
 
 
 
 

 
2009: UNDISCLOSED INCIDENTS AND  

THE UNACCOMPLISHED REFORM OF  
BROADCAST LEGISLATION 

 

Annual Report of Yerevan Press Club 



 2 

2009: UNDISCLOSED INCIDENTS AND THE UNACCOMPLISHED REFORM OF 
BROADCAST LEGISLATION 

Annual Report of Yerevan Press Club 
 
JANUARY 2009 
 
ON JANUARY 9 the Media Ethics Observatory considered the complaint of two 
members of the RA State Commission on the Protection of Economic Competition 
regarding “We are Becoming Like European Countries” article, published in “Aravot” daily 
on December 11, 2008. The article was dealing with one of the sessions of the 
Commission on the Protection of Economic Competition. In the opinion of the complaining 
party, the article contained factual mistakes, and the professionalism of the Commission 
members was unreasonably questioned. The Media Ethics Observatory acted as an 
intermediary in resolving the dispute, offering “Aravot” to publish a response. The 
response of the Commission members was published in “Aravot” on January 14, 2009.  
 
Media Ethics Observatory was established on March 10, 2007 by the heads of Armenian 
media who supported the self-regulation initiative of Yerevan Press Club. The mission of 
the MEO is to consider the complaints about violations of the Code of Conduct of Media 
Representatives and make judgments on them.  
 
ON JANUARY 9 correspondents of “Chorrord Ishkhanutiun”, “Aravot”, “Haykakan 
Zhamanak”, “Taregir”, “Zhamanak”, “Hraparak” newspapers, “A1+” TV company 
released a statement regarding the obstacles that they face in covering the trial on “The 
Case of Seven” (the separate trial of the case of seven supporters of the RA First 
President Levon Ter-Petrosian, charged with the organization of mass disorders and 
attempts for violent seizure of power). At the hearing of the case that started on December 
19, 2008 in the court building of Shengavit community of Yerevan, the statement of the 
journalists stressed, the judge at chair, “with the consent of all parties ruled to make no 
restrictions on the activities of media - reporting on the court session, being present in the 
court room, making video, audio and photo records”. However, the statement went on 
saying, at the subsequent three sessions the court bailiffs either did not allow the reporters 
in the courtroom, offering them to follow the process by monitors in a designated room, or 
let in selectively, prohibiting the journalists from having recording equipment on them. 
Qualifying the occurrence as obstruction of journalistic activities, violation of the RA 
Constitution and RA Law “On Mass Communication”, the signatories called on the relevant 
bodies to ensure the necessary conditions for their work, not to restrict the right of 
journalists and society to complete and comprehensive information on the trial.  
 
ON JANUARY 14, in accordance with the ruling of the RA Court of Cassation, the court of 
general jurisdiction of Shirak region started new hearings on the dispute between Gyumri 
municipality and the founder of “GALA” TV company, “CHAP” LLC, regarding the right to 
use the city TV tower. On October 31, 2008 the Court of Cassation abolished the ruling of 
the court of primary jurisdiction of February 29, 2008, according to which “GALA” founder 
was to stop using the city TV tower and to dissemble the equipment installed on it. The 
Court of Cassation decided that the case should be redirected for re-consideration by the 
court of general jurisdiction of Shirak region (see details in “On Freedom of Speech in 
Armenia” Yerevan Press Club report for 2008 on www.ypc.am in “Studies” section). At the 
session of January 14 the city administration submitted to the court the resolution of the 
Gyumri Council of Elderly of December 25, 2008 that allows the municipality to lease the 
city TV tower to the TV company for one years’ time with a monthly rent of 100,000 AMD 



 3 

(around $ 330). The representative of “CHAP”, on his behalf, noted that the LLC owner 
was not invited to the session of the Council of Elderly and was notified of the resolution 
only on January 13, 2009, that is, a day before the court session. Besides, in the opinion of 
“CHAP”, the rent was apparently exaggerated. Representative of “CHAP” filed two 
motions: about receiving a certificate from the Gyumri territorial subdivision of the RA State 
Cadastre regarding the possibility for “GALA” TV company to use another city TV tower 
and about a technical court assessment of the tower in question. Both motions were 
accepted by the court.  
 
On May 18, 2010, only a year and  four months after the assignment of the court 
assessment, representatives of RA Expertise Centre visited “GALA” TV company for 
examining the TV tower.  
 
ON JANUARY 14 the international "Human Rights Watch" organization released its 
report on human rights practices in over 90 countries of the world in 2008. 
 
After February 2008 presidential elections Armenia experienced one of its most serious 
civil and political rights crises since independence, the report said in the section dealing 
with Armenia. Particularly, with the introduction of the state of emergency several basic 
freedoms were restricted, including the freedom of expression and access to information. 
As to the situation with media freedom, the report stressed, that "the police targeted 
journalists covering the February demonstrations". "Human Rights Watch" listed cases of 
interfering with journalists' work by the law enforcement bodies in the post election period 
in Yerevan and Gyumri: incidents with freelance journalist Gagik Shamshian on February 
29 and March 1, 2008, with the correspondent of the Armenian Service of Radio Free 
Europe/Radio Liberty Ruzanna Stepanian on March 1, 2008 and others. The report noted, 
that while the state of emergency was in action publications in media on state and internal 
political issues were only allowed using official information. RA National Security Service 
hindered publication of at least seven opposition and independent newspapers and 
blocked web-sites, even after March 13, 2008, when changes to the Decree on State of 
Emergency were modified, the report said. "Human Rights Watch" touched upon the two 
court decisions: the European Court of Human Rights ruling of June 17, 2008 on the case 
filed by the founder of "A1+" TV company,  "Meltex" LLC, against the Republic of Armenia, 
and the RA Cassation Court ruling of October 31, 2008 on the case of "GALA" TV 
company of Gyumri. The refusals to grant a broadcast license to "A1+" were recognized by 
European Court as a violation of Article 10 of the European Convention on Human Rights, 
i.e., of the right of the applicant to freely impart information and ideas. As to "GALA", the 
highest court instance of Armenia abolished the ruling of court of general jurisdiction of 
Shirak region on dispute between Gyumri municipality and founder of “GALA”, “CHAP” 
LLC, thus allowing the TV company continue usage of the city TV tower. The report also 
spoke about the arson attempt on Gyumri Journalists' Club "Asparez" on January 19, 2008 
and torching the car of "Asparez" President on March 21, 2008; about beating of the 
“Haykakan Zhamanak” correspondent Lusine Barseghian on August 11, 2008 and Acting 
Director of the Yerevan Bureau of the Armenian Service of RFE/RL Hrach Melkumian on 
August 18, 2008; about the rejection of the Commission on Early Release and Release on 
Parole to early release the Editor-in-Chief of the "Zhamanak-Yerevan" newspaper Arman 
Babajanian.  
 
ON JANUARY 16 free-lance journalist Gagik Shamshian suffered during an incident next 
to the building of the court of general jurisdiction of Shengavit community of Yerevan. 
Gagik Shamshian told YPC that he was stricken off his feet by the policeman while 
shooting the action to support the defendants charged with the so-called “Case of Seven” 



 4 

(the separate trial of the case of seven supporters of the RA First President Levon Ter-
Petrosian, charged with the organization of mass disorders and attempts for violent 
seizure of power). Gagik Shamshian said that as he was falling down he slipped and hit 
his head against a post. Later, at the editorial office of “Chorrord Ishkhanutiun” newspaper 
the journalist felt unwell and was taken to one of Yerevan’s hospitals. According to Gagik 
Shamshian, after an X-ray examination the doctor said he had a slight head injury. The 
journalist also stressed he had a photograph of the police officer who struck him. On 
January 19 Gagik Shamshian was called to the police department of Shengavit community 
for explanations. 
 
At the moment of the publication of present report there was no new information on this 
case. 
 
ON JANUARY 27 at the winter plenary session of the Parliamentary Assembly of the 
Council of Europe Resolution 1643 (2009) “The Implementation by Armenia of 
Assembly Resolutions 1609 (2008) and 1620 (2008)” was approved. As it has been 
reported, the draft resolution was released by the Committee on the Honouring of 
Obligations and Commitments by Member States of the Council of Europe on December 
18, 2008, and stipulated a sanction of suspension of voting rights of the Armenian 
delegation (see details in “On Freedom of Speech in Armenia” Yerevan Press Club report 
for 2008 on www.ypc.am  in “Studies” section). The adopted text of this document did not 
provide for such a sanction.  
 
Clause 10 of Resolution 1643 (2009) dealt with the situation in the media domain. Thus, in 
item 10.1 the PACE “welcomes the proposals made with a view to ensuring the 
independence of the media regulatory bodies in Armenia and calls upon the authorities to 
fully implement the forthcoming recommendations of the Council of Europe experts in this 
regard”. Item 10.2 of the Resolution referred to the amendment to the RA Law “On 
Television and Radio”, adopted by the Armenian parliament on September 10, 2008, 
according to which the conductance of broadcast licensing competitions is suspended till 
July 20, 2010 due to the need to prepare the transition from analogue to digital 
broadcasting. With this item the PACE underlined that “the technical requirements for the 
introduction of digital broadcasting should not be used by the authorities to unduly delay 
the holding of an open, fair and transparent tender for broadcasting licenses, as 
demanded by the Assembly”. 
 
FEBRUARY 2009 
 
FEBRUARY 2-5 The agenda of the first four-day session of the RA National Assembly 
included the package of amendments to the RA Laws “On Television and Radio”, 
“Statutes of the RA National Assembly”, “Statutes of the RA National Commission 
on Television and Radio”, “On State Duty”. Yet the documents submitted to the 
consideration of the parliament, similarly to the previous versions of this legislative 
package, did not address any of such key issues of the broadcast sphere as ensuring 
plurality of the regulatory body, transparency of broadcast licensing competitions, distinct 
criteria for the decision-making of the National Commission on Television and Radio in 
licensing process, development of the mechanisms of the regulation of the activities of 
Public TV and Radio Company, the digitalization of broadcasting in the context of 
Armenia’s commitments to the Council of Europe. It is the need to solve these issues that 
the journalistic associations of the country and international experts have been insisting on 
for many years already. Moreover, the renewed package displays a number of other 
shortcomings as well.  



 5 

 
On February 3 Yerevan Press Club, “Internews” Media Support NGO, the Committee to 
protect Freedom of Expression and the Media Diversity Institute Armenia released the 
following statement:  
 
“Discussion of the updated package of amendments to broadcast legislation is on the 
agenda of the regular session of National Assembly of Armenia. The quality of that 
document has exceeded our worst expectations: the number of lexical, logical and legal 
lapses has made it useless to subject it to detailed analysis especially since our 
organizations, for the last years, have been consistently and constructively responding to 
all the legislative initiatives in the area of the mass media, comprehensively assessing all 
the official legislative drafts and promoting their own suggestions. In particular, in 
December, 2008 Yerevan Press Club and Internews submitted their detailed comments on 
the previous version of that legislative package to the relevant parliamentary commission. 
Virtually, none of our crucial remarks were taken into consideration. Instead, new 
provisions appeared in the draft amendments to the RA Law “On Television and Radio”, a 
part of them deserving to be called nothing more than “nonsense”.   
 
In November, 2008 representatives of our organizations were invited to become members 
of the working group on media legislation at the Standing Committee of NA on Science, 
Education, Youth and Sport. The first meeting of the group took place on November 20. 
On December 19, 2008 the National Assembly organized hearings on some aspects of 
broadcast media regulation. However, those undertakings, apparently, were of no benefit. 
As for the new version of the legislative package, NA did not even find it necessary to 
present it to the working group. In that case, why the group was formed for at all? Once 
again, we have to state that various civilized forms of legislative process have an 
exclusively “decorative” function here. In such a situation, and taking into consideration the 
quality of the document that was proposed for discussion at the parliamentary session, 
further serious work at that document would mean expressing disrespect to our own 
professional dignity.  
 
Not going into the details, indicative of the drafters’ incompetence and negligence, we will 
take the liberty of pointing at the main methodological mistakes (or deliberate tricks?) that 
have appeared in the updated package, in addition to the already-existing ones. To begin 
with, it is a matter of crude substitution of concepts. Since the first day of the adoption of 
the Law “On Television and Radio” in 2000, local experts and representatives of 
international organizations have been talking about the need for legislative guarantees of 
social-political diversity at the Council of Public Television and Radio Company. Instead, 
the drafters suggest professional diversity (expert in journalism, expert in broadcasting or 
telecommunications, business or finance manager, etc.). Secondly, the drafters have 
invented an oath for the members of the Council, as well as the National Commission on 
Television and Radio, without devising any real guarantees for the independence of those 
bodies, the necessity of which is being constantly talked about. The demand to take an 
oath of devotion to civil society, freedom of information and other lofty principles, in the 
absence of reliable mechanisms contributing to independence, pluralism and 
accountability to the society, only increases the concentration of hypocrisy that is already a 
big problem in our public life. Once again, the two above-mentioned crucial shortcomings 
of the legislative package are but a small part of unacceptable provisions and absurdities 
contained in it.  
 
In its Resolution 1643 (2009), Parliamentary Assembly of Council of Europe calls upon the 
authorities of Armenia “to fully implement the forthcoming recommendations of the Council 



 6 

of Europe experts” in regard to the independence of the media regulatory bodies in the 
country. We don’t know about the contents of the latest recommendations of CoE experts, 
although the members of the above-mentioned working group, probably, should have been 
notified of them (otherwise, how can they help the specialized commission?). However, 
there is no doubt about the fact that PACE Resolutions 1609 (2008) and 1620 (2008), as 
well as the numerous appeals of the OSCE Representative on Freedom of the Media 
concerning broadcast legislation, have not been adequately reflected in the draft laws 
proposed for discussion.  
 
Besides, the provision of Resolution 1643 on canceling all tenders for broadcasting 
frequencies until July 20, 2010 has been totally ignored. PACE emphasized that “the 
technical requirements for the introduction of digital broadcasting should not be used by 
the authorities to unduly delay the holding of an open, fair and transparent tender for 
broadcasting licenses, as demanded by the Assembly.” Meanwhile, the related 
amendment to the Law “On Television and Radio”, adopted on September 10, 2008 in 
defiance of all the democratic and procedural norms, underwent no changes by the 
package drafters.  
 
Unfortunately, everything happening around broadcast legislation indicates that NA 
deputies simply have not realized the necessity of learning a lesson from the situation 
when the delegation of Armenian parliamentarians faced the real threat of losing the right 
to vote at PACE. Reassuring themselves and people around them with exorcisms about 
gradualness of reforms, including in the area of freedom of speech, as well as the 
impossibility of approaching European standards in a brief period of time, they continue to 
discredit the very concept of reforms in the sphere of information, harming the reputation 
of the country and the prospects of its democratic development.  
 
Here are some facts to back up our statement. The first version of the legislative package 
that gave rise to this statement emerged in June, 2008. Since then, the apparent 
shortcomings in the draft laws not only have not been removed but have been 
supplemented with new, more glaring lapses. Not to mention that drastic improvement of 
broadcast legislation has been on the agenda for more than eight years. Is it what we call 
gradual reforms?  
 
Under the circumstances we have no choice but to urge the deputies of the National 
Assembly to quickly forget the package proposed for discussion for the current four-day 
session, return to one of its previous versions and work at the fundamental revision of the 
document, taking into account the numerous remarks and suggestions of the working 
group members, as well as the recommendations of international organizations and their 
experts”, the statement of four journalistic organizations said.  
 
Discussion on the package of amendments to the broadcast law was postponed to the 
next four-day session of the National Assembly. 
 
On February 26 at a regular parliamentary session the deputies unanimously voted for the 
adoption of the amendments package in first hearing. In the course of the legislative 
package discussion, the then Head of the NA Standing Commission on Science, 
Education, Youth Issues and Sport Armen Ashotian announced that after the document is 
adopted at the first hearing it will be presented to the Venice Commission for experts’ 
assessment.  
 
On April 9, Yerevan Press Club, Internews Media Support NGO, Media Diversity Institute-



 7 

Armenia, Committee to Protect Freedom of Expression, “Asparez” Journalist’s Club and 
Vanadzor Press Club made a new statement.   
 
“The agenda of the RA National Assembly includes the second hearing of the package of 
draft amendments to the RA Laws “On Television and Radio”, “Regulations of the National 
Commission on Television and Radio”, “Regulations of the RA National Assembly”, “On 
State Duty”. Despite the few improvements against the previous version of the package 
strongly criticized by our organizations in the statement of February 3, 2009, the 
document, as we see it, remains far from the demands of the time.  
 
Any legislative initiative on television and radio must today be assessed from the 
perspective of solving the four cornerstone problems of the Armenian broadcast sphere: 
 
- ensuring the independence of the National Commission on Television and Radio - the 
body that regulates the activities of TV and radio companies;  
 
- real reformation of the Public TV and Radio Company, inclusion of PTRC in the field of 
legal regulation, creation of mechanisms of its responsibility and accountability to the 
society;  
 
-  formation of new legal conditions of impartial and transparent broadcast licensing 
competitions;  
 
- revocation of the ban on allocation of frequencies.  
 
The legislative changes that do not entail basic solutions to the problems above can be 
only seen as cosmetic. In this regard the improvement of certain provisions of the draft law 
package on broadcasting, proposed for the second hearing by the RA National Assembly, 
are nothing but a reform imitation and do not in any way contribute to overcoming the total 
control of the authorities over the TV and radio air in Armenia.  
 
As a main argument to support the package its authors refer to the positive assessment of 
the Council of Europe expert. Meanwhile, the CoE assessment, while phrased in a very 
polite and cautious manner, contains criticism of a number of important clauses of the 
drafts. In particular, this document clearly states the absence of due guarantees to the 
independence of the National Commission on Television and Radio and the Council of 
Public TV and Radio Company, as well as about the incompliance of the PTRC structure 
to the internationally accepted standards of good governance.  
 
Even if one shares the satisfaction of the CoE expert with most of the remaining provisions 
of the package, the two mentioned shortcomings, referring to the cornerstone issues of the 
broadcasting legislation, render the voting of the RA NA deputies for the package 
questionable. What is the value of amendments to the RA Law “On Television and Radio”, 
if they do not call for a basic review of the mechanisms permanently criticized over the 
past 12 years, ever since the debate of the broadcast legislation started? 
 
It is quite surprising that the Council of Europe expert, assessing the package of the draft 
law on regulating the broadcasting, overlooked the recommendations of the Resolutions of 
the Parliamentary Assembly of the Council of Europe 1532 (2007), 1609 (2008), 1620 
(2008) and 1643 (2009). Addressing the issues of Armenia’s compliance with its 
commitments to the Council of Europe and functioning of democratic institutions in the 
country, these Resolutions, proceeding from the political situation in the country, define the 



 8 

agenda of reforms, also with regard to media. The recommendations raise the issues of 
independence of the regulatory body, the transparency of broadcast licensing 
competitions, and the possibility of “A1+” TV company taking part in them, the ban on 
frequency allocation. Considering the draft package without taking into account the four 
most recent PACE recommendations on Armenia, the Council of Europe expert, on the 
one hand, actually overlooked some questionable provisions of the legislation in force (first 
of all, the ban on frequency allocation), and on the other - assessed a whole number of 
legislative innovations without taking into account the problematic practices of late 
(transparency and impartiality of broadcast licensing competitions).  
 
The expert welcomes the expansion of Article 50 of the RA Law “On Television and Radio” 
that call for the provision of “full reasons” to the applicants that were refused a license. A 
reference is made here to the judgment of the European Court of Human Rights of June 
17, 2008 on the case of “A1+” TV company founder, “Meltex” LLC. Yet, in essence, the 
new draft law proposes nothing new with regard to justification of license refusal, the 
mechanisms of defining criteria that NCTR members should be guided with during the 
assessment of the applications are still not prescribed.   
 
One could have quoted a number of other examples of the insufficiently thorough analysis 
of the draft law package by CoE expert. Yet the problem lies not with the particularities, but 
with the technique that the media legislation is being shaped with in Armenia. Despite the 
fact that a working group of local experts is set up adjacently to the specialized standing 
committee of the National Assembly, the recent drafts have not been discussed with this 
working group. The international experts meet and discuss drafts only with their authors or 
MPs interested in the draft promotion. Objections, comments, clarifications as to the 
problems of practical applications of certain clauses that the representatives of Armenian 
media community could share, public debate - all this is of no interest to any one for a long 
time already. Such closed process of legislation formation cannot yield other results than 
the ones we have today.  
 
Meanwhile, when the authorities are interested to promote certain initiative, even if 
extremely unprofessional in its development, it is immediately in the limelight of attention, 
debate is raised about it on all TV channels. A vivid example of this is the draft law on 
introducing new provisions to the Civil Code, stipulating moral damage compensation that 
has made so much noise lately. The vehement endorsement of this initiative can be hardly 
regarded as anything other than an attempt to divert the public attention from real 
problems in media, obstruction of efforts of journalistic organizations in legislation and 
media self-regulation.  
 
Unfortunately, such red herrings have been used more than once and run contrary to the 
policy of strengthening civil society as declared by the RA authorities.  
 
Proceeding from this, we call on the RA National Assembly: 
 
1. To revoke from circulation the package of draft laws on broadcasting and to come back 
to it after thorough review and improvement in accordance with the international 
commitments of Armenia and the suggestions of the working group at the RA National 
Assembly Standing Committee on Science, Education, Culture, Youth and Sport. 
Otherwise we see no point in further participation in the working group and shall call back 
our representatives from it;  
 
2. To immediately include a draft law on abolishing the ban on holding broadcast licensing 



 9 

competitions in the agenda of the National Assembly. To refuse from the idea of 
digitalization at the expense of free competition and media plurality. To hold open debate 
of the TV and radio broadcast digitalization program;  
 
3. To delay the initiatives related to new forms of journalistic liability for defamation until 
the completion of processes aimed at improving the broadcast legislation, guaranteeing 
true public service broadcasting, pluralistic private TV and radio, media accountability 
system formation. The attempts of prioritizing the issue of legal liability of journalists 
damaging the development of civilized media market will be viewed by us to be directed at 
the restriction of free expression in Armenia”, the statement of six journalistic associations 
said. 
 
The journalistic associations have presented their proposals to the National Assembly 
specialized standing committee. Nevertheless, despite the assurances of the amendments 
authors, none of the proposals were reflected in the document presented for second 
hearing. On April 28 the package was passed in the second hearing and finally. It was 
signed by RA President on May 20. 
 
SINCE FEBRUARY 2, the start of the spring session of the RA National Assembly, 
restrictions had been introduced on TV camera movement in the parliament session 
hall. The cameramen were allowed to make shootings freely during 30 minutes from the 
start of the sessions, after which the work of the TV cameras was authorized only from 
certain spots in the back end of the session hall. The restriction does not apply to the 
sessions devoted to the statements by the deputies as well as question and answer 
sessions with the Government. Restrictions of TV camera movement are common in the 
international practice, yet the use of such measures must be strictly defined in the 
accreditation procedure or the NA Regulations. Otherwise they may be seen as voluntary 
restrictions of the media freedom.  
 
ON FEBRUARY 10 the US-based Committee to Protect Journalists (CPJ) publicized its 
annual report on attacks on press in different countries of the world in 2008.  
 
In the report section, dealing with Armenia, the situation during presidential elections of 
February 19 2008 and the post electoral period was described. In particular, the CPJ 
report said that on March 1 an emergency situation was introduced and the independent 
news coverage was factually prohibited, and it also listed incidents with media 
representatives. Of other incidents the report noted the unpunished attacks on the 
correspondent of “Haykakan Zhamanak” daily Lusine Barseghian on August 11, 2008 and 
on the head of “Investigative Journalists” NGO Edik Baghdasarian on November 17, 2008. 
CPJ also noted the judgment of the European Court of Human Rights of June 17, 2008, 
ruling that Article 10 of European Convention of Human Rights and Fundamental 
Freedoms was violated with regard to “A1+” TV company, deprived of air since April 2008, 
and the reaction of the Armenian authorities who, in particular, adopted an amendment to 
the Law “On Television and Radio”, suspending the conductance of broadcast licensing 
competitions till July 20, 2010.  
 
ON FEBRUARY 11 at the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash of 
Yerevan during the court session on the case of the former RA General Prosecutor Gagik 
Jangirian (charged with violence against representative and attempted seizure of power) 
an incident between court registrars and journalists occurred. According to the free-
lance photojournalist Gagik Shamshian, upon the instruction of Judge Zhora Vardanian the 
court registrars suggested that the journalists leave the courtroom. As Gagik Shamshian 



 10 

said, during the argument that arose between journalists and court registrars, the head of 
the latter ones Artur Pilosian tore Shamshian's jacket. As YPC was informed by Gagik 
Shamshian, on the same day, he gave written explanations on the incident at the police of 
Kentron community, and his jacket was admitted for technical assessment to determine 
the damage made. 
 
The criminal proceedings instituted on this incident were terminated in the absence of 
corpus delicti. The damage for the tore jacket was assessed in 2,000 AMD, which were 
refused by Gagik Shamshian.  
 
ON FEBRUARY 20 the publication of “Hayk” daily was suspended. The reason was the 
suit versus the founder of the newspaper, “Hayk Editorial Office” LLC, filed on February 18 
by “Gind” publishing house with the Yerevan Civil Court demanding to pay the liability. On 
February 19 as a measure to secure the suit the property and the assets of the newspaper 
were arrested. As YPC was informed by the Chief Editor of “Hayk” Gegham Nazarian, the 
debt of about 2 million 700 thousand AMD (around $ 9,000) was accumulated during the 
period of August-December 2008. In January 2009, Gegham Nazarian noted, there was 
an agreement reached with “Gind” to the effect of continued publishing of the newspaper 
with the gradual repayment of the debt till April 1, 2009. According to head of “Hayk”, as of 
February 9, 2009 the editorial office paid all the publishing expenses, as well as 400,000 
AMD as debt repayment. Along with this, on February 9 the newspaper changed the 
publishing house and started to be issued at “A. Markosian”, where, as “Hayk” Editor 
mentioned, the prices were lower.  
   
On February 23, as a result of negotiations between the newspaper and the publishing 
house, “Gind” revoked its suit upon the condition of “Hayk” repaying the dept till April 1, 
2009.  
 
Since February 28, after the release of property and assets, “Hayk” daily had resumed 
publication.  
 
ON FEBRUARY 24 “Haykakan Zhamanak” newspaper published an article “Now the 
Military Police. Was a New Bug Being Installed?”, reporting that on Saturday February 21 
at one of the Yerevan streets an employee of the daily, the Executive Editor Hrach 
Hakobian, was detained. As the article noted, Hrach Hakobian was taken to the RA 
Military Police, where he was kept for 9 hours. As “Haykakan Zhamanak” wrote, 
representatives of the Military Police tried to determine whether Hrach Hakobian was in 
contact with some personality wanted by the police. During Hakobian’s stay at the Police, 
the article went on saying, his personal belongings were seized, including the keys to the 
editorial office and the mobile phone. Quoting other details of what had happened, 
“Haykakan Zhamanak” supposed that “the force structures had implemented some 
planned operation” against the daily. 
  
ON FEBRUARY 25 the US Department of State released country report on human rights 
practices in different countries of the world in 2008, prepared by the Bureau of Democracy, 
Human Rights, and Labor.  
 
Addressing the freedom of speech and press situation in Armenia, the US Department of 
State noted in particular that “the Constitution provides for freedom of speech and freedom 
of the press, but the government generally did not respect these rights in practice” and 
“there were incidents of violence, intimidation, and self-censorship in the press”. The report 
also said about “progovernment and antiopposition media bias” in the run-up to the 



 11 

presidential election; censorship and suspended freedom of speech and press during the 
state of emergency on March 1-21, 2008; lack of  political diversity, particularly on 
television; the adopted amendments to the RA Law “On Television and Radio” imposing  a 
two-year moratorium on the issuance of new television and radio broadcasting licenses, 
and “further reducing prospects for greater media pluralism”. 
 
In the opinion of the report authors, except during the state of emergency period, “the print 
media generally expressed a wide variety of views without restriction, but remained 
influenced by economic or political interest groups or individuals”. “The authorities 
continued to make unscheduled tax inspections of independent and opposition media, 
which local observers viewed as attempts to stifle the press”, the report noted. “Most 
stations were owned by progovernment politicians or well-connected businessmen, factors 
that prompted journalists working for these stations to practice self-censorship. Major 
broadcast media outlets generally expressed progovernment views and avoided editorial 
comment or reporting critical of the government. This was especially the case during the 
presidential election campaign and the protests and state of emergency that followed the 
election”, the report said. In particular, the US Department of State noted that during the 
presidential election campaign “the broadcast media displayed bias in favor of the official 
candidate, and eventual winner, then-prime minister Serzh Sargsian”. 
 
Neither the Central Election Commission (CEC) nor the National Commission on 
Television and Radio (NCTR) “fulfilled their statutory obligations to ensure equality and 
objectivity of media coverage towards candidates”, the report authors stressed and 
reminded about the RA Constitutional Court ruling of March 8, 2008, which states that “the 
CEC neglected to exert effective control over preelection promotion” and that the NCTR 
“displayed a formalistic approach to complying with the law. As a result, media coverage 
displayed not only partiality but also, in some cases, violations of legal and ethical norms”. 
“Nevertheless, the court found that no sanctions or remedies were warranted because the 
candidates were able to present their platforms to voters by other means of preelection 
promotion”, the US State Department noted. 
 
By describing the situation during the state of emergency on March 1-21, 2008, the report 
noted that censorship was imposed and freedom of speech and media were severely 
restricted: “all opposition media, all Web sites critical of the government, and several days 
of broadcasts of Radio Liberty “ were closed. However, the decree on state of emergency 
did not “prevent other print and broadcast media from airing strident criticism and 
unfounded charges against the political opposition and its leaders”, the report stressed and 
cited the statement of RA Human Rights Defender Armen Harutiunian which notes that “a 
most vivid example of such unacceptable coverage was demonstrated by the First 
Channel of the Public Television of Armenia”. “While the state of emergency decree 
applied only to Yerevan, there were numerous reports of the severe media restrictions 
being imposed in many other parts of the country”, the report said. 
 
The US State Department also listed the incidents with the media representatives that 
occurred in 2008: the arson attempt of Journalists Club of Gyumri on January 19 and the 
arson of “Asparez” president's car on March 21; the detention of "Asparez" Board 
Chairman Levon Barseghian at a rally on March 2 in Gyumri; cases of impeding 
professional activities of journalists on the day of presidential election, on February 19, at 
post electoral period and after state of emergency. The report cites the assaults on 
journalists by persons whose identity remains unknown: on August 11, on correspondent 
of “Haykakan Zhamanak” daily, Lusine Barseghian; on August 18, on acting head of 
Yerevan office of the Armenian Service of Radio Free Europe/Radio Liberty Hrach 



 12 

Melkumian; on November 17, on Chairman of “Investigative Journalists” NGO Edik 
Baghdasarian. 
 
The report reminded about the pressure exerted on “Gala” TV Company of Gyumri, 
“simultaneously from tax auditors, broadcast regulators, and municipal authorities”. In 
particular, the report cited the court ruling of March 19, 2008 on the suit of Gyumri Tax 
Inspection versus the “Gala” founder on tax fines levy. 
 
The report of the US State Department paid attention to the European Court of Human 
Rights judgment of June 17, 2008, recognizing the refusals to grant a broadcast license to 
“A1+” TV company founder as a violation of Article 10 of the European Convention of 
Human Rights and Fundamental Freedoms, i.e., of the right of the applicant to freely 
impart information and ideas. The report reminded that “A1+” still remains without a 
broadcast license. The amendments to the RA Law “On Television and Radio” adopted by 
the parliament on September 10, 2008 imposed a moratorium until July 2010 on the 
broadcast licensing competitions. Independent media, media analysts, and NGOs viewed 
the amendments as an effort to block issuance of a license to “A1+”, the report noted. The 
report cited the letter of OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti, 
urging the Armenian authorities to revoke the broadcast licensing moratorium which 
means that Armenia will not be able to comply with the decision of the European Court on 
the case of “A1+”. 
 
The report also emphasized the continuing detention of Arman Babajanian, the Chief 
Editor of “Zhamanak-Yerevan” newspaper, convicted in September 2006 for document 
fraud to evade military service.  
 
MARCH 2009 
 
ON MARCH 10 the RA Human Rights Defender Armen Harutiunian presented his 
Annual Report on the Activities of the Defender and the Human Rights and Fundamental 
Freedoms Violations in Armenia in 2008, describing, among other issues, the situation of 
free expression and media in Armenia. Touching upon the information sphere, the 
ombudsman noted the one-sided news coverage by the Public Television of Armenia, as 
one of the unsolved problems to this very day. For example he brought his extraordinary 
public report “On Presidential Elections of February 19, 2008 and the Post-Election 
Situation”, released on April 25, 2008, which “was not even mentioned” on the air of the 
public broadcaster. However, a month later, when objections to the report were raised by 
the RA General Prosecutor’s Office and the RA Ministry of Justice, they were covered 
“several times” by the Public Television, “with comments of different officials of the 
abovementioned bodies”. 
 
One of the sub-sections of the annual report referred to the right of freedom of information. 
In the opinion of Armen Harutiunian, there are serious problems with realizing that right. “In 
fact, there is a lack of pluralism on TV, as for the print media, it is often transformed to 
insult, giving raise to an improper and unacceptable culture for our society”, the 
ombudsman stressed, in particular. Like in the report of 2007, Armen Harutiunian once 
again paid attention to the absence of appropriate sublegal acts, ensuring the procedure of 
the application of the RA Law “On Freedom of Information”. Thus, Point 1 of Article 10 of 
the Law sets forth that providing information or duplicates (copies) of documents by state 
institutions and organizations, local self-administration bodies is implemented according to 
the procedure defined  by the RA Government. Nevertheless, to present day this 
procedure has not been defined. Besides, according to point 4 of article 11 of the Law, the 



 13 

rejection to provide information can be appealed to authorized state body or to the court. 
However, so far there is not a proper body, the report noted. 
 
The amendments to the RA Law “On Television and Radio”, adopted on September 10, 
2008 and suspending the broadcast licensing competitions until July 2010, were 
considered by the ombudsman as “regressive and explicitly contradictory” to the European 
Court of Human Rights ruling of June 17, 2008 on the case of “A1+” TV company. 
 
Talking about the situation after the 2008 presidential elections, the ombudsman thought 
that the activities of a number of media have contributed to the escalation of the tension in 
the society: “A most vivid example of such unacceptable coverage was demonstrated by 
the First Channel of the Public Television of Armenia, which not only neglected the 
President’s Decree on State of Emergency, but also made an infringement of the 
requirement of Article 28 of the RA Law “On Television and Radio”, prohibiting the 
prevalence of a political stance in the programs broadcast on public television.” The 
National Commission on Television and Radio, which, in accordance to the Law, is the 
independent regulator and is to implement the control over the activities of the 
broadcasters, Armen Harutiunian’s report stressed, failed to perform one of its main 
functions and did not prevent the violations of the Decree provisions not only by the PTA 
First Channel, but also most of the private broadcasters. At the same time, the 
ombudsman said, in the second half of 2008 “some positive changes and elements of 
pluralistic news coverage were observed in the activities of the PTA First Channel”. 
 
The annual report of the Human Rights Defender touches upon the situation on the 
“GALA” TV company of Gyumri. In particular, in the opinion of the ombudsman, “it raises 
doubts the circumstance”, that the tax violations made by the founder of the TV company 
and other problems were revealed “only after “GALA” manifested a critical stance towards 
the authorities”. 
 
The ombudsman noted that in 2008, like in the previous years, cases of impeding 
professional activities of journalists have been fixed. Nevertheless, a great number of such 
incidents remained unpunished. The Human Rights Defender statements, listed in the 
report appendix, concerned the attacks on journalists, in particular: on correspondent of 
“Haykakan Zhamanak” daily, Lusine Barseghian, on August 11; on acting head of the 
Armenian Service of Radio Free Europe/Radio Liberty Hrach Melkumian, on August 18; on 
Chairman of “Investigative Journalists” NGO Edik Baghdasarian on November 17, 2008. 
 
ON MARCH 13 at Yerevan Brusov State Linguistic University an incident occurred 
with the free-lance journalist Gagik Shamshian. In the morning of March 13 the 
students of the Linguistic University were holding a protest action nearby the office of 
“Miasin” youth NGO. The action was covered by the media. After the action the students 
went back to the University, and the journalists tried to enter the building with them. 
University guards stopped the journalists in the entrance hall. As a result a conflict 
occurred between Gagik Shamshian and one of the guards which turned into a brawl. The 
journalists and the University employees, present at the place of the incident, pulled apart 
the fighters. The Rector of the Linguistic University, Suren Zolyan, who came down to the 
entrance hall, asked the journalists to leave the building and answered their  questions 
about the students’ action in front of the University. After that interview Gagik Shamshian, 
who ailed, went to the nearby office of Armenian Service of Radio Free Europe/Radio 
Liberty. At the office Shamshian's health deteriorated, he started bleeding, and the 
journalist was taken to “Nairi” Medical Center by the ambulance. The journalist was 
hospitalized with a diagnosis of injury of urogenital tract and internal hemorrhage. Gagik 



 14 

Shamshian was brought to the reanimatology department, after which he was put under in-
patient treatment. On March 19 Gagik Shamshian left the hospital. 
 
On the day of the incident, on March 13, the Committee to Protect Freedom of Expression, 
Yerevan Press Club, Media Diversity Institute-Armenia, Internews Media Support NGO 
and Transparency International Anticorruption Center released a statement, which noted, 
in particular: “Despite the circumstances in which occurred the conflict between the 
journalist and the representatives of the University internal security, the brutality 
manifested by them cannot be excused.” RA Human Rights Defender Armen Harutiunian 
as well as a number of political and public organizations also condemned the incident. 
 
On March 14, at the administration session of the Yerevan Brusov State Linguistic 
University a statement was issued, in which the conduct of Gagik Shamshian was 
considered as “cynical and improper to a journalist”. According to the statement, Gagik 
Shamshian “penetrated to the University, disturbing the educational process”, and “the 
incident occurred when he was performing illegal actions”, as a result the journalist got 
physical injuries. “We are sorry about the incident, but we also consider necessary to note 
that it was not a consequence of impeding Gagik Shamshian’s professional activities, but 
his hooligan conduct. Defining the guard’s actions as unacceptable, we state that he 
should not have yielded to any provocation triggered by G. Shamshian”, stresses the 
statement of the University administration. The administration informed that they had the 
video recording of the incident, which could be provided to interested parties if necessary. 
Besides, the Linguistic University, the statement said, has addressed a written claim to the 
law-enforcement bodies in order to bring the offenders to responsibility. 
 
On March 16 the RA Police informed that Kentron Police Department of Yerevan instituted 
criminal proceedings on Articles 164 (“Impeding the Legitimate Professional Activities of 
Journalist”) and 118 (“Beating”) of the RA Criminal Code. In particular, it was noted that 
the head of the Yerevan Brusov State Linguistic University security and two guards were 
detained and subsequently were released under an obligation not to leave the place of 
permanent residence. 
 
On July 26 Gagik Shamshian received a notification from the investigator of Kentron Police 
Department telling that it was resolved not to carry out prosecution versus the security 
guards in the absence of corpus delicti. As to the head of the University’s security, the 
criminal proceedings against him were abolished on the ground of the amnesty, 
announced on June 19, 2009.  
 
ON MARCH 20 the Commission on Early Release for the fourth time refused the petition 
on the early release of “Zhamanak” daily Chief Editor, Arman Babajanian, sentenced to 
3.5 years of imprisonment for document fraud to avoid compulsory military service (see 
details in “On Freedom of Speech in Armenia” Yerevan Press Club reports for 2006-2008 
on www.ypc.am in “Studies” section). 
 
On March 23 the heads of a number of media released a statement, which questions the 
lawfulness of the decision of the Commission on Early Release. “According to some of the 
members of the Commission, who were present at the session”, the statement noted, 
following the ballot results the petition was secured, and, subsequently, Arman Babajanian 
had to be released. “Nevertheless, after the end of the session, for some unknown 
reasons, the minutes of the session were forged and changed, as a result, Arman 
Babajanian’s name did not appear in the list of the early released”, the statement stressed. 
Defining the incident as “manifestation of lawlessness” and “political order, coming from a 



 15 

single center”, the media heads called “the competent bodies to eliminate the violation of 
law without delay and bring the offenders to account”. 
 
On March 25 the heads of five human rights organizations made a statement in which they 
criticized the activities of the Commission on Early Release. In particular, the human rights 
defenders were concerned that “exact standards are not defined in the legislation 
regulating the decision making process of the commission”, “the decisions of the 
commissions cannot be appealed” and “most of the commission members, including all the 
commission chairmen represent security structures”. 
 
On March 27 a statement of the Commission on Early Release was published. Rejecting 
all claims raised towards them, the Commission explained that on the session of March 
20, 18 from 74 petitions of the convicts on early release were secured. The ones of the 
others, including Arman Babajanian’s, were refused. At the same time, the Commission’s 
statement said, only two members of the Commission voted for the early release of 
“Zhamanak” Chief Editor, and five - against it. “The results of the vote were affirmed by the 
signatures of the Commission members. Further changes in the minutes were excluded, 
as all the Commission members’ signatures are needed for that”, the statement noted, in 
particular. The Commission on Early Release also stressed that its decisions can be 
appealed to the court or to the prosecutor’s office, in case of any doubt in their lawfulness. 
 
On June 24 the heads of a number of media made a new statement, mentioning that on 
June 26 it would be three years since the arrest of Arman Babajanian. During his detention 
the Chief Editor of “Zhamanak” has submitted four petitions on early release and none of 
them has been secured, notwithstanding the calls of professional and international 
organizations. 
 
On July 22 RA Human Rights Defender Armen Harutiunian referred with a letter to RA 
Minister of Justice Gevorg Danielian requesting to arrange proper health examination of 
Arman Babajanian, who was at the “Hospital for Convicts” for more than two weeks. The 
reason for addressing the Minister of Justice became the visit of the ombudsman’s 
representatives to the Hospital on July 21. Arman Babajanian expressed a concern that by 
the moment his term of detention expires (September 16, 2009), he can irreversibly miss 
the chance to improve the health condition. 
 
On August 4, according to the decision of the Committee on Early Release, Arman 
Babajanian was released on parole. He had undergone a neurosurgical surgery in one of 
the hospitals abroad. After a proper treatment he resumed his professional duties as Chief 
Editor of “Zhamanak” daily. 
 
ON MARCH 23, the RA Administrative Court released its ruling on the suit of Freedom 
of Information Center versus the administration of Nor-Nork community of Yerevan. 
The NGO suit demanded to recognize the actions of the community administration of 
answering to the inquiry unlawful, to commit it to providing with necessary information, to 
impose a fine on the Nor-Nork community Head David Petrosian in the amount of 50,000 
AMD (around $ 130), as well as to compensate the amount of 4,000 AMD, paid by the 
NGO as a state duty for addressing the court. The Administrative Court secured the suit 
partially, committing the Nor-Nork community of Yerevan to compensating FOI Center the 
state duty. 
 
On August 1, 2008 Freedom of Information Center made an inquiry to the administration of 
Nor-Nork community, asking for the number and the addresses of apartments, owned by 



 16 

the community, as well as for the court statistics regarding the eviction of residents from 
unprivatized apartments. The community did not answer to the inquiry and the NGO 
claimed the court. The hearings on the case started on January 26, 2009. In February the 
community of Nor-Nork provided with the requested information, and FOI Center recalled 
its demand to recognize the community actions of answering to the inquiry unlawful. On 
the session of March 6, the court considered the other two demands - on fine imposing on 
Nor-Nork Head and on expense compensation. 
 
In the end of July and in the beginning of August, 2008 similar inquiries were made to the 
12 communities of Yerevan by the Freedom of Information Center. The three of the 
communities - Arabkir, Davitashen and the aforesaid Nor-Nork either provided incomplete 
information, or did not answer to it. And Freedom of Information Center brought an action 
against them. On December 30, 2008 the Administrative Court secured all the demands of 
the NGO suit versus Arabkir community. As for the action against Davitashen community, 
it was withdrawn, because the requested information was provided before the court 
hearings. 
 
ON MARCH 24, court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of 
Yerevan started the hearings on the suit of free-lance journalist Gagik Shamshian, 
accused on Part 3 of Article 343 of RA Criminal Code (“Disrespect to Court”). On August 5, 
2008 during a session of the court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash 
communities of Yerevan Gagik Shamshian was dismissed from the courtroom upon the 
order of Judge Gagik Avetisian. At first the journalist was locked in the basement of the 
court and was later taken to the Kentron Police Department of Yerevan, where he stayed 
for over two hours. The criminal proceedings were instituted in September, and the charge 
was brought against journalist on December 24, 2008 (see details in “On Freedom of 
Speech in Armenia” Yerevan Press Club report for 2008 on www.ypc.am in “Studies” 
section). 
 
On April 17, court returned Gagik Shamshian guilty and imposed a fine in the amount of 
350,000 AMD (about $ 950). Gagik Shamshian appealed this decision at RA Criminal 
Court of Appeal, which confirmed the judgment of court of general jurisdiction on June 15. 
However after a month, on July 15, Criminal Court of Appeal rescinded its ruling and 
applied an amnesty on the journalist, announced on June 19, 2009. Gagik Shamshian 
considered that he had been pardoned illegally and addressed to the RA Prosecutor's 
Office and to the RA Court of Cassation. On August 16 Prosecutor's Office confirmed that 
the journalist should not have been pardoned on the abovementioned case, as an 
amnesty had already been applied on him by another case. The Court of Cassation came 
to the same conclusion, and on September 16 cancelled the decision of the Criminal Court 
of Appeal on the amnesty. 
 
With regard to the delay in payment of fine the Criminal Executive Department of RA 
Ministry of Justice filed a suit demanding to replace the fine penalty applied towards Gagik 
Shamshian by public works. The hearings started on December 18 at court of general 
jurisdiction of Arabkir and Kanaker-Zeytun communities of Yerevan. The court revoked the 
suit, on the ground that Gagik Shamshian had already paid off the fine before the hearings 
started. 
 
ON MARCH 31, court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of 
Yerevan started the hearings on the suit of Gohar Vezirian, correspondent of “Chorrord 
Ishkhanutiun” newspaper, accused on Part 3 of Article 343 of RA Criminal Code 
(“Disrespect to Court”). On August 6, 2008 during a session of the court of general 



 17 

jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of Yerevan Gohar Vezirian was 
ousted from the courtroom upon the order of Judge Gagik Avetisian. For over an hour and 
a half the journalist was held in the room, intended for defendants, and then she was sent 
to the Kentron Police Department of Yerevan. After staying at the Police for more than two 
hours, Gohar Vezirian was released. The criminal proceedings were instituted in 
September and the charge was brought against the “Chorrord Ishkhanutiun” 
correspondent on December 24, 2008 (see details in “On Freedom of Speech in Armenia” 
Yerevan Press Club report for 2008 on www.ypc.am in “Studies” section).  
 
On May 14 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of 
Yerevan found Gohar Vezirian guilty and filed her to a fine in the amount of 350,000 AMD 
(about $ 950). This decision was appealed at the higher court jurisdiction. 
 
On July 3 the RA Criminal Court of Appeal withdrew the judgment of court of general 
jurisdiction and applied to Gohar Vezirian the amnesty, announced on June 19, 2009.  
 
APRIL 2009 
 
ON APRIL 8, at 19.30, during protest action of opposition supporters on Yerevan's 
Northern Avenue an incident happened with "A1+" TV journalist David Jalalian. "A1+" 
informed YPC that police officers attacked the journalist, when he was trying to photograph 
the actions taken by police against the protesters. Upon his return to “A1+” editorial office, 
the condition of David Jalalian grew worse. He was taken to hospital, where he received 
ambulatory treatment.  
 
ON APRIL 23, court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of 
Yerevan started the hearings on the suit of Levon Kocharian, younger son of RA Second 
President Robert Kocharian, against “Haykakan Zhamanak” daily. The suit was on the 
protection of honor, dignity and business reputation of the plaintiff. The reason of the 
lawsuit was the editorial “The adventures of Robert’s Son in Dubai”, published in 
“Haykakan Zhamanak” on February 6, 2009. The piece informed about Levon Kocharian’s 
detention by police of Dubai, UAE, in the end of 2008. The plaintiff demanded to oblige the 
daily to publish a refutation and to compensate for moral losses in the amount of 16 million 
and 120 thousand AMD (about $ 43.500). At the session of April 23 the judge noted that 
“Haykakan Zhamanak” daily cannot appear as defendant of the present case, as it is not a 
legal entity. The plaintiff submitted a petition to change the defendant, which was secured. 
Thus, the founder of “Haykakan Zhamanak”, “Dareskizb” LLC, was declared defendant. 
 
The decision on this case was released on June 5. The court partially secured the 
demands of the suit, by obliging the newspaper to publish a refutation, to pay off a sum of 
3 million and 620 thousand AMD, and to compensate the sue charges of 72 thousand 
AMD.  
 
The founder of “Haykakan Zhamanak” appealed the decision of court of general 
jurisdiction at RA Civil Court of Appeal. The hearings on the appeal of “Dareskizb” LLC 
started on September 11, and on October 2 Civil Court of Appeal resolved to reduce the 
amount of the fine to 620 thousand AMD. The fine was paid off on February 10, 2010. As 
“Haykakan Zhamanak” informed on February 11, 2010, the fine was repaid in order to 
release the property of “Dareskizb” LLC, put under arrest by RA Service of Compulsory 
Execution of Court Acts.  
 
ON APRIL 30, at about 5.00 in Yerevan an assault was made on Argishti Kivirian, 



 18 

Director of “Bagin” legal company, Coordinator of ARMENIA Today news agency. 
Strangers with bats attacked Argishti Kivirian on his way home from the office which is 
located in the next entrance. The neighbors, awoken from the noise, frightened away the 
assaulters, and they escaped. Argishti Kivirian in grave health condition and with multiple 
injuries, also on his head, was taken to “Erebuni” medical center, where he spent a week 
under in-patient treatment. 
 
The same day, on April 30, Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press 
Club, Internews Media Support NGO, Media Diversity Institute-Armenia, “Femida” NGO, 
“Asparez” Journalist’s Club, Vanadzor Press Club, Transparency International 
Anticorruption Center, Helsinki Committee of Armenia, Civil Society Institute and Vanadzor 
Office of Helsinki Citizens Assembly released a statement. “The solution of problems 
through blows and violence becomes a serious peril for the society”, the statement said, in 
particular. In the opinion of the eleven NGOs, “the state structures do not take any 
effective steps in order to stand up against this peril”: “(...) Those who have assaulted 
against journalists have not appeared before the court to this very day.” The statement 
authors called the law enforcement bodies to clean the crime against Argishti Kivirian as 
soon as possible and bring the offenders to account. The NGOs statement also noted that 
the relatives of Argishti Kivirian link the incident to his journalistic activities. 
 
On April 30 OSCE Representative of Freedom of Media Miklos Haraszti noted in a letter to 
RA Foreign Minister Eduard Nalbandian and RA General Prosecutor Aghvan Hovsepian 
that “the lack of results into cases of violence against journalists creates an atmosphere of 
impunity for the perpetrators and can provoke other cases of violence against media 
workers”. In the light of the incident with Argishti Kivirian the OSCE Representative of 
Freedom of Media once again called the country authorities “to swiftly and thoroughly 
investigate all cases of violence against journalists, and also to publicly express their 
commitment for ensuring the safety of Armenian journalists”. 
 
The incident with Argishti Kivirian was also condemned by the RA Human Rights Defender 
Armen Harutiunian, a number of political parties, RA National Assembly deputies as well 
as the Committee to Protect Journalists. 
 
Upon the attack on Argishti Kivirian the police has instituted criminal proceedings on 
Article 117 of RA Criminal Code, “Intentional non-grave health injuries”, which was strictly 
criticized by lawyers, human rights organizations. Particularly, in their opinion, numerous 
blows stroke with bats which caused a week of hospitalization, and other circumstances of 
the incident could not be just qualified as “non-grave health injuries”. Moreover on the 
photos made by free-lance photo journalist Gagik Shamshian at the site of attack, the 
bloody bat and the gun shells were pictured. The photos were placed on the Internet sites 
on the very day of the incident (later they were published by the press). Nevertheless, the 
RA Police report did not say anything about the detection of shells.  
 
The case investigation was transmitted to the Investigative Department of RA National 
Security Service. On May 8 Gagik Shamshian was convened to the NSS Investigative 
Department to give evidence, where he confirmed the authenticity of the source files of the 
digital photos and gave them to the investigation. 
 
The case upon the assault of Argishti Kivirian was requalified to Article 34-104 of RA 
Criminal Code, i.e., murder attempt.  
 
On July 11 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of 



 19 

Yerevan selected arrest as preventive punishment towards two persons, accused for the 
murder attempt of Coordinator of ARMENIA Today news agency. Nevertheless on March 
8 they were released. 
 
At the moment of publication of the present report the investigation on the case continued. 
 
MAY 2009 
 
ON MAY 1 “Freedom House” international human rights organization published its 
annual report on freedom of press in the world in 2008. The media situation was assessed 
by “Freedom House” assigning a numerical score from 1 to 100 by the following 
categories: free (1-30 points), partly free (31-60 points), not free (61-100) - the lower the 
score, the higher the freedom. The latter was defined by three dimensions: legal, political 
and economic environment in which media operate. The sum of the three dimensions 
yielded the cumulative rating of the media situation in each country. “Freedom House” 
noted the overall negative shift in media freedom worldwide. 
 
The ranking of Armenia in 2008 has moved down, too - 68 points (versus 66 in 2007). 
Thus, the Armenian media remain to be classed as not free since 2002. “Freedom House” 
explained the deterioration of freedom of expression situation in Armenia, first of all, by two 
facts: during the state of emergency in March 2008 “government censored all media for 
several weeks and obstructed the work of both local and foreign journalists”, and 
authorities declared a moratorium on broadcast licensing competitions until July 2010. 
 
ON MAY 6 over midnight an assault was made on Nver Mnatsakanian, the author and 
the host of “Perspective” program cycle of “Shant” TV company. Two strangers, who 
were waiting for Nver Mnatsakanian to come back from work, attacked him at the entrance 
of his house. Giving blows to the journalist and knocking him off his feet, the assaulters 
escaped. At the hospital, where Nver Mnatsakanian was given first aid, the doctors 
diagnosed non-grave physical injuries. Nver Mnatsakanian considered the incident to be a 
result of his professional activities.  
 
On May 7 Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club, Internews 
Media Support NGO, Media Diversity Institute-Armenia, “Femida” NGO, “TEAM” Research 
Center, “Asparez” Journalist’s Club, Vanadzor Press Club, Transparency International 
Anticorruption Center, Helsinki Committee of Armenia, Civil Society Institute and Vanadzor 
Office of Helsinki Citizens Assembly released a statement. The statement particularly 
noted that this was already the second incident for the last week (i.e., the aforesaid attack 
on the Coordinator of ARMENIA Today news agency, Argishti Kivirian, Ed. Note), and that 
“the treat and blows of journalists becomes a social disaster in Armenia”. Condemning the 
crime against Nver Mnatsakanian, 12 NGOs stressed that their statement should not be 
considered as just another call to reveal and punish the offenders: “One appeal only 
cannot put an end to the tide of violence. Radical and effective steps are needed. These 
steps have to be taken, first of all, by the authorities, the law enforcement bodies, and it is 
their inaction and failure to uncover the previous cases that allow the perpetrators, 
assaulting the freedom of speech, to act more boldly and unruly.” 
 
Mashtots Police Department of Yerevan instituted criminal proceedings on Point 3 of Part 
2 of Article 113 of RA Criminal Code (“Premeditated injury of medium gravity”).  
 
On August 21 at a press conference in Yerevan the Head of RA Police Alik Sargsian 
notified that two young men from Etchmiadzin were arrested on the case of attack on Nver 



 20 

Mnatsakanian. According to the Head of RA Police, the detainees have confounded Nver 
Mnatsakanian with the father of their girl friend with whom they wanted to have it out. 
Thus, there are no ties between the incident and “Grand Candy” company. (The version 
about the implication of the company was moved out by the press.) On the next day, on 
August 22 the comments of Nver Mnatsakanian were released on web portal Report.am: “I 
deplore the state of our law enforcement bodies. Maybe not publicly but at each 
opportunity I told more than once that it was them and that I was chased by a “Niva” car 
owned by ‘Grand Candy’.” Later on the version about the involvement of the detainees in 
the crime was not affirmed. 
 
On February 10, 2010 the Head of RA Police Alik Sargsian at a press conference informed 
that investigation on the case of attack on Nver Mnatsakanian was withheld - as a result of 
non-identification of the assaulters. 
 
ON MAY 12 a session of the Media Ethics Observatory took place at the office of 
Yerevan Press Club, on which judgments were rendered on two complaints. The first one 
addressed by the “Heritage” party was dealing with some publications in several media, 
and the other one - from “168 Zham” newspaper and “Aravot” daily was on the piece 
published in “Azg” daily.  
 
The complaint of “Heritage” party referred, specifically, to pieces published by “168 
Zham”, “Chorrord Ishkhanutiun”, “Haykakan Zhamanak”, “Zhamanak”, “Hraparak” 
newspapers. According to the applicant, the pieces contained false information, 
misinformation, or offensive expressions for the party. MEO addressed letters to “Chorrord 
Ishkhanutiun”, “Haykakan Zhamanak”, “Zhamanak”, “Hraparak” newspapers, who are not 
members of the self-regulation initiative, , offering its mediation in the conflict. Since the 
aforesaid newspapers did not respond to the proposal, the appeal of “Heritage” party was 
considered only partially, regarding two articles of “168 Zham” newspaper, which has 
signed the Code of Conduct of Media Representatives.   
 
The subject of the complaint became the pieces “The Client Is Always Right” and “Citizen, 
Are You a Marker?” published by “168 Zham” on March 19, 2009. By examining the first 
piece the MEO considered the title “The Client Is Always Right”, offensive, in the 
applicant’s view, to be “just an evaluating opinion, the truth or agreement to reality of which 
cannot be proved”. As an argument MEO brought one of the provisions of the decision of 
European Court on Human Rights on the case of “Lingens vs. Austria”. 
 
Regarding the second piece, “Citizen, Are You a Marker?”, MEO noted that the 
expression, containing false information, in “Heritage” opinion, is an assumption made by 
the author of the piece, which she had a right to. The expression, assessed by applicant 
as misinformation, contains a reference to anonymous sources of information (allowed by 
Point 2.2 of the Code of Conduct). On the basis of these sources the author makes 
evaluating opinion. The other expressions challenged by “Heritage” party is a conclusion, 
which is not subject to any proving. 
  
Thus, MEO defined that in the aforesaid pieces of “168 Zham” on March 19, 2009 “there 
are no violations of Code of Conduct and international norms of professional ethics”. 
 
At the same time, MEO noted that it shares the concern of “Heritage” about the surge of 
negative information about the party at the period when the question whether “Heritage” 
will participate to the Yerevan Council of Elderly elections on May 31, 2009 was being 
settled. “Nevertheless, the absence of accurate information always gives raise to 



 21 

assumptions, which cannot be considered as a violation of the Code of Conduct”, the MEO 
judgment said.  
 
The subject of the complaint of Chief Editor of “168 Zham” newspaper Satik Seyranian 
and Chief Editor of “Aravot” daily Aram Abrahamian was the piece ”Campaign of 
Armenian National Movement launched on the “Chief’s” Order” published by “Azg” daily 
on March 11, 2009. In the applicants’ opinion, the piece contained untrue passages about 
“Aravot” and “168 Zham” newspapers. The article coarsely violates a number of the Code 
of Conduct provisions, signed by the conflict parties, the appeal of heads of “168 Zham” 
and “Aravot” noted. 
 
By examining the piece of “Azg” daily MEO concluded that Points 1.1 and 1.3 of the Code 
of Conduct have been violated. Point 1.1 stipulates: “Prior to publishing, to check the 
accuracy of information from any source, not to conceal and not to distort facts, and not to 
publish obviously false information.” According to Point 1.3, it is necessary “to rely on 
accurate facts when making analysis and comment”. MEO considered “the party affiliation 
(to Armenian National Movement, Ed. Note) attributed to “168 Zham” and “Aravot” 
newspapers not to be an evaluating opinion, but nothing else than not proved false 
information”. The author of the piece should have checked the information. Thus, the 
comments of the author regarding those newspapers are based on untrue information.  
 
At the same time, MEO called “Azg” daily and the other media, members of the self-
regulation initiative, “not to allow the political struggle between the party groups to become 
a struggle between the media, to refrain from pieces, discrediting each other, and to 
adhere to ‘common standards of professional journalism’, as the preamble of the Code of 
Conduct says”. 
 
The MEO conclusion was published in “Azg” daily on May 20, 2009. 
 
ON MAY 15 the issue of “Pakagits” daily was suspended. As the Chief Editor of the daily 
Agapi Haykazuni said, “Gind” printing house quit publishing the daily due to debts. 
According to Agapi Haykazuni, the debt was formed through the arrest put on the property 
and financial assets of “Pakagits” founder, “Agap-ARD” LLC, as a pre-award relief to 
secure the suit filed by Martun Ivanian. 
 
The conflict started in 2006. On December 14, 2006 the court of primary jurisdiction of 
Erebuni and Nubarashen communities of Yerevan committed the founder of “Pakagits” (at 
that time it was “Agap-Hrat” LLC) to repaying the debt of 9.048 million AMD to Martun 
Ivanian, formed as a result of contractual liabilities. The debt was not paid, and on 
February 20, 2007 the publication of “Pakagits” was suspended. The representatives of 
the RA Service of Compulsory Execution of Court Acts took away the property of “Agap-
Hrat” from the editorial office. On February 22, 2007 the daily was resumed, but yet with a 
new owner - “Agap-ARD” LLC (see details in “On Freedom of Speech in Armenia” Yerevan 
Press Club reports for 2006-2007 on www.ypc.am in “Studies” section). 
 
In March 2009 Martun Ivanian filed a new suit, this time against Agapi Haykazuni. As a 
pre- award relief the court of general jurisdiction of Arabkir and Kanaker-Zeytun 
communities of Yerevan arrested the property and financial assets of Agapi Haykazuni 
and “Agap-ARD” LLC. On May 18 the suit was secured. The court committed Agapi 
Haykazuni to repaying Martun Ivanian the debt, which, including percents, came to 9.54 
million AMD (about $ 25,500). Besides, the defendant had to compensate the sue charges 
in the amount of 180,000 AMD. 



 22 

 
At the moment of publication of the present report the issue of “Pakagits” newspaper has 
not been resumed. 
 
ON MAY 19 the representatives of the RA Service of Compulsory Execution of Court Acts 
put an arrest on the property of “Hraparak” daily founder, “Hraparak Oratert” LLC. The 
penalty was applied as a pre-award relief to secure a suit. The suit was filed on April 2009 
by “Gind” printing house to the court of general jurisdiction of Arabkir and Nor Nork 
communities of Yerevan. The plaintiff demanded “Hraparak Oratert” LLC to recover the 
debt and the fines for delay in payment in the amount of 1.2 million AMD (about $ 3,200). 
 
As Chief Editor of “Hraparak” daily Armineh Ohanian told YPC, the debt to “Gind” printing 
house, over 3 million AMD, had been accumulated during January- September 2008. 
According to Armineh Ohanian, since October “Hraparak” had started to be issued at 
“Tigran Mets” publishing house, where the printing costs were lower. At the same time, 
while “Hraparak” was gradually recovering the liabilities to “Gind”, the publishing house 
went to the court, the Chief Editor stressed. 
 
In course of court hearings the parties came to amicable agreement. “Hraparak” daily paid 
off the debt without penalties, and the conflict was settled. 
  
ON MAY 22 at “Urbat” club Yerevan Press Club presented the preliminary findings of 
monitoring the coverage of elections of Yerevan Council of Elderly on May 31, 2009 by 7 
broadcast media of Armenia: the findings for the first stage of the study - April 16 - May 1, 
2009 (ahead of the pre-election promotion) and for the first two weeks of the official 
electoral campaign - May 2-15, 2009. On June 1 the preliminary report was presented: for 
the first stage (April 16 - May 1, 2009) and for the second stage - the whole period of the 
preelection promotion (May 2-29, 2009). 
 
The final findings of the research were published by separate books on Armenian, English 
and Russian languages, as well as placed on the YPC web-site: www.ypc.am in “Studies” 
section.  
 
ON MAY 31, on the day of elections to Yerevan Council of Elderly, at several polling 
stations incidents with media representatives occurred.  
 
Around 10.30 at the precinct 9/01 of Erebuni community of Yerevan the bodyguards of RA 
National Assembly deputy Levon Sargsian evicted the correspondents of “Chorrord 
Ishkhanutiun” newspaper Gohar Vezirian, “Hayk” daily Tatev Mesropian and 
“Zhamanak” daily Marineh Kharatian out of the station, by spouting oaths and using 
force.  Notably, they hit Gohar Vezirian by feet, and took away the recorder of Marineh 
Kharatian. According to the RA Police report, at 10.45 an alarm about the incident at the 
polling station was received from “Hayk” daily Chief Editor Gegham Nazarian. Later, the 
Police informed that at 14.00 the bodyguard of RA NA deputy Levon Sargsian had 
addressed to the Erebuni Police Department of Yerevan with a notice. The notice stated 
that “while RA NA deputy L.Sargsian was voting, the correspondent of “Chorrord 
Ishkhanutiun” newspaper Gohar Vezirian fell upon them with oaths, thus disturbing the 
public order”. Criminal proceedings on the incident with the journalist at the polling station 
9/01 of Erebuni community were instituted. The investigation was conducted by the 
Erebuni Police Department of Yerevan. 
 
Around 15.00 at the precinct 8/01 of Malatia-Sebastia community of Yerevan part-time 



 23 

correspondent of “Haykakan Zhamanak” daily Artur Hovakimian started taking photos 
of young men of athletic construction, who, according to him, were intending to stuff the 
voting-box with ballot-papers. By noticing this, the young people took away the 
photocamera of the journalist and tore off his neck the journalist identity. To the remark of 
Hovakimian that he is doing his work, one of the assaulters answered: “And my work is to 
crash your head”. The journalist was obliged to leave the polling station. Later, the camera 
was returned to Artur Hovakimian, but yet without the memory stick. 
 
Around 16.20 about 20 young men with their hair shaved close entered the precinct 8/05 
of Malatia-Sebastia community of Yerevan. As correspondent of “168 Zham” newspaper 
Armineh Avetian informed, six of them started to push back her and Sona Ayvazian, the 
observer of Transparency International Anti-Corruption Center, by twisting their arms. The 
others surrounded the tables and the ballot-box, and two of them stuffed the ballots, 
Armineh Avetian said that they threatened her and took away the photocamera. Force was 
also used against the correspondent of online publication Tert.am, Lilit Tadevosian. 
According to the journalist, while she was trying to observe what was going on near the 
ballot-box, she was pushed away and prevented from taking photos. 
 
A similar incident with correspondents of “Aravot” daily Lusineh Khachatrian and 
Lusineh Shakhbazian took place at the precinct 8/20 of Malatia-Sebastia community of 
Yerevan. As “Aravot” daily informed on June 4, 2009, a group of young people with their 
hair shaved close entered the polling station and stuffed the ballot-box. A certain Gevorg, 
introducing himself as Deputy Chairman of precinct election commission, tried to throw out  
the journalists from the polling station, stressed “Aravot”.  
 
Around 17.00 at the precinct 13/09 of Erebuni community of Yerevan a quarrel arose 
between the Chairman of Precinct Election Commission Zhirayr Ayvazian and the 
representatives of Armenian Service of Radio "Free Europe"/Radio "Liberty". At first, 
the Chairman of Precinct Election Commission permitted to take photos at the polling 
station, but later he prohibited the shoot of the voters list. The remark of Radio "Liberty" 
correspondent that the same lists are posted up outside, did not take any effect either. A 
group of young men, gathered near the polling station, threatened the representatives of 
Radio "Liberty" and “A1+” TV company. 
 
Around 17.30 at the precinct 7/25 of Malatia-Sebastia community of Yerevan an assault 
was made on the correspondent of “Aravot” daily Nelly Grigorian, who tried to shoot the 
squabble between a young man with a nickname “Boko from Noragiugh” and the proxy of 
Armenian National Congress. According to Nelly Grigorian, the young man caught her by 
the clothes and taking away the photocamera, left the polling station. The young people 
who were at the polling station at that moment ran after him and returned with the camera, 
but without the memory stick. 
 
Other attempts to impede the professional activities of journalists were also registered, 
nevertheless the occurred problems were solved by the journalists themselves. 
  
The press release of the RA General Prosecutor’s Office, published on June 1, informed 
about the meeting on which the media articles and the received alarms about the 
infringements on the voting day, May 31, were discussed. “An appropriate prosecutorial 
control (...) on the procedure of examination of alarms about infringements during the 
elections, including the articles of media, is assigned”, the Prosecutor’s Office 
emphasized, in particular. The press release also reported that criminal proceedings were 
instituted upon media articles on the cases of attacks against journalists, observers and 



 24 

ballot stuffing at the polling stations of Malatia-Sebastia community. The investigation of 
the case was entrusted to the RA Special Investigative Service.  
 
According to the information of RA Prosecutor’s Office, 26 applications regarding violations 
during the elections of Yerevan Council of Elderly were received. On their ground criminal 
proceedings were instituted on 9 of the cases. Only one of the cases regarded an incident 
with a journalist - at 9/01 precinct of Erebuni community. 
 
At the moment of publication of the present report no official information on the results of 
the investigation was released.  
 
JUNE 2009 
 
ON JUNE 4 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of 
Yerevan started the hearings on the case of assault on Edik Baghdasarian, the Head of 
“Investigative Journalists” NGO, the Chief Editor of “Hetq” online publication. On 
November 17, 2008 having left the building, where the “Investigative Journalists” office is 
located, Edik Baghdasarian headed towards his car when he was assaulted by three 
strangers. The offenders started beating the journalist, struck him with a stone on his 
head. Edik Baghdasarian was taken to the hospital and diagnosed with brain concussion. 
Kentron Police Department of Yerevan instituted criminal proceedings on the incident by 
Article 113 of RA Criminal Code (“Premeditated Injury of Medium Gravity”). On November 
24, 2008 the RA General Prosecutor's Office spread information that as a result of 
activities of the preliminary investigation an identikit of one of the attackers was composed 
and he was identified. On November 26 Karen Harutiunian came to the police with an 
acknowledgement of guilt and confessed that he is one of the assaulters of Edik 
Baghdasarian. The charge on Article 258 of RA Criminal Code (“Public disorder”) was 
brought with Karen Harutiunian (see details in “On Freedom of Speech in Armenia” 
Yerevan Press Club report for 2008 on www.ypc.am in “Studies” section). 
 
The piece about the beginning of litigation, published on the same day, on June 4 ,2009, in 
“Hetq”, emphasized: “The law enforcement bodies, however, did not reveal the other two 
with whom 20 years old Karen Harutiunian made the attack (...), and the client of this 
crime. K.Harutiunian not only denied his involvement in the incident but refused to give 
evidence, either. Nevertheless, the investigation took the charges pressed against him for 
granted (...).” 
 
During the court hearings Karen Harutiunian did not plead guilty, either. Meanwhile, at the 
session of June 23 the court sentenced Karen Harutiunian to 5 years of imprisonment. 
 
ON JUNE 24 at the plenary summer session of Parliamentary Assembly of Council of 
Europe the Resolution 1677(2009) “The Functioning of Democratic Institutions in 
Armenia” was approved. Points 11 and 12 of the document dealt with the media sphere. 
 
By Point 11 of Resolution 1677(2009) PACE welcomed the adoption, on April 28, 2009, of 
amendments to the RA Law “On Television and Radio”, “which were elaborated in close 
consultation with the Council of Europe and are aimed at ensuring the independence of 
the media regulatory bodies in Armenia”. With regard to these amendments, Subpoint 11.1 
noted that “the appointment procedure for the members appointed by the President of 
Armenia on the National Television and Radio Commission and the Public Television and 
Radio Council is not regulated by law”, and recommended that the President issue an 
order  “to establish an appointment procedure that mirrors the procedure applied for the 



 25 

appointments by the National Assembly”. Notably, the Assembly considered that “despite 
the positive changes to the law, these bodies cannot be held fully independent until such 
time as all members are appointed through a politically neutral procedure”. In Subpoint 
11.2 PACE reaffirmed its position expressed in Resolution 1609 (2008): the composition of 
both broadcast regulatory bodies “should reflect the Armenian society”. The Subpoint 11.3 
recommended that “serving politicians be barred from being members” of regulatory 
bodies. 
 
Point 12 of Resolution 1677(2009) referred to “the holding of an open, fair and transparent 
tender for broadcasting licenses”. Presently, said the Resolution, discussions between the 
Armenian authorities and the Council of Europe are held on a basis of a report prepared 
by an independent CoE spectrum analyst. PACE reaffirmed the earlier expressed position: 
“The technical implications of the introduction of digital broadcasting in Armenia should not 
be used to delay unduly the holding of such a tender and thus the execution of the 
judgment of the European Court of Human Rights in the case concerning the denial of a 
broadcasting license to the television channel ‘A1+’”. 
 
PACE Resolution 1677(2009) was adopted on the basis of the report “The Functioning of 
Democratic Institutions in Armenia”, prepared by the Monitoring Committee on the 
Honouring of Obligations and Commitments by Member-State of Council of Europe (co-
rapporteurs - Georges Colombier and John Prescott). The report was endorsed at the 
session of the Monitoring Committee on June 22, 2009. In the Explanatory Memorandum 
of the document, in “Media Reform” section the co-rapporteurs, particularly, referred to the 
amendment to the RA Law “On Television and Radio”, adopted (by an accelerated 
procedure) on September 10, 2008 by the RA National Assembly. It suspended the 
holding of broadcast licensing competitions till July 2010. “This amendment was strongly 
criticized by the opposition in Armenia”, the Monitoring Committee report stressed.  
 
In view of the aforesaid citation it is worth to emphasize that the situation around the 
moratorium on licensing competitions presented by the co-rapporteurs was not quite 
sufficient. “This amendment was strongly criticized” hardly by the opposition only, but, first 
of all, by the journalistic associations of Armenia and the international organizations. Thus, 
the statement of five professional organizations, including Yerevan Press Club, qualified 
the amendment as yet another prove of that the governmental initiatives in media domain 
“are aimed not at ensuring the constitutional right to free receipt and dissemination of 
information, not at the improvement of the domain, not at the implementation of the 
commitments to the Council of Europe and recommendations of PACE resolutions, but at 
retaining and strengthening the total control over broadcasters, currently practiced”. The 
OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti, calling upon the 
Armenian authorities to review the addition to the broadcast Law, pointed out, in particular: 
“By cutting off any potential applicant broadcasters from entering the market until 2010, the 
limited pluralism in Armenia’s broadcasting sector will be further diminished.” Yet, 
according to Global Campaign for Free Expression “Article 19”, the adopted amendments 
are directed against “A1+” TV company, contrary to the decision of European Court of 
Human Rights regarding the case of “A1+”, as well as contradicted to Article 19 of the 
International Covenant on Civil and Political Rights, and Article 10 of the European 
Convention on Human Rights and Fundamental Freedom - both conventions are ratified 
by Armenia and guarantee freedom of expression. 
 
Besides, in the draft of the Resolution, presented in the same report of the Monitoring 
Committee, the provision that the composition of the regulatory bodies (National 
Commission on Television and Radio, and the Council of the Public Television and Radio) 



 26 

should reflect the Armenian society was supplemented with a following recommendation: 
the Assembly “therefore calls upon the National Assembly to consider further amendments 
to that effect”. Yet the text of Resolution 1677 (2009) approved by PACE does not include 
this recommendation (see the abovementioned Subpoint 11.2). A question rose as to how 
will the provision of the Resolution be implemented, if the REAL mechanisms to improve 
the level of independence of the regulatory bodies still remain absent in the broadcast 
legislation?! Moreover, the amended legislation did not solve any of the serious problems 
of the broadcast sphere, voiced by the journalistic community of the country, as well as by 
the international organizations for years. The withdrawal of the provision on the necessity 
of introducing further amendments to the broadcast legislation from Resolution 1677(2009) 
endorsed the assumption of Yerevan Press Club: the amendments of April 28, 2009 were 
the final chord of the 12-year epic on forming the broadcast legislation in Armenia. “The 
practice of total control exercised by the power structures over the broadcast sphere 
received the complete legislative backing they wished so much, with the blessing of the 
Council of Europe experts and the parliamentary opposition” (cited from the piece “The 
Unaccomplished Reform or Strasbourg Is Happy with Us”, published in YPC Weekly 
Newsletter of June 12-18, 2009). 
 
ON JUNE 26 the annual report of International Federation of Human Rights (FIDH) and 
World Organization Against Torture (OMCT) on the situation of human rights and 
human rights defenders for 2008 in different countries of the world was presented in 
Yerevan.  
 
In the report section dealing with Armenia it was mentioned that after presidential elections 
in February 2008 the country “experienced the most violent repression of recent years”. In 
particular, the state of emergency of March 1, 2008 “resulted in a temporary ban on the 
independent media”. The pursuit of independent journalists continued even after it was 
lifted. In 2008 the freedom of media witnessed a considerable regression, the report noted 
and brought as an argument the amendments to the RA Law “On Television and Radio” 
passed by the Armenian parliament on September 10, 2008. The legislative amendments 
suspended the holding of competitions on broadcast licensing until 2010. According to the 
report authors, “these amendments make it impossible to create new - and difficult to 
develop the existing - independent radio and television channels”, contradict the judgment 
of the European Court of Human Rights of June 17, 2008 on the case of “A1+” TV 
company, as well as the PACE Resolution 1620 (2008) passed on June 25, 2008, calling 
the authorities of Armenia to “ensure an open, fair and transparent licensing procedure”. 
 
In the report chapter on Armenia “Impunity for Attacks and Threats against Journalists 
Defending Human Rights” it was stressed that “in 2008 the intensification of media 
muzzling in Armenia resulted in the development of Internet-based activities of 
independent journalists, newspapers and information platforms”. The lack of monitoring of 
investigations on cases of attack and the pressure exerted on journalists “put those who, 
amongst others, denounced corruption, in a particularly delicate position”, found the report 
authors. This assertion was illustrated by the assault of November 17, 2008 on Edik 
Baghdasarian, Head of “Investigative Journalists” NGO, Chief Editor of online publication 
“Hetq”. Edik Baghdasarian “seeks to defend the independence of the investigative press 
and condemns corruption in Government circles”, the report noted. 
 
JULY 2009 
 
ON JULY 1 Chief Editor of “Haykakan Zhamanak” daily Nikol Pashinian voluntarily 
surrendered to RA General Prosecutor’s Office. During the presidential elections of 2008 



 27 

Nikol Pashinian was a member of the election headquarters of presidential candidate, RA 
First President Levon Ter-Petrosian. In the beginning of March 2008 Nikol Pashinian was 
announced wanted within the criminal proceedings, instituted on the events of March 1, 
2008 in Yerevan (see details in “On Freedom of Speech in Armenia” Yerevan Press Club 
report for 2008 on www.ypc.am in “Studies” section).  
 
However, while in hiding, Nikol Pashinian published articles on the pages of “Haykakan 
Zhamanak” and had his own blog. In the opinion of Nikol Pashinian, the decision “to come 
out of hiding” and to give himself up to the law enforcement bodies, “will give a new burst” 
to his political struggle.  
 
Nikol Pashinian was charged with Articles 225 (“Mass riots”), 316 (“Violence against a 
representative of power“) and 225 prime (“Organizing and holding of a pubic event with 
breach of order stipulated by law”) of RA Criminal Code. Nikol Pashinian received a 
preventive punishment of arrest. 
 
On July 13 around 30 heads of media, journalistic organizations of Armenia and 
Mountainous Karabagh made a statement to support the Chief Editor of “Haykakan 
Zhamanak”. The amnesty, announced on June 19, 2009 by the ruling of RA National 
Assembly, had to be applied on Nikol Pashinian, the statement stressed. According to the 
ruling, the amnesty should have been expanded on persons announced wanted, if they 
voluntarily surrender to the law enforcement bodies until July 31, 2009. The signatories 
called the authorities to release the journalist and continue the investigation within the 
charges brought against him. The authors of statement expressed their readiness to stand 
surety for the release of Chief Editor of “Haykakan Zhamanak” in terms of law. 
 
On August 5 RA Special Investigative Service notified about the end of the preliminary 
investigation on the part of the case regarding Nikol Pashinian. On October 20 court of 
general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of Yerevan started litigation 
on the case of Nikol Pashinian, charged with Part 1 of Article 225 (“Mass riots”) and Part 1 
of Article 316 (“Violence against a representative of power“) of RA Criminal Code.  
 
On January 19, 2010 the judgment was released. According to the judgment, the charges 
of Nikol Pashinian for violence against a representative of power (Article 316 of RA 
Criminal Code) were dismissed, but he was found guilty in mass riots (Article 225) and 
was sentenced to seven years of imprisonment.  
 
A number of public and international organizations, political unions made statements, 
assessing the conviction of Nikol Pashinian as political persecution. From January 19-24 
an original protest action was held on the air of “GALA” TV company of Gyumri. On these 
days the programs of the TV company were periodically interrupted by a photo of the Chief 
Editor of “Haykakan Zhamanak”, appearing on the TV screen.  
 
Both parties appealed the decision of the court of general jurisdiction at RA Criminal Court 
of Appeal. The lawyers of the head of “Haykakan Zhamanak” demanded to acquit Nikol 
Pashinian of all charges, while the prosecutor claimed to return him guilty not only for 
mass riots, but also for violence against a representative of power. On March 9, 2010 
Criminal Court of Appeal revoked both of the demands and applied an amnesty on Nikol 
Pashinian, announced on June 19, 2009. The Court of Appeal cut down the unexpired 
term of imprisonment of Nikol Pashinian by half.   
 
On May 5, 2010 RA Court of Cassation revoked the applications on reconsideration of the 



 28 

decision of Criminal Court of Appeal, submitted by the defendant and prosecution parties. 
The parties made the same abovementioned demands. The parties’ applications were not 
submitted to consideration, as, according to the Court of Cassation, they were not duly 
justified for reconsidering the decision of the Court of Appeal. 
 
IN THE BEGINNING OF JULY Freedom of Information Center addressed to RA 
Administrative Court with suits on non-provision of information versus administrations of 
six rural communities and the “Office on Implementing Programs of Construction and 
Investments in Yerevan” state non-commercial organization. 
 
On July 2 the trial on the suit versus Talvorik rural community (Armavir region) started in 
the RA Administrative Court in Etchmiadzin. The FOI Center demanded to provide the 
copy of the budget of 2008 and the report of its implementation, as well as the copies of 
the decisions of the community’s  Council of Elderly on land allocation for the second 
quarter of 2008. At the session of July 9 Talvorik Elder Kirakos Saghatelian granted the 
requested information. On July 23, the Court ended the consideration of the suit, as the 
information was provided.  
 
On July 6, at the hearings of RA Administrative Court in Vedi Yelpin rural community 
(Vayots Dzor region) conferred the requested data to the FOI Center (the copy of the 
budget of 2008 and the report on its implementation). At the same time, the Administrative 
Court resolved to impose a fine in the amount of 50,000 (about $ 140) on Yelpin Elder 
Artur Poghosian for non-provision of information. The FOI Center considered this decision 
to be unprecedented in the court practice of Armenia: for the first time the court sentenced 
an official to a penalty for infringing upon the right of receiving information. 
 
FOI Center resigned the claims on the suits versus the administrations of Lenughi (Armavir 
region) and Bjni (Kotayk region) rural communities, as the requested information, although 
with a delay, was provided. 
 
On August 13 RA Administrative Court in Etchmiadzin turned down the suit of FOI Center  
versus the administration of Parakar rural community (Armavir region). FOI Center 
demanded to hold the inaction of the village Elder Samvel Vardanian (who did not answer 
fully to the request on land allotment). FOI Center appealed this decision at RA Court of 
Cassation. On March 19, 2010 Court of Cassation secured the claim of the plaintiff 
partially. The Court stated that the Elder of Parakar village could not answer the request 
fully, as it did not dispose of the required information for some objective reasons. The 
Court of Cassation called off the decision of the Administrative Court and sent the case for 
reconsideration by the same jurisdiction. On May 31, 2010, reconsidering the suit of FOI 
Center versus administration of Parakar rural community, RA Administrative Court secured 
the demand of the plaintiff and obliged the Elder to fully provide the information. 
 
On August 13 RA Administrative Court in Etchmiadzin declined the suit of FOI Center 
versus the administration of Zartonk rural community (Armavir region). On September 15, 
2009 FOI Center appealed this decision at the RA Court of Cassation. On April 22, 2010 
the Court of Cassation nullified the decision of Administrative Court and redirected the 
case to the same court jurisdiction for reconsideration. 
 
On December 7 RA Administrative Court in Yerevan declined the suit of FOI Center 
versus the “Office on Implementing Programs of Construction and Investments in Yerevan” 
on the ground that the requested information could not be provided as it was a commercial 
secret. In 2010 FOI Center appealed the decision at the RA Court of Cassation. On June 



 29 

9, 2010 the Court of Cassation nullified the decision of Administrative Court and redirected 
the case to the same court jurisdiction for reconsideration.  
 
ON JULY 4 representatives of a number of media were barred out from the building of 
the Writers Union of Armenia, where the 15th Congress of the organization was being 
held. According to the press, the journalists were deprived of the right to cover this event 
on the initiative of the Chairman of Writers Union of Armenia Levon Ananian. Thus, the 
established procedure of accreditation was not the same for all media and did not ensure 
equal conditions for them. Meanwhile, the organizers had to take into account the fact that 
the elections of the head of the Writers Union had attracted a great public interest long 
before the Congress.  
 
A similar situation happened at the 13th Congress of the Writers Union of Armenia. On 
May 19, 2001, when the Chairman of the Writers Union was to be elected, Abgar Apinian, 
the Secretary of the Board acting at that time, demanded the media to leave the session 
room. Having not heard any weighty arguments to substantiate the demand, the journalists 
refused to go. And when one of the journalists started taking photos of the ballot box, 
Abgar Apinian snatched the camera out of her hands and smashed it (see details in “On 
Freedom of Speech in Armenia” Yerevan Press Club report for 2001 on www.ypc.am in 
“Studies” section). In 2009 Abgar Apinian was in opposition to the leadership of the Writers 
Union of Armenia. In other words, despite the change of leadership, the consistency of 
traditions remained... 
 
ON JULY 10 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of 
Yerevan released the judgment on the suit of Ijevan municipality (Tavush region) versus 
“Investigative Journalists” NGO, the founder of “Hetq” online. The case hearings started 
on September 29, 2008 at Civil Court of Yerevan. The plaintiff demanded to refute the 
information discrediting the honor, dignity and business reputation of Ijevan Mayor 
Varuzhan Nersisian - as seen by the city administration to be present in the articles 
“Whose Pocket Receives Money from Sand Mine?” and "Will the Three Commissions 
Notice the Illegal Use of Sand?". The articles were published in “Hetq” on May 5, 2008 and 
June 23, 2008, respectively, and also printed on May 20, 2008 and July 9, 2008, 
respectively, in the supplement to “Azg” daily, “Transparent Local Self-Government”. 
Besides, the plaintiff demanded that the expenses of 930 thousand AMD (about $ 3,100) 
made for the attorney services be compensated (see details in “On Freedom of Speech in 
Armenia” Yerevan Press Club report for 2008 on www.ypc.am in “Studies” section). Later, 
as a result of judicial reform, the suit was transmitted to court of general jurisdiction of 
Kentron and Nork-Marash communities of Yerevan, and the hearings were resumed on 
April 17, 2009. 
 
At the session of July 10 the suit of Ijevan municipality was declined: the court considered 
the demands of the plaintiff to be baseless. 
 
Ijevan municipality appealed this decision at RA Civil Court of Appeal.  On November 13, 
RA Civil Court of Appeal secured the compliant, resolving to call off the decision of court of 
general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities and to redirect the case for 
reconsideration at the first court jurisdiction. On November 13 Civil Court of Appeal 
secured the complaint, resolving to revoke the judgment of court of general jurisdiction of 
Kentron and Nork-Marash communities, and to submit it to the review of court of first 
jurisdiction. 
 
On JULY 29 at court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities of 



 30 

Yerevan started the hearings on the suit of Center of Freedom of Information versus 
“Orinats Yerkir” party. 
 
In April 2009 FOI Center made inquiries to seven parties (registered at the RA Central 
Electoral Commission for running in the elections of Yerevan Council of Elderly of May 31, 
2009) requesting the copies of their financial reports for 2008 and information about 
sources of charitable contributions exceeding the hundred-fold of the minimum wage. The 
Republican Party of Armenia, ARF “Dashnaktsutiun”, “Prosperous Armenia” and the 
Popular Party gave an exhaustive reply , in terms defined by the law. “Orinats Yerkir” 
granted incomplete information with a delay, while, the Armenian National Congress and 
the Labor Socialist Party of Armenia did not respond to the inquiry at all.  
 
FOI Center addressed to court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash 
communities of Yerevan with suits on non-granting information versus “Orinats Yerkir”, 
Armenian National Congress and Labor Socialist Party of Armenia.  
 
On October 22 the suit versus “Orinats Yerkir” was revoked, as the party granted the 
required information during the court hearings. 
 
On December 22 the suit versus Armenian National Congress was turned down, based 
on the fact that, according to RA Civil Procedure Code, only legal entities or individuals 
can appear as defendants at court, while the Congress, as a bloc does not match this 
requirement. 
 
On March 18, 2010, the court secured the suit versus Labor Socialist Party of Armenia, 
obliged her to provide with the information, inquired by FOI Center, in a term of 5 days. 
 
AUGUST 2009 
 
ON AUGUST 6 in Gyumri the police impeded the activities of picture crew of “Shant” TV 
channel of Gyumri who had arrived to cover the civilian protest action at municipality 
building. The policemen led by the Head of Police Department of Gyumri Shirak 
Shahnazarian took away the camera and moved it to a place from where it was impossible 
to shoot. On the same day “Shant” TV channel of Yerevan reported about the Gyumri 
incident on the evening edition of its newscast “Horizon”.  
 
ON AUGUST 19 the founder of “A1+” TV company, “Meltex” LLC, addressed to RA 
Constitutional Court contravening the compliance of Point 1 of Article 204’28 of the RA 
Civil Procedure Code (“The Competences of the Court in Case of Revision”) with the Main 
Law. The abovementioned Point enables the court to confirm the previous judgment on a 
case without securing the filed suit on reconsideration in case of new circumstances. As it 
has been reported, namely this provision made ground for the RA Court of Cassation who 
declined on February 19, 2009 the application of “Meltex” LLC (submitted on December 
19, 2008), regarding the reconsideration of the two rulings of the Court of Cassation of 
February 27 and April 23, 2004 on suits of "A1+” founder versus National Commission on 
Television and Radio. A new circumstance in the case became the judgment of the 
European Court of Human Rights of June 17, 2008, recognizing the refusals to grant ”A1+” 
founder a broadcast license to be a violation of the Article 10 of the European Convention 
for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, i.e., of the right of the 
applicant to freely impart information and ideas (see details in “On Freedom of Speech in 
Armenia” Yerevan Press Club report for 2008 on www.ypc.am in “Studies” section). 
 



 31 

At the hearings, started on December 15, the Constitutional Court mentioned that in 
September 2009, in another case, the Clause, contested by “A1+” founder, was already 
recognized contradicting to the Main Law. At the session of February 23 the Constitutional 
Court affirmed that Point 1 of Article 204’28 of the RA Civil Procedure Code contradicts the 
Main Law. According to the delivered judgment, the founder of “A1+” can reapply to the 
Court of Cassation with the same demand - to reconsider the two court rulings of 2004 on 
suits of “Meltex” LLC versus NCTR under new circumstances in the case. 
 
ON AUGUST 20 Gohar Vezirian, correspondent of “Chorrord Ishkhanutiun” newspaper, 
received a communication on the suspension of investigation on the case instituted on the 
incident of October 23, 2007. On that day, on one of the central streets of Yerevan, the 
police had used force against a number of rally participants, who were distributing leaflets 
and informing citizens through a megaphone about the meeting of oppositionists, planned 
on October 26. The representatives of law enforcement bodies required not to use a 
megaphone, then resorted to force and tear gas. During the dispersal of the rally Gohar 
Vezirian got blows, as a result a medical assistance was required. According to the RA 
Police press release of October 24, 2007, the Investigative Department of Kentron Police 
of Yerevan had instituted criminal proceedings on Articles 258 (“Public Disorder”) and 316 
(“Violence against a Representative of Power”) of the RA Criminal Code. The proceedings 
were instituted on the fact of violation of public order and resistance, as a result of which 
“four representatives of the police addressed for medical assistance with injuries” (see 
details in “On Freedom of Speech in Armenia” Yerevan Press Club report for 2007 on 
www.ypc.am in “Studies” section). Later criminal proceedings on Part 1 of Article 316 were 
also instituted against Gohar Vezirian, which were afterwards affiliated to the case on the 
events of March 1, 2008 in Yerevan. In the communication about the suspension of 
investigation, received on August 20, 2009, the RA Special Investigative Department 
informed that the actions of two representatives of National Security Service of Yerevan 
Department of RA Police (one of them caused Gohar Vezirian injuries recklessly, and the 
other used tear gas) were “lawful”. Thus, the communication said, it is resolved not to 
institute criminal prosecution, and suspend the proceedings in that part - for absence of 
corpus delicti. 
   
ON AUGUST 21 a new Order of Journalists’ Accreditation in RA National Assembly 
was defined by the Decree of Parliament Speaker Hovik Abrahamian. A number of 
provisions of the Order could not but raise concern. Likewise, Points 10 and 11 of the 
Order set forth the conditions of media accreditation, including the print media circulation, 
level of attendance of online publications and the frequency of their update, existence of 
regional and foreign TV companies reporting missions in Yerevan, etc. Even though such 
requirements do not contradict the Law “On Mass Communication”, at the same time they 
considerably hinder the coverage of the parliament activities and are groundless from the 
aspect of efficient journalistic work. Point 21 of the Order, stipulating the access of 
journalists by accreditation identities only during sessions of the National Assembly and 
the Standing Commissions, briefings, press conferences, parliament hearings, as well as 
other events announced by the NA press service, does not contradict the letter of law 
either. Nevertheless, the parliament is a permanent legislative body, functioning at the 
expense of state budget, hence, such a provision basically converges the possibility to 
cover the activities of deputies. 
 
Some conditions of anticipatory suspension of the accreditation also raise concern. In 
particular, the deprivation of accreditation if the journalist “has diffused untrue information 
about the National Assembly or the activities of the staff, affirmed by a court decision” 
(Subpoint “c” of Point 18) seems to be an excessive and groundless punishment. Notably 



 32 

this concerns the deprivation of the right of accrediting the media outlet whose 
representative has violated the aforesaid Subpoint. Point 23 of the Order on the 
responsibilities of journalists is also inappropriate. Specifically, this refers to provisions, 
binding the journalists “to respect the legal interests, the honor and dignity of the deputies 
and the National Assembly staff members” during the accomplishment of their professional 
activities (Subpoint “a”), and not to impede the realization of official duties of the deputies, 
staff members and other persons present at the sessions (Subpoint “b”). The rights and 
the interests of the abovementioned persons, listed in Point 23, are already protected by 
the national legislation. Thus, the content of accreditation order has to be limited, in 
general, by the description of technical procedures and specific work conditions. 
 
ON AUGUST 21 “Haykakan Zhamanak” daily informed that its previous issue of August 
20, 2009 was bought up by unknown persons from the newsstands located in Kentron and 
Erebuni communities of Yerevan. Some of the subscribers did not get the issue. According 
to the daily, the action was conditioned by a piece about high-ranking employees of RA 
Prosecutor’s Office, published in "Haykakan Zhamanak” on August 20. 
 
ON AUGUST 27 in Vanadzor the representatives of Lori Regional Department of RA 
Service of Compulsory Execution of Court Acts impeded the activities of Larisa 
Paremuzian, correspondent of “Aravot” daily and “Hetq” online publication. The 
journalist arrived to Vanadzor on the alarm of residents who informed that representatives 
of the Compulsory Execution Service resort to violent methods while evicting them from 
their temporal habitations. Noticing that Larisa Paremuzian is taking photos and 
interviewing the residents, the compulsory executors took away her recorder and 
photocamera. As soon as Larisa Paremuzian presented her journalistic identity, they 
returned the recorder and the camera, though with deleted pictures. According to the 
version of RA Service of Compulsory Execution, during the execution of the court decision 
on evicting residents from their temporary dwellings, the journalist from Alaverdi impeded 
their work, insulted the employees and presented the documents only after the row. While, 
as to the eyewitnesses there were 50-60 compulsory executors at the place and about 100 
policemen, and it is hard to believe that one journalist could hinder their work. On August 
31 RA Human Rights Defender Armen Harutiunian addressed a letter to Gevorg Danielian, 
RA Minister of Justice, suggesting to assign an internal investigation on the incident. 
According to the information of RA Ministry of Justice of September 2, on the ground of the 
ombudsman’s letter it is resolved to charge the RA General Compulsory Executor Mihran 
Poghosian with an internal investigation on the incident of Vanadzor. 
 
Meanwhile, the internal investigation did not reveal the culpables.  
 
SEPTEMBER 2009 
 
ON SEPTEMBER 9 Center of Freedom of Information addressed to the RA 
Constitutional Court contesting the compliance of some provisions of the RA 
Administrative Procedure Code with the Main Law. Namely, it concerns Articles 151 (“The 
Order of Examination of Cases on Bringing to Justice”) and 152 (“Requirements to 
Applications for Bringing to Justice”) of the Code. According to FOI Center, the reason for 
filing the Constitutional Court became the inconsistent application of Articles by the judges 
while examining cases on violations of information right. 
 
The ruling of Court of Cassation, released on February 5, 2010, noted that Articles 151 
and 152 of Administrative Procedure Code are in compliance with the Main Law. At the 
same time, the Court noted that the issue rose by FOI Center deals with the imperfection 



 33 

of the legislation and can be overcome by amending the Administrative Procedure Code.  
 
ON SEPTEMBER 24 the court of general jurisdiction of Avan and Nor Nork communities 
of Yerevan started hearing the suit of Radio “HAY” founder, “Radio ‘HAY’ ” LLC, versus 
Styopa Safarian, deputy of RA National Assembly, head of “Heritage” faction. The plaintiff 
demanded to oblige the defendant to publish a refutation and apologize for the 
expressions discrediting the business reputation of Radio “HAY”. The reason for the suit 
became a phrase from a piece by Styopa Safarian, titled “Voyage, Voyage to Madrid and 
Dagestan” (published in “Hraparak” daily on August 20, 2009). In the piece Styopa 
Safarian argues, in absentia, with one of the leaders of ruling Republican Party of 
Armenia, recalls some quotations made by RPA leader during one of the two shows, 
“Armenian Feedback” (aired on Radio “HAY” on July 30 and July 31, 2009). The author of 
the article described these shows as “a two-series concert ordered by the President’s 
administration”. 
 
On February 15, 2010 the suit of Radio “HAY” founder was declined. The court considered 
the demands of the suit to be groundless. 
 
OCTOBER 2009 
 
ON OCTOBER 13 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities 
of Yerevan started hearing the case on the suit to protect the honor and dignity of Hrach 
Keshishian, General Producer of Public Television of Armenia, versus the founder of 
“Hraparak” daily, “Hraparak Oratert” LLC. The plaintiff demanded to oblige “Hraparak 
Oratert” to compensate the moral lose in the amount of 5 million AMD (about $ 13,000) 
and to cover the costs of the lawyer in the amount of 2 million AMD. The reason of the suit  
was the article “Je t’aime, Je t’aime” on the private life of Hrach Keshishian, published in 
“Hraparak” on July 18, 2009 and its announcement, published on the eve, July 17. 
 
On the session of October 13 the judge divided the burden of evidence between the 
parties. The plaintiff has to prove that the pieces of “Hraparak” have discredited his honor 
and to justify the demanded sum. In its turn, the defendant has to prove the validity of the 
published information.  
 
At the moment of the publication of the present report the hearings on the case continued. 
 
ON OCTOBER 19 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities 
of Yerevan started hearing the case on suit of “Gind” printing house versus “Chorrord 
Ishkhanutiun” newspaper founder, “Ogostos” LLC. The plaintiff demanded to oblige 
“Ogostos” to pay off the debt for printing costs in the amount of 2 million AMD (about $ 
5,200). According to Shogher Matevosian, Chief Editor of “Chorrord Ishkhanutiun”, the 
newspaper founder was not indebted to the printing house, all the expenses were covered 
on the ground of the contract, and since September 2009, after the conflict arose with 
“Gind”, the newspaper was being issued at “Mer Tparan” printing house. 
 
On the session of October 19 the plaintiff made two petitions: to involve publisher of 
“Chorrord Ishkhanutiun”, “Trespassers W.” LLC, as a third party of the case, and to ban 
the newspaper’s issue. Both of the petitions were secured.  
 
On November 10 eight journalistic and human rights organizations, including Yerevan 
Press Club, released a statement considering the ban on the issue of “Chorrord 
Ishkhanutiun” as infringement of the right on free dissemination of information. Moreover, 



 34 

the decision, whatever it is stipulated by, contradicts Article 27 of RA Constitution and 
Article 10 of the European Convention for the Protection of Human Rights and 
Fundamental Freedoms, the statement noted. The public organizations demanded “to call 
off the court decision which runs counter the democratic principles”, end the persecution of 
“Chorrord Ishkhanutiun” and solve the problem on a purely financial pattern.   
 
Meanwhile, since November 10 the publisher and the editorial office of “Chorrord 
Ishkhanutiun” (“Fourth Power”) started to issue a new newspaper, “Chorrord 
Inknishkhanutiun” (“Fourth Self-Power”). 
 
According to the court decision released on November 16, the ban imposed on “Chorrord 
Ishkhanutiun” newspaper’s issue will be valid till the repayment of liabilities in the amount 
of 2 million 673 thousand AMD (around $ 6,900). 
 
The founder of “Chorrord Ishkhanutiun” appealed this decision at RA Civil Court of Appeal. 
On March 25, 2010 Civil Court of Appeal called off the decision of the court of general 
jurisdiction and resolved to submit the case to reconsideration by the same court. 
 
ON OCTOBER 20, according to the statement of press service of RA Police, Erebuni 
Police Department of Yerevan disclosed the case of burglary at the office of 
Panorama.am news portal, made in the morning of May 16, 2008. As a result of the 
burglary, Panorama.am lost its office equipment, including the processor storing the 
editorial archives, as well as the money held at the office. On July 16, 2008 the 
investigation of the case was suspended, as the offenders were not identified (see details 
in “On Freedom of Speech in Armenia” Yerevan Press Club report for 2008 on 
www.ypc.am in “Studies” section).  
 
On October 19 three young men were booked by the Police and plead guilty in the 
robbery, press release of RA Police stated. Amidst March 2010 the investigation was 
terminated and the case was submitted to the court.  
 
ON OCTOBER 20 “Reporters without Borders” (RSF) international organization 
released its eighth annual Worldwide Press Freedom Index. The study was conducted in 
175 countries and based on events between September 1, 2008 and September 1, 2009.  
Armenia got the 111th place in the rating list. Armenia’s ranking, going down by 9 ranks 
comparing with the previous study, continued to decline. RSF conditioned this by several 
cases of physical violence against journalists and political tension that continued to affect 
the media and society. 
 
ON OCTOBER 26 the Report on Media Freedom of the Sub-Committee on Media of the 
PACE Committee on Culture, Science and Education was released. Overall, for the 
last three years (2007-2009), the report noted a tangible regress of the level of freedom of 
media in Council of Europe member states. Armenia was repeatedly mentioned in different 
sections of the report. 
 
Thus, the report particularly emphasized that in varying degrees in a number of countries - 
Armenia, Azerbaijan, Georgia and Moldova - the authorities displayed intolerance towards 
the independent and inquiring media as well as political opponents. Four CoE members - 
Armenia, Moldova, Azerbaijan and Russia - were classified as not free by the international 
human rights organization “Freedom House”. 
 
In the section dealing with cases of violence against journalists, PACE listed, in particular, 



 35 

the incidents occurred with Gagik Shamshian, free-lance photo journalist, and Lusineh 
Barseghian, correspondent of “Haykakan Zhamanak” daily. The incidents took place in 
Armenia during the presidential elections of 2008. The report also mentioned the assaults 
of 2008 - on Hrach Melkumian, Acting Director of the Yerevan Bureau of the Armenian 
Service of Radio Free Europe/Radio Liberty, and Edik Baghdasarian, Head of 
“Investigative Journalists” NGO, as well as the assault on Argishti Kivirian, Coordinator of 
Armenia Today news agency - in 2009. The report also stressed about the State of 
Emergency declared after the presidential elections of February 19, 2008, and the 
temporary censorship imposed in that period. 
 
As for the broadcasting sphere, PACE stated that Armenia and Azerbaijan “maintain tight 
state controls over the management and work of their national television systems”. 
Armenia, the report noted, “is being strongly pressed to permit the popular independent TV 
channel “A1+”, whose broadcasting license was taken away in 2002, to be awarded a new 
one in line with a ruling of the European Court of Human Rights”.   
 
NOVEMBER 2009 
 
SINCE NOVEMBER 2009 one of the three mobile operators of Armenia, "VivaСell-МТS" 
started providing mobile TV service. The consumers were offered the programs of 15 
Armenian TV channels. Despite the preliminary negotiations held between "VivaСell-МТS" 
and “A1+” TV company, the latter did not appear in the “package”, as it does not have a 
broadcast license (the air of “A1+” was banned in April 2002 as a result of refusal of a 
broadcast license by the National Commission on Television and Radio). This issue is not 
subject to legal regulation, as the law prescribes licensing only of the broadcaster itself. 
 
Meanwhile, Article 25 of the RA Law “On Television and Radio” stipulates the terms for 
satellite broadcasting. Particularly, it is set forth that the Public Television and Radio 
Company of Armenia has the priority to use the satellite communication leased by the 
Republic of Armenia. The PTRC can allocate unused air to private TV companies under a 
relevant contract. According to the basic concepts of the Law, an entity is a TV company 
only if it holds a broadcast license. This approach for some reason is applied by analogy 
on cable, mobile and other types of communication. Thus, a company that does not have a 
license is deprived of the right to diffuse its product - information - even if it does not use 
the public resource, i.e., broadcast frequency. While, the holder of the license (mobile 
operator, cable TV provider, etc.) is limited in the choice of content dissemination by the 
production of licensed TV and radio companies. In other words, the principle of indirect 
licensing for content production is enacted, which contradicts Article 10 of European 
Convention of Human Rights and Fundamental Freedoms. 
 
The issue is of particular actuality in the framework of switching to digital broadcasting and 
unification of channels, providing communication services. These processes presume the 
separation of technical broadcast operators from content producers. Accordingly, this 
demands a fundamental revision of the approaches to licensing activities in the broadcast 
legislation. Nevertheless, the Concept Paper on Digitalization of Television Broadcasting, 
elaborated by the RA Government, does not give any explanation on this issue, which 
raises concerns whether the technological progress will result in a more intense control 
over the content of disseminated information. 
 
DECEMBER 2009 
 
ON DECEMBER 2 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities 



 36 

of Yerevan started hearing the case on the suit of Freedom of Information Center versus 
Clinic No.2 LTD. On June 10, 2009 FOI Center addressed to the Clinic, requesting to 
provide information about the procedure of drug allocation to children under 7 years, as 
well as a number of other issues concerning free drugs for children. Having no reply, FOI 
Center filed a suit obliging the Clinic to provide the requested information, and bring its 
Head Tigran Khachatrian to administrative responsibility by a fine of 50,000 AMD (about $ 
130). 
 
At the session of December 2 the representative of Clinic No.2 gave reply to the request. 
At the session of April 27 the court declined the second demand of the plaintiff on 
imposing an administrative fine on the Head of Clinic No.2. 
 
ON DECEMBER 3 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash communities 
of Yerevan started hearing the case on the suit of “Ararat” Center for Strategic Research 
versus the Caucasus Institute Foundation. The suit was on the article of an expert from 
Turkey, published in the collection “Caucasian Neighborhood: Turkey and South 
Caucasus”, prepared and issued by the Caucasus Institute in 2008 through the materials 
of one of the conferences organized by it. According to the plaintiff, some phrases of the 
article, as well as the usage of the word “genocide” in quotes, denied in essence the 
Armenian Genocide of 1915 in Ottoman Turkey. The plaintiff demanded to oblige the 
defender to publish a refutation in a number of Armenian media (providing the list of 
media), stop the dissemination of the book, and pay off a compensation for moral loses of 
1 AMD. “Ararat” Center also claimed to prohibit the further usage of the word “genocide” in 
quotes. 
 
The Caucasus Institute made a petition to remove the case on the ground of absence of 
the trial subject. At the session of December 4 the court secured the petition and the case 
was removed. 
 
ON DECEMBER 9 RA National Assembly elected the four members of the National 
Commission on Television and Radio. According to the amendments introduced to the 
broadcast legislation on February 26, 2007, the half of the eight members of the regulatory 
body is appointed by the RA President for six years, and the other half - is elected by the 
parliament for the same term (see details in “On Freedom of Speech in Armenia” Yerevan 
Press Club report for 2007 on www.ypc.am in “Studies” section). On April 28, 2009 
legislatives amendments, regulating the procedure of election of NCTR members, were 
made (see above - FEBRUARY 2-5, 2009).  
  
To hold the competition for filling the vacancies at the NCTR, the testing and interviews 
with candidates a commission of six members was formed. The members were nominated 
by the parliamentary factions: Suren Gevorgian (Chairman) and Karen Aghamian (both by 
Republican Party of Armenia), Aram Hovhannissian (by “Prosperous Armenia”), Manvel 
Mkrtchian (by ARF “Dashnaktsutiun”), Lyudmila Melikian (by “Orinats Yerkir”) and Anna 
Israelian (by “Heritage”). 
  
After the deadline for submitting applications for the competition Anna Israelian, the 
observer of “Aravot” daily, refused further participation in the work of the commission. 
Anna Israelian explained the reasons of her refusal in an article “Nobody Who Could 
Change NCTR Is Nominated”, published in “Aravot” daily on November 13, 2009. “(...) 
After learning the names of competition participants, it became clear, there is no candidate 
among them, who would persistently raise the issues of the quality of TV air and violations 
made, within all these years, would manifest his/her knowledge of the legislation of the 



 37 

sphere, and, especially, who would know what is NCTR supposed to but doesn’t do. The 
names of such experts are known. I asked some of them why they were not nominated as 
candidates. It turned out that none of them was fascinated with the perspective to be in 
such a situation as NCTR members Karineh Khodikian and Ara Tadevosian were in 2002. 
Their votes could not affect the issue of “A1+” and the previously determined winners (this 
concerns the broadcast licensing competitions during which the applications of “A1+” TV 
company were always considered to be lower than the other applicants by the majority of 
NCTR voting members, Ed. Note). Moreover, given the fact that  in April 2007 Grigor 
Amalian, the driving force of NCTR, was reappointed by the decree of Robert Kocharian 
(RA Second President, Ed. Note) as Chairman of the Commission until 2013, the experts, 
who have been criticizing his activities, considered the idea of working with that person to 
be insulting itself. Likewise, the field was voluntarily left for those who, obviously, will not 
dispute the decisions of the majority. (...) Many of the nominated candidates are quite 
respectable personalities, but for them the situation dominating in the Armenian TV air is 
acceptable enough (...)”, the article noted in particular. 
  
Alen Simonian continued the work at the competition commission from “Heritage” faction, 
instead of Anna Israelian. 
  
Applications for participating in the competition were submitted by 8 candidates. After the 
testing and interview one of the candidates was eliminated, hence 7 candidates pretended 
to the four vacant positions of the NCTR. 
  
On December 9, RA NA deputies voted the four members of NCTR: Armen Mkrtchian (first 
Armenian citizen to win a case at the European Court of Human Rights), Hayk Kotanian 
(former Head of the RA National Assembly Office), Koryun Arakelian (former Vice-
Chairman of “National Unity” party), and Aram Melkonian (former Assistant to RA Second 
President Robert Kocharian, subsequently Deputy Head of State Tax Service). 


