the way of intimidating journalists and media. In our 
country it seems to become a sad tradition of striking the media at the times of political 
tension. Such attitude towards media, intensifying in the view of upcoming parliamentary 
elections, endangers the possibility to ensure transparent elective process” the statement 
of the six journalistic and human rights organizations said, in particular. The statement was 
published by a number of print media and disseminated by several news agencies. It was 
also joined by the editorial team of Panorama.am news portal. The editorial staff of “Yerkir” 
weekly (the organ of ARF “Dashnaktsutiun” Supreme Body) in its issue of September 8, on 
its behalf, condemned the attack on Hovhannes Galajian and demanded that law 
enforcement bodies take measure to reveal and punish the perpetrators.  
 
The RA Human Rights Defender Armen Harutiunian called on the law enforcement bodies 
to be consistent in the disclosure and punishment of criminal elements as strictly as the 
law provides in all cases of impeding professional activities of journalists, particularly, any 
violence against them. In his statement of September 7 the Ombudsman qualified the 
attack on “Iravunk” Editor as “another incident, deserving condemnation and directed 
against freedom of press”. The recent attacks on journalists, the impeding of their work 
“inflict a serious blow on the reputation of our country and threaten the full-fledged 
ensurance of the right to free expression and access to information in Armenia”, the 
statement of Armen Harutiunian stressed in particular. Statements were also made by a 
number of political parties.  
 
“168 Zham” newspaper (September 9 -11, 2006) published the opinion of the RA Robert 
Kocharian, voiced by the President’s spokesman Viktor Soghomonian. Noting that the 
incident with Hovhannes Galajian deserves strict condemnation, the President expressed 
his confidence that “the law enforcement bodies will do everything possible to reveal and 
prosecute those guilty”. “At the same time for three days already confident opinions are 
expressed that the reason for violence were the recent articles by Galajian on the 
representatives of authorities. I think, one must wait for the end of the investigation before 
making improper conclusions. The image of the journalist, persecuted by authorities, is 
certainly lucrative, and there is nothing easier that to place the responsibility for violence 
on the authorities. One must also remember that both “Iravunk” and Mr. Galajian 



 26 

personally have been criticizing the authorities for many days and years, also in very tense 
political situations, unlike these days. However, I cannot remember other cases of violence 
against Galajian in the past. In any case, I shall repeat, the violence committed against the 
journalist must be strongly condemned. But the answers to all questions will be given by 
the investigation, including the question of whether the incident was related to the 
professional activities of Galajian”, the piece of “168 Zham” said.  
 
The suspect composites and verbal descriptions of the assaulters, made by the RA Police 
criminal experts, were published in “Iravunk” (September 12-14, 2006) and “Haikakan 
Zhamanak” (September 13, 2006) newspapers.  
 
As of the end of 2006 the perpetrators were not found.  
 
ON SEPTEMBER 12 the OSCE Office in Yerevan made a statament saying it "is deeply 
concerned over recent incidents of violence and intimidation against local journalists which 
have obstructed their professional duties and infringed upon the freedom of expression”. 
Noting the need to duly investigate into the attacks on the Editor of “Iravunk” newspaper, 
Hovhannes Galajian (September 6) and the freelance journalist Gagik Shamshian (July 
12), the OSCE Office urged law enforcement bodies “to undertake prompt measures to 
ensure the safety of media professionals in order to promote freedom of expression in the 
country”. “The OSCE Office in Yerevan will be closely following developments related to 
these cases”,  - the statement stressed, in particular.  
 
ON SEPTEMBER 26 the extraordinary session of the RA National Assembly started, as 
summoned by the Government of Armenia. The extensive agenda of the session also 
included a package of draft laws on broadcasting: Draft RA Law “On Introducing 
Amendments and Additions to the RA Law ‘On Television and Radio’”; Draft RA Law “On 
Introducing Amendments to RA Law ‘Regulations of the National Commission on 
Television and Radio’”; Draft RA Law “On Introducing an Addition to the RA Law ‘On State 
Duty’”. At the parliamentary session the package was presented by the RA Minister of 
Justice David Harutiunian.  
 
The drafts were received by the National Assembly on September 25 - on the eve of the 
extraordinary session opening. So, neither the deputies, nor the specialized Standing 
Committee had a chance to properly study the package. The documents did not go 
through an appropriate international expert review either. And finally, they came as a 
complete surprise for journalistic associations that have repeatedly and publicly stated 
they develop their own proposals on the legislative changes in broadcasting and are ready 
to cooperate with the Government and the Parliament on this issue. It should also be 
noted that the opinion fo the journalistic community was neglected by the Government, 
despite the repeated assurances of the Ministry of Justice that all the legislative initiatives 
on the media sphere would first be discussed with representatives of professional 
organizations.  
 
On September 26 Yerevan Press Club, Journalists Union of Armenia, Internews Media 
Support NGO, Committee to Protect Freedom of Expression and “Asparez” Journalist’s 
Club of Gyumri made a joint statement, expressing their serious concern over the 
situation. The statement stressed the unacceptability of the hasty adoption of the drafts 
without consultations with parties concerned and no account for recommendations of the 
Council of Europe Committee of Ministers and the OSCE Representative for Freedom of 
the Media Miklos Haraszty. It also listed and analyzed the questionable provisions of the 
amendments to the broadcasting legislations “that give rise to serious concerns in terms of 



 27 

freedom of expression, and fair and objective regulation of the broadcasting market”.  The 
representatives of five journalistic associations appealed that the RA National Assembly, 
prior to discussing and adopting the package of draft laws on broadcasting as submitted 
by the Government, hold public forums, during which “we are ready to present our 
observations and proposals regarding the content of the amendments”.  
 
On the same day this statement was read by MP Stepan Zakarian during the discussion of 
the package above in the Parliament. At the discussion that continued on September 27 
other MPs spoke about the serious shortcomings of the amendments proposed. Gegham 
Manukian, on behalf of “Dashnaktsutiun” faction, suggested that the Government withdraw 
the draft and re-submit it after public consultations and improvements.  
 
On September 27 at a meeting with the Armenia Co-Rapporteurs of the PACE Monitoring 
Committee the RA Human Rights Defender Armen Harutiunian expressed his concern with 
the fact that the public and state institutes were not made duly aware of the draft 
amendments to the Law “On Television and Radio”, whereas this “has fundamental 
significance for the democracy strengthening in the country”. 
 
On September 27, having exhausted the agenda, the extraordinary session finished its 
work. The voting on the draft laws was postponed. 
 
The concern that the package of the draft laws was submitted to the Parliament with no 
discussion with the civil society and international organizations was voiced in the letter of 
the Head of OSCE Office in Yerevan Ambassador Vladimir Pryakhin, addressed to NA 
Speaker Tigran Torosian and RA Minister of Justice David Harutiunian on September 28.  
 
The package of draft laws on broadcasting was placed for public discussion at the web-
site of the RA Ministry of Justice (www.justice.am) on September 28 only, that is, after the 
extraordinary Parliament session ended and the criticism of journalistic and international 
organizations was made. 
 
At a press-conference on September 29 the representatives of the five journalistic 
associations noted above reinstated the unacceptability of the hasty adoption of the drafts. 
In the opinion of journalistic organizations, the proposal to hold public discussion of the 
drafts after their adoption in the first hearing is also unacceptable: according to the NA 
Regulations, after the first hearing the introduction of new articles into the draft is not 
permitted. At the press-conference the NGOs confirmed their readiness to present the 
concept and specific proposals on the legislative reformation of the broadcasting within 
shortest time possible, cooperating on this with the Government, the Parliament, and all 
interested organizations.  
 
The voting on the package of draft laws, regulating broadcasting, was made on October 3, 
in the course of the ordinary four-day session of the Armenian parliament. Most deputies 
did not take part in the voting, as a result of which the draft laws were not adopted in the 
first hearing (instead of the necessary 66, 47 votes were cast - 46 for, 1 against).  
       
At the press-conference on October 3 at the National Assembly Shavarsh Kocharian, MP 
representing “Ardarutiun” faction, noted that the drafts rejected by the Parliament run 
contrary to the RA Constitution. In the opinion of the deputy, the body, as stipulated in the 
Main Law, must regulate the entire broadcasting sphere, while the draft law provisions do 
not cover the public service broadcasting. Moreover, Shavarsh Kocharian thinks, the 
amendments proposed by the Government make the private broadcasters even more 



 28 

dependent on the regulatory body.  
 
OCTOBER 2006 
 
ON OCTOBER 5 the press service of “Orinats Yerkir” party released a statement with 
regard to the interview of the party Chairman, former Parliament Speaker Artur 
Baghdasarian to “MIG” TV company (Vanadzor, Lori Region). The piece was to go on air 
in the evening of October 7, yet, as the statement said, the head of “MIG” informed that the 
interview will not be aired. In the opinion of “Orinats Yerkir”, this was a case of pre-
censorship and pressure on TV company. “Orinats Yerkir” condemned “the artificial 
obstacles put against it”, qualifying the incident as a restriction of freedom of expression, 
from which “neither media, nor politicians and parties are protected”. The press also 
published the opinion of the RA National Assembly deputy of “Orinats Yerkir” faction 
Heghine Bisharian, noting that there was information, according to which the broadcasting 
of Artur Baghdasarian’s interview was impeded by the Governor of Lori Region Henrik 
Kochinian.  
 
“MIG” Director Samvel Harutiunian, on his behalf, announced no pressure had been 
exerted on the TV company by the regional administration. As the head of Vanadzor TV 
company told YPC, the initiative of a paid 30-minute interview with Artur Baghdasarian and 
further occasional coverage of the party activities on “MIG” air came from “Orinats Yerkir” 
itself. According to Samvel Harutiunian, after viewing the recording he had objections 
regarding the critical remarks Artur Baghdasarian made to the address of Lori 
administration and journalists of another regional TV company, “Lori”. Besides, Samvel 
Harutiunian noted, the interview contained explicit political promotion, for which “MIG” 
could have been subjected to penalizing sanctions, as stipulated by Article 79 of the RA 
Law “Regulations of the National Commission on Television and Radio”. For this reason, 
“MIG” head stressed, he himself - with no outside pressure - started negotiations with 
“Orinats Yerkir” representatives on removal of some fragments that he deemed 
unacceptable from the piece. As a result, Samvel Harutiunian said, an agreement was 
made with “Orinats Yerkir” only regarding cutting off the criticism of regional administration, 
on other points of dispute no consensus was reached by the parties, and he decided to 
take the interview off the air.  
 
Article 79 of “Regulations of NCTR” that Samvel Harutiunian was making a reference to 
stipulates a fine for “broadcasting promotional programs during a period when promotion is 
prohibited by the legislation of the Republic of Armenia about elections and referenda”. 
Meanwhile, according clause 5 of Article 18 of the acting Election Code, pre-election 
promotion is prohibited on the ballot day and the preceding day. In other words, Article 79 
at this point could not be considered an obstacle for promotional programs on air, because 
the next elections (to the Parliament) were scheduled for spring 2007.  
 
Samvel Harutiunian promised to provide Yerevan Press Club with the record of Artur 
Baghdasarian’s interview to “MIG” TV company for expert assessment. However, he 
further refused to do so, saying he did not see the need in our support. Meanwhile, the 
wish of YPC to see the interview was due not to the need to support anyone (nobody 
addressed the organization with such a request) but purely to the intention to understand 
for ourselves and to help the public to understand a conflict, related to freedom of 
expression in Armenia. 
 
According to the press-service of “Orinats Yerkir” party, Samvel Harutiunian returned the 
amount received for interviewing Artur Baghdasarian (60 thousand AMD), but did not give 



 29 

back the tape of the interview, saying the record was erased.  
 
On October 23 “Orinats Yerkir” disseminated a statements, saying that during “the past 
month” the air of a number of regional companies “featured pieces, degrading for 'OE' and 
its chairman Arthur Baghdasarian, 'black PR' is made”. In the opinion of “Orinats Yerkir”, 
this was all organized by “certain top officials”.  
 
On November 6 “Orinats Yerkir” party addressed the RA General Prosecutor’s Office with 
a demand to find and hold to account the orderers of the TV pieces, degrading the party 
and its leader Artur Baghdasarian. On November 7 at a press-conference the Vice-
Chairman of the party Mher Shahgeldian and the Secretary of “Orinats Yerkir” parliament 
faction Heghine Bisharian announced that the client of the “black PR” campaign against 
“Orinats Yerkir” was the Republican Party of Armenia (RPA) with its leaders, the RA Prime 
Minister Andranik Margarian and the RA Minister of Defense Serzh Sargsian.  
 
On November 7 the Board of “New Times” party addressed a letter to the diplomatic 
missions accredited in Armenia. The letter said in particular that “the Chairman of the party 
Aram Karapetian for a year and a half has been deprived of a chance to hold civilized 
political debate on major issues faced by the country on live air”. It was stressed at the 
same time that Aram Karapetian “is ready to pay for his appearance on air within reason”. 
In the opinion of the “New Times” Board, the order of the communication blockade of the 
party and its leader was given by the Director of the RA National Security Service Gorik 
Hakobian and the RA Minister of Defense Serzh Sargsian, and its implementation - upon 
the order of the RA Robert Kocharian - is controlled by the head of the President’s Office 
Armen Gevorgian. The party also recalled that its leader was the fourth by the number of 
votes gained at presidential elections in 2003.  
 
In his interview to “Hayastani Hanrapetutiun” daily (November 8, 2006) the Speaker of the 
RA National Assembly, RPA Vice-Chairman Tigran Torosian noted that a response to this 
statement of “Orinats Yerkir” should be given by  law enforcement bodies. In the next issue 
(November 9, 2006) “Hayastani Hanrapetutiun” published interview with the RA General 
Prosecutor Aghvan Hovsepian that thinks the statements of “New Times" and “Orinats 
Yerkir” to be political in essence: “Recently attempts are made to transform the 
Prosecutor’s Office into a place where statements of politicians are checked or to involve 
the Prosecutor’s Office in political debate.” Aghvan Hovsepian also added that the 
Prosecutor’s Office does not engage in interparty relations and he is not going to respond 
to such statements. 
 
On November 10 “Armenpress” news agency released the comment of the RA President’s 
Press Secretary Viktor Soghomonian: “Apparently by statements of this kind that have 
nothing to do with reality Mr. Karapetian seeks to remind us about himself. In fact, the 
activities of Aram Karapetian are of no interest to us and will hardly be of any interest in 
future.”  
 
ON OCTOBER 13 at the RA National Assembly the deputy of Republican Party of 
Armenia faction Nahapet Gevorgian poured abuse and threats on the correspondent of 
“Aravot” daily Anna Israelian. The “indignation” of the MP was caused by the article 
published in “Aravot” where he was mentioned. Actually, while abusing Anna Israelian, the 
deputy did not even know that the article was written not by her, but by “Aravot” 
correspondent Naira Mamikonian. According to Anna Israelian, Nahapet Gevorgian was 
contained by the Secretary of “Ardarutiun” faction Grigor Harutiunian. Further, the 
journalist said, peer MPs took Gevorgian aside, trying to calm him down for some time, 



 30 

were explaining something to him, after which the head of the United Labor Party faction 
Grigor Arsenian brought him to apologize - literally by hand. During the same day, Anna 
Israelian noted, Nahapet Gevorgian apologized to her again; moreover, some Republican 
deputies apologized for their colleague's behavior, too.  As “Aravot” correspondent 
informed YPC, on the same day Nahapet Gevorgian talked to the author of the article that 
infuriated him, without exceeding the limits of courtesy.  
    
ON OCTOBER 14 “Golos Armenii” newspaper published an article by its Economy 
Observer Ashot Aramian titled “Under a Cap. How 'Golos' Journalist Found Himself 
Under Total Control of Intelligence”. The article was due to the prohibition on Ashot 
Aramian's crossing the borders of Armenia. The journalist learned about this unexpectedly, 
during a passport control at “Bagratashen” border check-point as he was heading to Tbilisi 
on business. The Armenian border guards, subordinated to the RA National Security 
Service, informed the journalist that the prohibition signal was produced by the “Border 
Management” information system.  
 
Ashot Aramian related the occurrence with his publication of a big series of critical articles 
in “Golos Armenii”, dealing on various violations in the military and economic activities of 
the Russian border troops in Armenia (over 30 pieces, published in “Golos Armenii” from 
December 2003 till February 2006 dealt with the issue). The result of the criticism was that 
on February 22, 2006 the Border Guard Division of RF Federal Security Service in 
Armenia at a check- point of “Zvartnots” airport imposed an “entry and exit control” on 
Ashot Aramian and the Chief Editor of “Golos Armenii” Flora Nakhshkarian: the head and 
the Economy Observer of the newspaper could now only cross the air border of Armenia 
with the permission of the check-point head. (It should be noted here that according to an 
interstate agreement the Armenian borders are guarded by a joint effort of Armenia and 
Russia and until recently at certain check-points the passport control was implemented by 
Russian border troops.) “Getting in contact with the administration of the Border Guard 
Division of the RF FSS in RA and threatening to raise much noise, we induced them to 
remove the control. At least, we were officially informed about its removal”, the “Under a 
Cap” piece goes on saying. 
 
As to the incident on the border of Armenia and Georgia, as Ashot Aramian was assured 
by the Press Secretary of the Border Guard Division of the RF FSS in Armenia Vladimir 
Karapetian, the Russian border troops had nothing to do with it and the issue was to be 
settled with the RA National Security Service, in charge of guarding the state border with 
Georgia.  
 
On October 10 the newspaper editorial office received a reply to its inquiry from the 
Director of the RA National Security Service Gorik Hakobian that said in particular: “The 
investigation of the case revealed that the data of Ashot Aramian were entered into the 
data base on the initiative of the Border Guard Division of the RF FSS in RA with no 
legitimate reasons” and presently he “has been removed from the record of “Border 
Management” system”. 
 
Meanwhile, “Golos Armenii” doubted that this would be the end of the story, qualifying the 
occurrence as an “outrageous fact of persecution of journalist by the intelligence services 
of another state for his professional activity, obstructing it”: “If this proved to be possible in 
the case of a journalist working for an influential Armenian newspaper, what can happen to 
ordinary citizens, who, not being criminals, are for some reason entered into the database 
of the intelligence service? Notably, with no sanctioning by the General Prosecutor’s Office 
or the Police.”  



 31 

 
“In our case it is a matter of trivial and brutal deformity that cannot even be concealed by 
anti-terrorism rhetoric. Actually, have the Russian generals been targeting the right 
enemies recently?” Ashot Aramian asks in conclusion of “Under a Cap” article. 
 
ON OCTOBER 24 “Reporters without Borders” (RSF) international organization released 
its fifth annual World Press Freedom Index. The study was conducted in 168 countries and 
territories and based on events between September 1, 2005 to September 1, 2006. RSF 
Index was compiled by surveying 14 partner organizations and 130 correspondents of 
RSF, as well as journalists, researchers, lawyers and human rights activists. The 
respondents were assessing the press freedom in each country with a questionnaire 
compiled by RSF and including 50 criteria: ranging from various forms of pressure on 
journalists and media to legislative restrictions, the behavior of authorities towards the 
state-owned media and foreign press. Obstacles to the free flow of information on the 
Internet were also taken into account. Armenia was rated 101-102. Similarly to the 
previous RSF studies, this report did not in any way comment on the situation of freedom 
of press in Armenia. It was still unclear what criteria define the rises and falls of Armenia in 
the rating: from 90 in 2003 to 83 in 2004, then to 102 in 2005. 
 
ON OCTOBER 26 in Ijevan, Tavush region, the police impeded the professional activities 
of the correspondent of “Ijevan” TV company Susanna Chabukhian and the cameraman 
of the TV company Armen Asatrian. According to Susanna Chabukhian, the shooting 
crew of the TV company, upon learning that the police gathered by the municipality 
building, arrived on site to cover the developments. (The conflict between the police and 
the city administration occurred because of the address registration files of Ijevan 
residents that were stored at the municipality, whereas, as the RA Police maintains, these 
files should be kept at the passport desk of the Ijevan police.) As Susanna Chabukhian 
said, she and Armen Asatrian went into the building and started going up to the second 
floor when they were stopped by a man in civilian outfit (she further learned that this was 
the Head of the Police of Tavush region) and rudely, pushing them with his hands, 
demanded that they leave the building. According to Susanna Chabukhian, she introduced 
herself as the correspondent of “Ijevan” TV company; however, this did not stop the police 
officers summoned by this person. The police put the journalists out of the building by 
force, trying at the same time to take the battery out of the video camera. Susanna 
Chabukhian noted that even when she and the cameraman found themselves in the street, 
the police continued verbally abusing them.  
 
NOVEMBER 2006 
 
ON NOVEMBER 9 compulsory executors came to the editorial office of “Pakagits” daily 
and presented a document, authorizing them to move the property out of the office. The 
property was arrested in accordance with the ruling of the court of primary jurisdiction of 
Erebuni and Nubarashen communities of Yerevan, basing on the suit of Daniel Tanian 
who had financial claims to “Pakagits” founder, “Agap-Hrat” LLC, of 8.5 million AMD 
(around $ 22,000). As the Chief Editor of “Pakagits” daily Agapi Haikazuni said, she had 
been completely unaware of the suit and so had refused to sign the document. On the 
same day, Agapi Haikazuni noted, late in the evening on November 9, the compulsory 
executors returned the property to the newspaper, saying a misunderstanding had 
occurred. However, the regular “Pakagits” issuance was disrupted for a day. Agapi 
Haikazuni related the incident to the number of pieces of the daily that criticized the 
authorities of the country.  
 



 32 

In its issue of November 11, 2006 “Hayots Ashkhar” daily published an article, “When a 
Property Issue is Replaced by a Political One”, informing that on October 30 the attorney 
of Daniel Tanian submitted a motion to the court of primary jurisdiction of Erebuni and 
Nubarashen communities of Yerevan requesting to take measures for ensuring the suit. 
The motion was secured, and the bank account of “Agap-Hrat” LLC was arrested. 
However, when it turned out the account had less money than the amount demanded by 
the plaintiff, the RA Service of Compulsory Execution of Court Acts resolved to arrest the 
property of “Agap-Hrat”. The resolution about the withdrawal of the property and its 
storage at the Service of Compulsory Execution was made after Agapi Haikazuni refused 
to sign the respective document. The article of “Hayots Ashkhar” also presented the 
comment of the head of the Service of Compulsory Execution Arkadiy Balayan, noting, in 
particular, that his officers in their actions complied with the law. Arkadiy Balayan also 
noted that the property of “Agap-Hrat” was returned not because “a misunderstanding had 
occurred”, but when Agapi Haikazuni agreed to accept it for storage (having signed a 
relevant document). 
 
In its issue of November 11 “Pakagits” published a photo report of the incident. In the next 
issue, of November 14, the daily wrote that Daniel Tanian is a member of “Democracy and 
Labor” party, whose premises “Agap-Hrat” used to rent. As “Pakagits” maintains, the 
relations with this party were stopped about a year ago. According to the daily, the bank 
account of “Agap-Hrat” released from arrest, and Daniel Tanian addressed the court to 
stop the litigation. “Pakagits” also published the aquittance of Daniel Tanian to the effect 
that “’Agap-Hrat’ LLC does not owe him 8.5 mln AMD”. 
 
Meanwhile, Daniel Tanian transferred his competence to a new plaintiff, Martun Ivanian. 
On December 14, 2006 the court of primary jurisdiction of Erebuni and Nubarashen 
communities committed “Agap-Hrat” to pay the debt that had increased by the time (9.048 
mln AMD) due to the liabilities unmet.  
 
ON NOVEMBER 22 in Yerevan the draft program for introducing digital TV and radio 
broadcasting in Armenia was discussed. The event was organized by OSCE Office in 
Yerevan, Office of the OSCE Representative on Freedom of the Media, and Open Society 
Institute Assistance Foundation-Armenia in partnership with the RA Ministry of 
Transportation and Communication. The document was developed by an 
interdepartmental working group upon the commission of the RA Government. In the 
opinion of experts, the introduction of digital TV and radio broadcasting will be generally a 
progressive development for Armenia. At the same time it was noted that the draft 
program proposed has a number of serious deficiencies and omissions.  
 
In particular, the draft stipulates to stop the licensing of analogue broadcasting as of 
January 2007. This may result in a situation when during the upcoming years the analogue 
TV and radio channels will cease from existing and the digital ones will not have come into 
being yet. Besides, the concept of “social package” is introduced, that is, subsidizing the 
economically vulnerable groups to get a minimal set of TV programming - public and 
private. The Government is to decide which of the private broadcasters will be included 
into the package. This is a violation of independent broadcasting principles. Such 
decisions should be made solely by an independent regulatory body and not by the 
Government. It is also unclear how the rights of consumers with regard to program content 
and diversity will be ensured. The draft program also calls for significant budget investment 
into state transmitting company, possibly creating a misbalance between it and private 
transmission operators and resulting in a monopoly of telecommunications market. In other 
words, these and other provisions of the draft generally contradict the principles of fair 



 33 

market competition - in terms of both budget investment and regulation, state policy in 
telecommunications sector. 
 
DECEMBER 2006 
 
ON DECEMBER 1 “Tigran Mets” publishing house that prints about three dozens of 
newspapers informed that the publication of print press will stop since December 6 for 
indefinite time. The paper shortage was due to the inaction of the Ilyichevsk (Ukraine)-Poti 
(Georgia) ferry. As a result, in Ukrainian port hundreds of railway carriages intended for 
Armenia gathered, including those with paper for the press. The threat of publication 
suspension looming over print media had much response; the press started proposing 
various versions.  
 
According to “Golos Armenii” newspaper (December 2, 2006), in the Press Service of the 
RA Ministry of Transportation and Communication the existing problem was explained by 
the conflict of two Ukrainian organizations, implementing cargo transport. The newspaper 
itself supposed that the situation in place “is another and logical consequence of the 
tension escalation in relations of Russia and Georgia”. “Once again we became the victims 
in the showdown of others” and “in the long run, it does not really matter whether we are 
harmed by the Russian-Georgian or a domestic Ukrainian conflict”.  
 
“At first sight, the problems are purely technical and inevitable”, “Haikakan Zhamanak” 
daily writes (December 2, 2006). “But this is true at first sight only. It has been 20 days 
only that the problems with the ferry delivery have come into being. And this means that in 
the middle of the last month “Tigran Mets” publishing house did not have paper reserve for 
even a month (to compare, “Gind” publishing house, where “Haik”, “Zhamanak-Yerevan”, 
“Chorrord Ishkhanutiun”, “Haikakan Zhamanak” and other newspapers are printed, at this 
point has a paper reserve for at least 2.5 months)”. At the same time, the daily stresses, 
“the cargos of interested owners” arrive in Armenia despite all problems, but apparently 
the paper for print press is not of this kind. “A certain group of people will certainly lose 
nothing, moreover, will benefit, if the newspapers are not published”, “Haikakan 
Zhamanak” thinks. 
 
“I am not a paranoid (or so I hope) and am not inclined to accuse the government of 
intentionally impeding the import of print paper to Armenia to exert pressure on free 
media”, the Chief Editor of “Aravot” daily Aram Abrahamian notes (December 2, 2006). 
“There is no point in seeing politics behind each corner. To do justice, it should be noted 
that most pro-governmental newspapers are published by “Tigran Mets”, and, on the 
contrary, “Gind” prints very opposition newspapers. I see politics in another aspect, and it 
makes me not just accuse, but strongly condemn the authorities. After the ceasefire in 
1994 our authorities were unable to sign a peace treaty with Azerbaijan and resolve the 
relations with Turkey, as a result of which a whole country depends on the storm at Black 
Sea or a shark, biting off the phone cable in the same sea. The absence of normal 
relations with the neighbors and the blockade of the country is the only thing that I 
seriously accuse our leadership of, if you want to know. The remaining things that are 
often spoken about - theft, emigration, clan oligarchy, anti-democracy, election fraud and 
others - are a derivative of this main fault. If there are civilized relations with the neighbors, 
there will be a modern political and economic system, too”.  
 
“Golos Armenii” (on December 5, 2006) informed that the RF Minister of Defense Sergey 
Ivanov did not exclude the possibility of using the military aviation to deliver paper for 
Armenian press.  



 34 

 
Meanwhile, the indefinite situation made the press look for alternative solutions. From 
December 9 to 13 “Azg” and “Golos Armenii” were printed in “Noyan Tapan” publishing 
house on a more expensive paper. Besides, the technical facilities of “Noyan Tapan” did 
not allow “Golos Armenii” to retain its standard volume (8/A2 pp.), and the newspaper was 
published in 8/A3 pp. A number of other national dailies had to move to other publishing 
houses, too. Thus, the official “Respublika Armenia” is temporarily published in 
“Gandzapress” publishing house, “Novoye Vremya” and “168 Zham” - in “Gind”. This, 
however, did not tell on the prices, despite the increased publishing expenses.  
 
On December 15 carriages with paper arrived in Yerevan, and since December 16 
newspapers restarted publishing at “Tigram Mets”.   
 
ON DECEMBER 13 in Paris at the session of the Monitoring Committee of the 
Parliamentary Assembly of the Council of Europe the Draft Resolution on Armenia's 
honoring of its obligations and commitments to the CE was adopted. The Draft was 
approved on the basis of the report, developed by PACE's Armenia Co-rapporteurs 
George Colombier and Mikko Elo, to be debated at PACE plenary session in January 
2007. At the meeting it was stressed that “simply passing legislation is not enough to 
implement democratic reforms in the country. The laws must be applied”. A proof of 
Armenia’s progress on the way to democracy and European integration, in the opinion of 
Monitoring Committee, will be the upcoming elections that “must comply with European 
standards for free and fair elections, and media coverage of the election campaign and the 
elections must be pluralist and unbiased”. 
 
The need to ensure the pluralism of broadcast media is also stressed in item 6.2 of the 
Draft Resolution of PACE. It notes, in particular, that “equitable access to the electronic 
media by all political parties is an absolute prerequisite for the holding of free and fair 
elections”. The adopted amendments to the RA Constitution made it possible to ensure the 
greater independence of the bodies, regulating the broadcast media; however, the Draft 
Resolution notes, subsequently the draft law package on broadcasting was developed by 
the Government without first consulting the representatives of media and CE and was 
strongly criticized, not least concerning the formation of the National Commission on 
Television and Radio and appointment of its members. The need to hold consultations with 
CE experts and take their recommendations into account before the adoption of the 
amendments to the broadcast law is stressed (item 6.2.1). Armenian authorities are also 
urged to adopt an open, transparent process of appointment of members of the Council of 
Public Television and Radio Company, as recommended by the Venice Commission (item 
6.2.2). “Apart from reforming the legislation, the Armenian authorities must take steps to 
ensure the freedom and pluralism of public television and radio on a day-to-day basis”, 
item 6.2.3 said. The next item, 6.2.4, expressed full backing to the monitoring of TV and 
radio programs with a view to assessing their independence and impartiality, as provided 
for in the action plan to support the parliamentary elections in Armenia in 2007, approved 
by the CE Committee of Ministers following a request by the Armenian authorities.  
 
As to print media, “which are reputed to be free and pluralist but play only a minor role in 
the provision of public information on account of their small circulation”, item 6.3 of the 
PACE Draft Resolution noted with satisfaction that “no criminal libel proceedings have 
been instituted against journalists for some years now”. “Since the reform of the Criminal 
Code in 2004, libel has been punishable by a prison sentence only in the event of a repeat 
offence”, the Draft said. At the same time, the Armenian authorities were urged to 
decriminalise libel and abolish Article 318 of the RA Criminal Code “Insult of the 



 35 

Representative of Power”. 
 
ON DECEMBER 27, 2006 eight radio companies of Armenia - “Avrora”, “Alfa”, “Van”, 
“Vem”, “Autoradio”, “HAY”, Hai FM 105.5, “City FM” - addressed a letter to the RA 
President Robert Kocharian, the Chairman of the RA National Assembly Tigran Torosian, 
the RA Prime Minister Andranik Margarian (copies were directed also to the Chairman of 
the National Commission on Television and Radio Grigor Amalian and the RA Minister of 
Transportation and Communication Andranik Manukian), announcing their refusal to pay 
the annual fee for servicing their frequencies to the Republican Center of 
Telecommunications. In accordance with the decree of the RA Minister of Transportation 
and Communication of November 1, 2006, new, higher fees on frequency servicing were 
introduced, and RCT demanded to pay them for 2006 before December 25.   
 
“The decree above was issued in breach of legislative provisions, and we are convinced 
that it will tell adversely on the broadcast sphere”, the address said. In the opinion of the 
letter signatories, the decree of the Transportation and Communication Minister runs 
contrary to Article 9 of the RA Law “On Legal Acts”, stipulating that “the kinds, amounts 
and the procedures of tax, duty and other mandatory payments made by natural and legal 
persons” must be defined “by law only”. Besides, the letter noted, the new tariffs were 
approved only in the end of the year, whereas, according to Article 42 of the Armenian 
Constitution, “laws and other legal acts, deteriorating the legal situation of a person, do not 
have retroactive effect”. Thus, the radio stations were notified of the new procedure and 
tariffs of the fees only in the end of the year: “This approach sets climate of unpredictability 
in broadcast market and deprives the companies of a possibility to do early planning for 
their activities.” Besides, according to the letter, the dramatic raise of tariffs occurred in a 
situation when many of the TV and radio companies were encountering technical problems 
throughout the year in using the frequencies allocated, “but failed to receive adequate 
assistance”.  
   
The signatory radio companies announced that they refused to pay until the issue was 
resolved in compliance with the legal provisions, and called on the authorities of the 
country to ensure legitimate solution of the problem. 


