
 

 

 

  
YEREVAN PRESS CLUB 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
INTERIM REPORT  

ON MONITORING OF ARMENIAN MEDIA COVERAGE 

OF THE DECEMBER 9, 2018  

SNAP PARLIAMENTARY ELECTIONS 

NOVEMBER 26 - DECEMBER 7, 2018 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
This report is produced by the Yerevan Press Club as part of the Media for Informed 
Civic Engagement project, funded by the United States Agency for International 
Development (USAID) and implemented by the Media Initiatives Center. The 
contents of the report are the sole responsibility of the authors and do not 
necessarily reflect the views of USAID or the United States Government.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

YEREVAN PRESS CLUB 

 

www.ypc.am 



 

INTERIM REPORT  

ON MONITORING OF ARMENIAN MEDIA COVERAGE OF  

THE DECEMBER 9, 2018 SNAP PARLIAMENTARY ELECTIONS 

(NOVEMBER 26 - DECEMBER 7, 2018) 

 
THE THIRD STAGE OF THE MONITORING covered all the 12 days of the official pre-
election promotion. At this stage the object of the monitoring were the main news and 
political programmes of six national terrestrial TV channels - First Channel of Public 
Television of Armenia (h1), “Armenia”, “Yerkir Media”, “Kentron”, Second Armenian TV 
Channel (h2) and “Shant”, as well as two online media regularly occupying high places in 
rankings - 1in.am and News.am. At the same time on News.am all the pieces were 
studied, while on 1in.am discussion political video programmes aired in prime time 
became the object of the monitoring (see below the monitoring methodology). 
 
At this stage the monitoring was devoted to revealing the attention and attitude of the 
media towards the political forces running in the elections. Added to that, in case of the TV 
channels both the frequency of references to the political forces in the programmes, and 
the volume of airtime allocated to the them was recorded (hereafter for the quantitative 
results of the monitoring see the attached tables). 
 
THE MOST INTENSIVE from the studied broadcasters, as at the previous stages of the 
study (October 16 - November 1 and November 9-25, 2018), was PTA First Channel’s 
coverage of the monitoring theme. This fact attracts attention primarily because during the 
previous national electoral campaigns Public Television of Armenia was significantly 
behind a number of private broadcasters in terms of activity of covering electoral 
processes. The least intensive coverage of the monitoring theme was on the air of 
“Armenia”, which lagged substantially behind all the other TV channels studied. Among the 
private broadcasters “Kentron” was the most active. From the two online media studied the 
high indicator of intensity of News.am and the relatively low indicator of 1in.am regarding 
the coverage of the monitoring theme were not conditioned by the difference in the interest 
towards the topic of elections, but by the peculiarity of the monitored coverage: purely 
news format on News.am and discussion format on 1in.am.  
 
MOST ATTENTION of the TV channels from all the competing political forces was paid to 
“My Step” parties bloc, which found itself in the lead both in terms of frequency of 
references and the volume of airtime allocated to it. In fact, “My Step” surpassed the 
Republican Party of Armenia (RPA), which led among the political forces at the second 
stage of the monitoring (November 9-25, 2018). This happened mainly due to the acting 
Prime Minister Nikol Pashinyan’s direct involvement in “My Step” promotion campaign, 
while at the second stage, the coverage of Nikol Pashinyan as the head of Government 
was not attributed by the monitoring team to the electoral bloc he led. “My Step” took the 
first place in terms of coverage in all the 8 media studied, including the air of “Kentron” and 
“Yerkir Media”, where at the second stage “Prosperous Armenia” and ARF-
Dashnaktsutyun parties respectively were most intensively covered. RPA turned out to be 
the second in most of the media studied, both in terms of frequency of references and 
airtime volume. An unexpected exception was the Second Armenian TV Channel, where, 
according to the allocated airtime, RPA lagged behind all 10 competitors. 
 
In general, the coverage of 11 parties/blocs on TV channels could be characterized as 
balanced, and the difference in the frequency of references and the volume of coverage 
was mainly conditioned by the capacities and desire of the political forces to run an active 

http://ypc.am/studies/monitoring/


electoral campaign. Unlike the second stage of monitoring, the participants of the pre-
election race could not be divided into conditional groups, according to the intensity of 
coverage. At the same time, the most balanced was the coverage on the First Channel of 
Public Television of Armenia, in particular through provision of equal opportunities to the 
political forces to participate in debates and “guest-in-studio” programmes. From the 
private TV channels studied, the greatest balance was ensured on the Second Armenian 
TV Channel. And the greatest gap in the indicators of attention to the political forces 
participating in the elections was recorded on “Yerkir Media” and “Armenia” TV channels. 
 
The Armenian legislation does not envisage an obligation for the online media to provide 
equal conditions to parties/blocs running in the elections, therefore, News.am and 1in.am 
studied within the frames of the current monitoring did not have the task of balanced 
coverage and focused on covering the confrontation between “My Step” and RPA. At the 
same time, 1in.am paid considerable attention to “Bright Armenia” party, which not only 
arrived third in terms of number of references, but was also actively present through its 
representatives in the discussion formats. Out of the 80 guests of relevant programmes 18 
were representatives of this very party (more only from “My Step” - 29).  
 
The least covered by the broadcasters, according to the aggregate frequency of 
references, was “National Progress” party. It was also the last in terms of the airtime 
allocated to it on 4 out of the 6 TV channels studied and shared the last place with 
“Christian-Popular Renaissance” party in terms of number of references on News.am. In 
the discussion programmes of 1in.am “National Progress” was never even mentioned. 
 
THE GREATEST NUMBER OF CONNOTATIONALLY COLORED REFERENCES 
(positive and negative), as at the second stage of the monitoring, was recorded for “My 
Step” and RPA. Moreover, in case of RPA they comprised 38.9% of the total number of 
references on the six TV channels studied (only one in positive and 81 in negative 
context), 58.1% on 1in.am and 29.3% on News.am.  
 
The total “coefficient of connotationality” on the studied TV channels was 12.7%: this figure 
significantly exceeds the same indicator of the parliamentary elections of 2017 (6.8%), 
which speaks of a “hot” election campaign. This circumstance was emphasized by the 
almost 7 times dominance of negative references over positive ones. In online media, the 
“coefficient of connotationality” was even higher: 24.4% on 1in.am and 16.8% on 
News.am. From all the studied media News.am had the most unfavorable balance of 
connotationally colored references to one of the political forces, “My Step” bloc - 2 positive 
and 118 negative references. 
 
The expressly negative coverage of the ruling political force is one of the peculiarities of 
the current election campaign. In 7 out of 8 media studied (RPA - on all eight), “My Step” 
had a negative balance of connotationally colored references, the exception being only 
1in.am (4 positive and 3 negative references).  
 
The positive balance of connotationally colored references of all the studied broadcasters 
to “Prosperous Armenia” was solely due to the positive coverage of this party by “Kentron” 
TV channel. All 8 positive references to “Prosperous Armenia” fell to “Kentron” TV air, and 
all 7 negative references fell to the other TV channels. A similar picture was observed for 
ARF-Dashnaktsutyun, which received all 5 positive references on the air of “Yerkir Media”, 
and all 6 negative references were recorded on the other TV channels. There was also a 
negative balance of references to these parties in both of the studied online media.  
 
The negativity towards “My Step” bloc during the period of official pre-election promotion 
was formed due to a certain circle of frequently repeated topics voiced by opponents, 
predominantly by RPA. This included the use of administrative resource in favor of “My 
Step”, the new Government economic policy, which led to deterioration of a number of 



indicators, including the decline in investment levels, problems with the Collective Security 
Treaty Organization (CSTO), the supposed readiness of the new authorities to 
compromise on the Artsakh issue. Both in case of “My Step” and other political forces, a 
considerable part of harsh criticism was received on social networks and during various 
kinds of TV debates. Afterwards the content of these posts and debates was distributed 
both in video and text formats. In particular, News.am not only shared the negativity of the 
elections participants towards each other in video versions, but also divided their content 
into several small pieces often adding connotationally colored headlines, thus increasing 
the number of relevant references. Moreover, on the last day of pre-election promotion this 
online resource published a documentary on the investigation of March 1, 2008 case, in 
which particularly Nikol Pashinyan was put in an extremely bad light. 
 
The coverage of the RPA in negative context during the election campaign focused on the 
times when this party was in power, and some political forces running in the elections 
called for the exclusion of all the parties to have formed a coalition following March 1, 
2008, from political processes, including elections. Criticism towards RPA was voiced from 
many sources, including representatives of all other political forces and the public at large 
(for robbing the country under the former authorities, the March 1, 2008 tragedy, 
revanchism, etc.). 
 
Unlike “My Step” bloc (as well as RPA), the two other parties elected to the RA National 
Assembly on December 9, 2018 (“Prosperous Armenia” and “Bright Armenia”) less often 
became objects of targeted criticism. Some negative references to them were not of 
systematic nature. Whereas, the positivity in the case of “Prosperous Armenia” was 
formed through praising stories from election campaign events aired on Kentron TV. The 
coverage of “Bright Armenia” was carried out mainly in a neutral manner.



MONITORING METHODOLOGY 
 
THIRD STAGE. PRE-ELECTION PROMOTION 

NOVEMBER 26 - DECEMBER 7, 2018 

 
 I. The main unit of the study was TV and online piece. 
 

The following was regarded as a TV piece: 
 
The airtime unit, distinct in its theme, composition and design, i.e. 
  

 a separate story in the newscast; 
 

 a separate communication, presented by the programme host; 
 

 a part (section, story) of the programme, touching on different issues/problems, 
made distinct by theme, composition and design (with a bloom, a jingle, etc.); 

 

 announcements of the pieces within the programmes were viewed as a part of the 
story they referred to; 

 

 the text of the host, introducing the TV piece (report, etc.), was viewed as a part of 
this piece (report, etc.). 

 
Of these: 
 
- News/news and comment programmes were divided into stories, and each story was 
treated as a separate independent piece; 
 
- Current affairs/discussion programmes were treated in the following way:  
 
1. If the programme was devoted to one topic, it was treated as one independent piece; 
 
2. If the programme was tessellated, i.e. divided into independent thematic units, then 
every unit was treated as a separate independent piece. 
 
II. Monitors recorded the duration of the air studied on a daily basis: main issue of news 
programme, news and comment programmes, as well as current affairs/discussion 
programmes aired from 18.00 till 00.00. The programmes that started but did not end till 
18.00 were not considered: the monitoring started after the end of the programme. The 
programmes that started but did not end till 00.00 were studied in full, until their end. 
 
Monitoring did not include: 
 
- Pre-election promotion slots;  
 
- Commercial/social advertisement;  
 
- TV tickers. 
 

The following was regarded as an online piece: 
 
The text unit, distinct in its theme, composition and design, i.e. 
   



 a separate article, news report, interview, etc.;   
 

 announcements of the publications were viewed to be a part of the publication they 
referred to; 

 

 headline/subheadline, the lead (i.e. the text after the headline/subheadline that 
introduces the publication and bears the main message of the publication) were 
considered to be a part of the story they referred to; 

 

 editorial comment on a certain publication, distinguished by words “Editor’s note”, 
“Editorial comment”, etc. was considered to be a part of the story they referred to; 

 

 photograph (pictures, cartoons, collages, illustrations, charts, etc.) that was not a 
part of a publication, but contained a headline or a text or had a message was 
considered as a separate piece. If the photograph accompanied the publication, it 
was considered to be part of the piece it referred to; 
 

 If the text material was accompanied by a video or audio then it was considered as 
one multimedia publication; 

 

 If the video or audio material was not part of the publication, but was a separate 
material (with headline, text, etc.), then such material was considered as a separate 
multimedia publication. 

 

III. The monitoring team determined and recorded: 
 
1. Total amount of studied pieces, containing references to the monitoring theme 
 
The monitoring team determined and recorded the number of pieces containing references 
to the parties/blocs/their leaders/representatives participating in the December 9, 2018 
snap elections to the RA National Assembly by national electoral lists. 
 
2. Number and form of references to the parties/blocs/their leaders/representatives 
in pieces 
 
The monitoring team determined and recorded the number and form of references to the 
parties/blocs/their leaders/representatives participating in the 2018 snap parliamentary 
elections. 
 
Leaders were understood to be: 
 

 Persons, holding the first three positions in the national electoral lists 
 
The form of reference to a party/bloc/its leaders/representatives was differentiated in the 
following way: 
 
A. A piece fully dealing with a party/bloc/its leaders/representatives 
 
A piece was considered fully dealing with party/bloc X, even if it included reference to 
another party/bloc Y, or other topic(s) outside of the scope of the subject of the current 
monitoring, but such reference was subordinate to the main topic. If such piece contained 
a reference (of subordinate nature) to another party/bloc - Y or Z, this party/bloc was also 
recorded in the appropriate table section, according to the form of the reference to it (partly 
dealing or a mentioning). 
   
B. A piece partly dealing with a party/bloc/its leaders/representatives 
 



A piece was considered partly dealing with party/bloc X, when it contained an equivalent 
reference to another party/bloc Y or other topic(s) outside of the scope of the subject of the 
current monitoring. If such piece contained equivalent references to two or more 
parties/blocs, each one of these parties/blocs was also recorded as “partly”.  
 
C. A piece containing mentioning of a party/bloc/its leaders 
 
As mentioning were considered those cases, when in a piece a party/bloc/its leaders were 
simply named, but no supplementary information or characteristic about it was given. 
 
Any appearance of a party/bloc/its leaders (the first three persons in the national 
electoral list) on TV screen, in a video or a photo was also considered as mentioning. If 
such appearance was part of a piece, already containing a reference (fully or partly) to that 
party/bloc/its leaders, then it was not additionally recorded as mentioning. If the 
appearance of a party/bloc/its leaders took place in a TV/video/photo piece, which did not 
contain any references to it, then it was considered as separate mentioning. 
 
As mentioning were also recorded pieces, which dealt with activities of a foreign party, 
having common origins and history with the party of the same name that was object of the 
current monitoring, including the cases where nothing was said about the links between 
that party and the party of the same name in Armenia.  
 
Any appearance of the leaders of a party/bloc, holding the first three positions in the 
electoral list, was considered as a reference to that party/bloc, irrespective of the capacity 
in which these persons appeared (even if they were presented in the piece as performing 
their non-party official or professional duties). And therefore, any such reference was 
studied according to all categories mentioned above and below (form and nature of the 
reference, as well as airtime - for TV channels).  
 
With regard to other representatives of a party/bloc a reference (its form, nature and 
airtime) was recorded only in those cases, when their party/bloc affiliation was somehow 
stressed in the piece. 
 
In each piece only 1 reference and only 1 form of reference to each party/bloc/its 
leaders/representatives was recorded.  
 
3. Nature of references to parties/blocs/their leaders/representatives in pieces 
 
The monitoring team determined and recorded the nature, positive (+), negative (-) or 
neutral (0), of the reference to a party/bloc/its leaders/representatives in a piece. 
 
The connotational (positive, negative) references were understood to be those that were 
contained in pieces leaving on the audience an obvious positive or negative impression 
about the party/bloc or its leaders/representatives. When the tone was not that obvious, 
reference was recorded as neutral. All the doubts of the monitor were also interpreted in 
favor of neutral reference. 
 
Besides, if the piece informed that a certain individual/organization has publicly announced 
its support/non-support to a party/bloc during the snap elections to RA National Assembly, 
the reference to this party/bloc was recorded as positive/negative, respectively. 
 
In each piece only one connotation (+, - or 0) to each party/bloc/its leaders/representatives 
was recorded. 
 
All the above-mentioned categories were measured in units. 
 



4. Airtime in TV pieces, fully or partly dealing with parties/blocs/their 
leaders/representatives 

 
In the pre-election promotion period on the TV channels that were object of the current 
monitoring, the airtime allocated to the parties/blocs in the editorial coverage was also 
studied. 
 
In case a TV piece was fully or partly devoted to a party/bloc, the monitoring team 
determined and recorded the airtime, allocated to the party/bloc/its 
leaders/representatives for expressing their views and opinions, as well as judgments and 
narrations about the party/bloc by other persons. 
 
The measurement of airtime, allocated to a party/bloc/its leaders/representatives for 
expressing their views and opinions, as well as judgments and narrations about the 
party/bloc by other persons, was made in the following way: 
 
1) if the TV piece was fully dealing with this or that party/bloc, its whole airtime was 
recorded by monitors as belonging to that party/bloc;  
 
2) if the party/bloc was covered in a part of a TV piece, the monitors recorded only the part 
of the airtime covering the party/bloc as belonging to that party/bloc;  
 
3) if the TV piece, dealing with party/bloc X, quoted the statements (other than referring to 
party/bloc X) of other party/bloc Y, or the judgments, narrations of other persons about Y 
were presented (with no comparison with X), Y received the airtime of this part of the 
piece;   
 
4) if the TV piece, dealing with party/bloc X, quoted its words about another party/bloc Y, 
or the statements of Y about X were quoted, or judgments, narrations of other persons 
about Y in comparison with X were presented, 50% of relevant airtime was classed to 
belong to X and Y each. 
 
This category was measured in seconds. 
 

PARTIES/BLOCS INCLUDED IN THE LIST OF MONITORING  
 
Object of the monitoring were 9 parties and 2 blocs, registered by the RA Central Electoral 
Commission for participating in the December 9, 2018 snap parliamentary elections by 
national electoral lists. 

 

LIST OF PARTIES/BLOCS PARTICIPATING IN THE RA NA SNAP ELECTIONS BY 

NATIONAL ELECTORAL LISTS* 

1. “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

2. “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

3. “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

4. “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

5. Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

6. Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 



7. “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

8. “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

9. “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

10. “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

11. “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

*The list of parties/blocs is presented in accordance with Armenian alphabetical order 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 

TABLES 

NOVEMBER 26 - DECEMBER 7, 2018 



First Channel of Public Television of Armenia (h1), “Armenia”, “Yerkir Media”,  

“Kentron”, Second Armenian TV Channel (h2), “Shant” 

 
November 26 - December 7, 2018 

 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 817 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Airtime of  
TV pieces,  

fully or 
partly 

dealing 
with 

party/bloc  
(in sec.) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

403 140 247 16 11 64 328 53970.1 

2.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

211 65 144 2 1 81 129 34699.9 

3.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

121 59 57 5 8 7 106 30600.9 

4.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

135 62 63 10 5 6 124 25540.5 

5.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

103 52 49 2 0 0 103 21053 

6.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

108 51 54 3 1 0 107 21038.3 

7.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

98 52 43 3 0 5 93 18917.9 

8.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

84 51 31 2 1 0 83 17328.1 

9.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

84 48 34 2 0 0 84 17048.1 

10.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

100 52 47 1 0 4 96 16615.7 

11.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

81 43 36 2 0 0 81 12956.5 

 Total 1528 675 805 48 25 169 1334 269769 



First Channel of Public Television of Armenia (h1) 
 

November 26 - December 7, 2018 
 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 190 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Airtime of  
TV pieces,  

fully or 
partly 

dealing 
with 

party/bloc  
(in sec.) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

81 26 51 4 5 11 65 12527.5 

2.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

49 13 36 0 0 25 24 10934.6 

3.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

30 13 16 1 0 2 28 8173.1 

4.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

32 12 19 1 0 2 30 8118.6 

5.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

31 13 18 0 0 2 29 8085.6 

6.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

29 13 16 0 1 0 28 7858.5 

7.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

28 13 15 0 0 0 28 7504 

8.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

26 13 13 0 0 0 26 7099 

9.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

27 14 13 0 0 0 27 6945.5 

10.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

29 13 16 0 0 0 29 6750.6 

11.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

26 13 13 0 0 0 26 6665 

 Total 388 156 226 6 6 42 340 90662 



“Armenia” TV Channel 
 

November 26 - December 7, 2018 
 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 61 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Airtime of  
TV pieces,  

fully or 
partly 

dealing 
with 

party/bloc  
(in sec.) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

44 12 30 2 2 6 36 3292.5 

2.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

15 7 8 0 0 6 9 1053 

3.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

5 3 2 0 0 1 4 658 

4.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

7 2 4 1 0 1 6 656.5 

5.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

6 2 4 0 0 1 5 655 

6.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

3 2 1 0 0 0 3 650.5 

7.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

3 2 1 0 0 0 3 645 

8.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

5 2 2 1 0 0 5 610.5 

9.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

3 2 1 0 0 0 3 565.5 

10.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

4 2 2 0 0 0 4 548.5 

11.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

5 2 3 0 0 2 3 504 

 Total 100 38 58 4 2 17 81 9839 



“Yerkir Media” TV Channel 
 

November 26 - December 7, 2018 
 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 122 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Airtime of  
TV pieces,  

fully or 
partly 

dealing 
with 

party/bloc  
(in sec.) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

69 22 46 1 0 16 53 8304 

2.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

32 8 24 0 1 13 18 5796 

3.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

36 19 16 1 5 0 31 5547 

4.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

23 4 18 1 0 0 23 3544 

5.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

17 4 12 1 0 0 17 3470 

6.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

18 7 9 2 0 0 18 2900.5 

7.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

24 8 14 2 0 0 24 2385.5 

8.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

18 8 9 1 0 0 18 2184 

9.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

16 6 8 2 0 0 16 1782 

10.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

20 4 15 1 0 2 18 567 

11.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

15 3 10 2 0 0 15 320 

 Total 288 93 181 14 5 32 251 36800 



“Kentron” TV Channel 
 

November 26 - December 7, 2018 
 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 164 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Airtime of  
TV pieces,  

fully or 
partly 

dealing 
with 

party/bloc  
(in sec.) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

85 33 51 1 3 11 71 18317.5 

2.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

26 19 7 0 8 0 18 12812.1 

3.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

52 16 34 2 0 17 35 10960.1 

4.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

24 9 10 5 0 0 24 7600.1 

5.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

18 9 9 0 0 0 18 6448 

6.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

19 12 7 0 0 0 19 5410.6 

7.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

20 13 7 0 0 0 20 5275 

8.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

12 10 2 0 0 0 12 4056 

9.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

13 9 3 1 0 0 13 3683.6 

10.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

10 6 4 0 0 0 10 2940.5 

11.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

11 7 4 0 0 0 11 2748.5 

 Total 290 143 138 9 11 28 251 80252 



Second Armenian TV Channel (h2) 
 

November 26 - December 7, 2018 
 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 150 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Airtime of  
TV pieces,  

fully or 
partly 

dealing 
with 

party/bloc  
(in sec.) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

68 25 38 5 0 10 58 4979.5 

2.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

23 12 9 2 0 3 20 3616 

3.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

16 11 5 0 0 1 15 2285.5 

4.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

14 11 3 0 0 0 14 2231 

5.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

13 11 2 0 0 0 13 2221 

6.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

13 10 3 0 0 0 13 1998 

7.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

20 10 8 2 0 2 18 1928.5 

8.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

14 10 4 0 0 0 14 1723 

9.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

16 11 5 0 0 0 16 1702 

10.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

14 11 3 0 0 0 14 1702 

11.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

23 9 14 0 0 5 18 1532.5 

 Total 234 131 94 9 0 21 213 25919 



“Shant” TV Channel 
 

November 26 - December 7, 2018 
 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 130 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Airtime of  
TV pieces,  

fully or 
partly 

dealing 
with 

party/bloc  
(in sec.) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

56 22 31 3 1 10 45 6549.1 

2.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

40 12 28 0 0 15 25 4423.7 

3.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

17 9 7 1 0 1 16 1960.7 

4.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

16 9 7 0 0 0 16 1946 

5.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

15 9 6 0 0 1 14 1936.7 

6.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

16 9 6 1 0 0 16 1912.7 

7.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

12 9 3 0 0 0 12 1817.1 

8.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

18 9 8 1 0 1 17 1688.3 

9.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

13 9 4 0 0 0 13 1618.6 

10.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

13 9 4 0 1 0 12 1594.6 

11.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

12 8 4 0 0 0 12 849.5 

 Total 228 114 108 6 1 29 198 26297 



1in.am 
 

November 26 - December 7, 2018 
 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 58 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

53 21 32 0 4 3 46 

2.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

43 2 41 0 0 25 18 

3.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

21 7 14 0 0 0 21 

4.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

13 2 11 0 0 3 10 

5.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

10 3 7 0 0 3 7 

6.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

6 1 5 0 0 1 5 

7.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

6 1 5 0 0 0 6 

8.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

5 0 5 0 0 1 4 

9.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

4 1 3 0 0 0 4 

10.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

3 2 1 0 0 0 3 

11.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

0 0 0 0 0 0 0 

 Total  164 40 124 0 4 36 124 



News.am 
 

November 26 - December 7, 2018 
 

Total amount of studied pieces containing references to the monitoring theme (in units) 702 

 

Parties/Blocs 

Number of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Form of references to party/bloc (in units) 

Nature of 
references to 

party/bloc 
(in units) 

Pieces, fully 
dealing with 
party/bloc 

Pieces, partly 
dealing with 
party/bloc 

Mentionings 
about 

party/bloc 
+ – 0 

1.  “My Step” parties bloc:  
Nikol Pashinyan, Ararat Mirzoyan, Lena Nazaryan 

473 208 262 3 2 118 353 

2.  Republican Party of Armenia:  
Vigen Sargsyan, Arpine Hovhannisyan, Davit Shahnazaryan 

283 55 218 10 1 82 200 

3.  “Sasna Tsrer” All-Armenian party:  
Varuzhan Avetisyan, Stepan Grigoryan, Geregin Chugaszyan 

94 26 59 9 2 5 87 

4.  “Prosperous Armenia” party:  
Gagik Tsarukyan, Mikayel Melkumyan, Artur Grigoryan 

91 32 54 5 1 6 84 

5.  “Bright Armenia” party:  
Edmon Marukyan, Mane Tandilyan, Arman Babajanyan 

88 35 42 11 1 2 85 

6.  “We” parties bloc:  
Aram Sargsyan, Khachatur Kokobelyan, Anzhela Khachatryan 

77 32 35 10 0 0 77 

7.  Armenian Revolutionary Federation-Dashnaktsutyun party:  
Armen Rustamyan, Arsen Hambardzumyan, Artur Khachatryan 

69 17 42 10 0 4 65 

8.  “Orinats Yerkir” party:  
Artur Baghdasaryan, Mher Shahgeldyan, Heghine Bisharyan 

50 15 26 9 0 2 48 

9.  “Citizen’s Decision” social-democratic party:  
Suren Sahakyan, Artak Kirakosyan, Ruzanna Torozyan 

46 11 26 9 0 0 46 

10.  “National Progress” party:  
Lusine Haroyan, Samvel Melikyan, Aram Manukyan  

39 3 26 10 0 0 39 

11.  “Christian-Popular Renaissance” party:  
Levon Shirinyan, Mariam Manukyan, Gevorg Hovsepyan 

39 5 23 11 0 0 39 

 Total  1349 439 813 97 7 219 1123 

 


