
 
 

 
YEREVAN PRESS CLUB 

 
 
 

 

 

 

MONITORING  

OF THE COVERAGE OF THE WAR IN UKRAINE  

IN ARMENIAN INFORMATION SPACE 

 
(Research conducted by Yerevan Press Club  
in partnership with Friedrich-Ebert-Stiftung) 

 
 
  



2 

GENERAL INFORMATION  

ON THE METHODOLOGY 

 
This monitoring was carried out within the framework of a project implemented by Yerevan 
Press Club in partnership with Friedrich-Ebert-Stiftung. 
 
The study covered the period from February 22 (the day when Russian Federation 
recognized the independence of the self-proclaimed Donetsk People's Republic (DPR) and 
Lugansk People's Republic (LPR) to May 31, 2022 and was selective. To identify 
dynamics and trends, this period was split into two parts: 22.02.2022 - 10.04.2022 and 
11.04.2022 - 31.05.2022. The objects of the monitoring were the online versions of 6 
media (all text pieces of “Haykakan Zhamanak”, “Aravot”, “Hraparak” dailies, as well as 
Public Television, civilnet.am and 168.am, where video content was viewed - newscasts, 
discussion programmes and interviews). Added to that, FACEBOOK public profiles of 9 
conditional public opinion shapers were monitored (the list is confidential and has been 
presented only to the project partner). The selection was made by the experts of Yerevan 
Press Club through a pilot study of publications of the leading media and the statuses of a 
wider range of active users of social networks. The following criteria were used in 
determining the objects of monitoring: interest in the respective topic, level of audience 
attention (the number of views and accessibility of the archive in the case of media and the 
reaction of other users in the case of FACEBOOK). In order to obtain the fullest possible 
picture in the final choice of the objects of monitoring, the political stances of the media 
and the selected opinion leaders were also taken into consideration: there is equal 
representation of the ones conditionally loyal to the RA authorities, manifesting relatively 
neutral position and adhering to oppositional (mostly close to the parliamentary minority) 
views. 
 
The publications, programmes and statuses were studied in accordance with the following 
sections (aspects) of the general theme: 
-  Which of the parties to the war (recognition of the independence of the DPR and 

LPR) in Ukraine pursues legitimate goals? 
-  What other factors play a role in the display of sympathy by the Armenian society 

towards the sides of the Russian-Ukrainian confrontation? 
-  Which side is more prone to brutality and war crimes? 
-  Should Armenia, as a strategic ally of the Russian Federation and a member of the 

CSTO, take part in military operations on the Russian side? 
-  Should Armenia provide political and moral support (statements, voting in 

international organizations, etc.) to one of the parties? 
-  How justified are the Western sanctions against Russia (Russian citizens) and 

Belarus? 
-  What will be the consequences of the war for the socio-economic situation in 

Armenia? 
-  What should be the attitude of Armenian authorities and Armenian society towards 

the citizens of Russia and Ukraine arriving in the country? 
-  What is the situation of Armenians in Ukraine and what position do they have in the 

conflict? 
-  Which outcome of the war better corresponds to the security interests of Armenia and 

the Armenians of Nagorno-Karabakh? 



3 

-  On what principles should the war end (capitulation of one of the parties, return to the 
status quo prior to February 24, 2022, territorial concessions by one of the parties, 
compromises of a political nature, etc.)? 

-  Should the war lead to a change in Armenia's foreign policy? 
-  Other issues related to the war in Ukraine. 
 
 
  



4 

FIRST STAGE OF MONITORING  

(February 22 - April 10, 2022) 

 
References to the topic of study were more frequent in those media where text pieces 
were monitored. Video pieces that required specialized resources and preparation were 
much rarer. This may be conditioned by the fact that the coverage of the war in Ukraine 
was not a priority topic for Armenian media. This assumption is also confirmed by the fact 
that a significant part of the studied publications were borrowed from foreign media. 
Moreover, none of the studied pieces was prepared directly from Ukraine. Pieces from the 
scene appeared mainly on aliqmedia.am and epress.am, which were not monitored.  
 
At the same time, the media community acknowledged the importance of covering the war. 
This is evidenced by the appeal of the Commission on Television and Radio to 
broadcasters regarding the war in Ukraine (27.02.2022), which called for avoiding serving 
foreign information agendas. 
 
Of the 6 media studied at the first stage of monitoring, the topic was most often covered by 
those three, where text pieces were studied. In the online version of “Hraparak” daily, 
reference to the topic was recorded in 1,157 pieces, in “Haykakan Zhamanak” - in 521 
pieces, in “Aravot” - in 427. The monitoring team recorded figures close to the first three on 
the Public Television, where the topic of the war was touched upon in 346 pieces (news 
programmes, as well as interviews and discussion programmes). It can be said that this 
broadcaster used the greatest variety of genres when covering events in Ukraine. In 
168.am, reference to the topic of monitoring was recorded in 72 pieces, and in civilnet.am - 
in 33, and in both cases, almost all of them were in the interview format. 
 
Due to the activeness of “Hraparak”, out of the three categories of the media studied, 
which were determined based on political orientation, the topic inaggregate was most often 
addressed by conditionally opposition ones (“Hraparak” and 168.am). They are followed by 
conditionally loyal ones (“Haykakan Zhamanak” and PTA). Conditionally neutral “Aravot” 
and civilnet.am were the least active in covering the war in Ukraine. 
 
Regardless of political orientation, most of the studied media tried to maintain a balance, 
equally presenting the positions of the conflicting sides. The exception were two media 
that showed the least activity in covering the topic. In 168.am, this is probably due to the 
fact that its main “reference group” (politicians and experts, most often and regardless of 
the topic, invited to interviews) supports the Russian side in the war. When inviting guests 
to talk about Ukraine on Civilnet.am, they most probably took into account not the guests’ 
political position, but the criterion of “interestingness”, the demand for guests by the 
audience. 
 
When it comes to the peculiarities of individual media, “Hraparak” deserves the greatest 
attention. On the topic of the war in Ukraine, this media became a platform where 
multifaceted information and various positions on the topic were presented. Moreover, the 
opposing stances were held not only by persons viewed as “outsiders” for this media, 
through whom the topic was covered, but also by regular authors and employees of the 
newspaper. This allows to speak either about the absence of an established editorial 
policy, or about the fact that its point was precisely to present different opinions, 
assessments, including antagonistic ones. At the same time, this approach contains 
certain problems: the same aspects of the topic were described using radically different 



5 

vocabulary. And this was also manifested in case of the regular authors, particularly, the 
employees of the newspaper. Foreigners fighting on the side of Ukraine could be called 
both “volunteers” (with a positive connotation) and “mercenaries” (with a negative 
connotation). The humanitarian problem, for example, in Bucha could be presented by 
different authors both as a staged performance and as a crime of the “rashists”. Moreover, 
radically opposite approaches could appear on the periodical’s website with a time 
difference of less than one hour. On the one hand, this approach allowed “Hraparak” to 
provide its audience with a large amount of information, but, on the other hand, there was 
a risk that a consumer would not get out of the maze of conflicting opinions and 
assessments.  
 
As the discussion of the results of the monitoring with journalists showed, some media, 
including those that were not monitored, had a different attitude towards editorial policy. In 
particular, in hetq.am online publication, which was not monitored either, from the first 
days of the war in Ukraine, general rules were developed on the use of vocabulary and 
terminology, the filtering of information and work with sources in order to maximize 
credibility and balanced coverage. 
 
The Public Television of Armenia tried to maintain a balance in its coverage of the war, 
however, some elements of its chosen editorial policy give grounds to speak of a deviation 
from this principle during the monitoring period. PTA journalists, as a rule, used the term 
“special operation” in relation to the war in Ukraine, thus repeating the conceptual 
framework officially chosen by the Russian Federation. A number of Russian officials gave 
interviews to the Armenian public broadcaster, while the positions of representatives of 
Ukrainian state structures were transmitted indirectly, with reference to other sources. And 
this despite the fact that, for example, Denys Avtonomov, Charge d'Affaires of Ukraine in 
Armenia, was open to cooperation with local media, and many, unlike the PTA, actively 
benefitted from this openness. Given the fact that there are three Russian TV channels 
broadcasting along with Armenian ones in the public multiplex (the media of other 
countries are not present here), Russia undoubtedly had the advantage in influencing the 
part of the audience, which receives information primarily through terrestrial broadcasting.  
 
Meanwhile, on other media platforms, as the monitoring showed, the Russian and 
Ukrainian information agendas, were presented almost equally. This was to a certain 
extent conditioned not only by the factor of Denys Avtonomov, but also the former 
Extraordinary and Plenipotentiary Ambassador of Ukraine to Armenia Oleksandr Bozhko 
and the former Minister of Internal Affairs of Ukraine Arsen Avakov, whose assessments of 
events received attention and trust by both traditional media and users of social networks. 
 
 
  



6 

SECOND STAGE OF MONITORING  

(April 10 - May 31, 2022) 

 

GENERAL CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS 

 
At the second stage of the monitoring, the war in Ukraine was covered much less actively 
than at the first one. This may be firstly due to the fact that the audience was getting used 
to the topic, and, secondly, to the focus of society's attention to the domestic political 
confrontation (activation of opposition protests). 
 
The online version of “Hraparak” newspaper, as at the first stage, was the most active - 
313 pieces containing reference to the topic. The second in terms of intensity of coverage 
was the Public Television of Armenia (246). Approximately the same activeness was 
shown by “Aravot” (108) and “Haykakan Zhamanak” (103). The lowest interest in the topic, 
as at the first stage, was shown by civilnet.am (16) and 168.am (11), which swapped 
places. Here, however, it should be recalled that only the video pieces of these two media 
became object of monitoring, which in practice were only interviews and in April-May were 
devoted mainly to internal political confrontation and tension in Armenian-Azerbaijani 
relations. Unlike the first stage, conditionally loyal media surpassed conditionally 
opposition ones in the intensity of coverage of the war in Ukraine. 
 
The monitoring reflected radical differences in the geopolitical views of various groups of 
Armenian society. The pieces in the studied media contained both the Russian 
interpretation of the events (“Putin had no other choice”) and the opposite: “Nothing could 
threaten Russia, it is her who “is blowing up” the existing world order.” Between these two 
polar positions in the publications there were many nuances. In quantitative terms, with 
regard to approaches to such an aspect of the topic as the impact of the war on the 
security of Armenia and the future of Artsakh, hopes for Russia prevailed. As for the 
causes of the war, there was an equal condemnation of the West and Moscow. At the 
same time, in most cases, regardless of geopolitical preferences, Ukraine and its citizens 
were perceived as victims who deserve compassion. 
 
One of the main peculiarities of the coverage of the war in Ukraine was that all the studied 
media considered the problems through the prism of Armenian interests. In particular, the 
issue of the February 22, 2022 recognition of the DPR and LPR was covered in the 
context of the prospect of determining the status of Nagorno-Karabakh. At the same time, 
the issue was viewed both as a positive precedent and as a discrediting of the principle of 
self-determination, which runs contrary to the interests of Artsakh Armenians. The 
outcome of the war, as noted above, was also assessed in the context of solving the 
security problem of Armenia and Artsakh. Although the more frequently voiced opinion 
was that only the victory of Russia gives certain chances for a favorable outcome of 
Armenian-Azerbaijani conflict, there was also a point of view that the defeat of Ukraine 
would mean dominance of Russian-Turkish tandem in the South Caucasus and neglect of 
the national interests of Armenians. 
 
The attitude of the international community towards the 44-day war in Nagorno-Karabakh 
and Ukraine ran like a “red thread” through many publications with active presence of the 
topic of “double standards”: the narrative of “international community shows solidarity 
towards Ukraine, but was indifferent when Artsakh and Armenia” were subjected to 



7 

aggression” was widely spread. At the same time some pieces pointed to the 
groundlessness of such grievances displayed in the Armenian society, and to the 
fundamental differences between the two wars. 
 
Much attention was paid to the problem of sanctions against Russia. It was not 
assessments of their fairness that prevailed here, but concrete results and impact on the 
socio-economic situation in Armenia. Risks were taken into consideration (rise in prices, a 
possible shortage of certain goods, communications problems, functioning of the financial 
and banking system, etc.) as well as opportunities (relocation of citizens and businesses, 
primarily from Russia, but also from Ukraine and Belarus, prospects for Armenia to enter 
new markets or improve positions in old ones). At the same time, the attitude towards 
those that came in large numbers (relocated individuals) and their integration into the 
Armenian society and all spheres of the country's life was almost exclusively positive. 
 
A separate widely covered topic was the situation of Armenians in Ukraine and the solution 
to their problems, including technical issues of evacuation and participation in hostilities. 
One of the main sources of information for the Armenian media was Davit Mkrtchyan, Vice 
President of the Union of Armenians of Ukraine.  
 
Like many international issues, the war in Ukraine was covered in the context of the 
behavior and political priorities of Turkey and Azerbaijan. There was the following 
principle: “what is beneficial for these countries is an “existential” threat for Armenia.” 
 
Within the three categories of opinion leaders, whose positions were studied on 
FACEBOOK, the topic was most often touched upon by persons conditionally loyal to the 
authorities, followed by conditionally neutral ones, conditional oppositionists being the 
least active. It was this setup that led to the prevalence of sympathy for Ukraine over the 
support for the Russian invasion. Unlike the traditional media, where the orientation in 
matters of domestic politics mostly  did not affect the positioning in relation to the parties to 
the war, on social networks the users loyal to the RA authorities, and especially neutral 
opinion leaders, as a rule, supported Ukraine. Whereas, the supporters of the 
parliamentary opposition justified the actions of Russia. 
 
Another peculiarity of behavior of opinion leaders in the Armenian segment of social 
networks was the personification of likes and dislikes regarding the war in Ukraine. In their 
statements, the attitude towards one of the sides was quite often expressed through 
assessments, opinions about the leaders of the countries at war - Volodymyr Zelensky and 
Vladimir Putin, and not about the states as such. 
An analysis of the monitoring results allows to formulate the main conclusions and 
recommendations for the work of the Armenian media on further coverage of the war in 
Ukraine. 
Firstly, it seems appropriate to develop a well-designed editorial policy that ensures 
impartiality and credibility towards the coverage of the war. In particular, it should relate to 
the use of terms and concepts, selection of sources of information, a responsible attitude 
to expert comments in order to avoid biased assessments. The absence of such a policy 
becomes an obstacle to the adequate perception of information flows about the war by a 
significant part of the audience. 
 
Secondly, the media should make an effort to cover events directly on the ground. If it is 
impossible to send their own correspondents, this issue can be solved by searching for 
reliable informants who are direct witnesses of what is happening. 
 



8 

Thirdly, the crisis in the application of the principles of international law in contemporary 
international relations and conflicts should not serve as a basis for a nihilistic approach to 
them by Armenian media. The realistic coverage of specific events and the war context 
does not exclude value orientations with regard to the role of the parties involved. 
 
Fourthly, Armenian media to the extent possible should reject false narratives that deny 
the subjectivity of the conflicting parties, primarily Ukraine, in relation to which the 
dissemination of such narratives is more common. No matter how the confrontation of the 
geopolitical poles is manifested in the war, each directly engaged side solves its national 
objectives and defends its interests. The presentation of these objectives and interests to 
the audience must be based on real facts, and not on far-fetched theories of global and 
regional conspiracies.   
  



9 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 

YEREVAN PRESS CLUB 
 

www.ypc.am 


