YPC Weekly Newsletter

2011


“The Role of the EaP Civil Society Forum in Fostering Human Rights and Judiciary”

COUNCIL OF EUROPE COMMITTEE OF MINISTERS’ DECISION ON THE CLOSURE OF “A1+” CASE FREE THE HANDS OF AUTHORITIES

On June 27 Yerevan Press Club, Internews Media Support public organization, Committee to Protect Freedom of Expression, “Asparez” Journalists’ Club of Gyumri, Media Diversity Institute-Armenia, “Investigative Journalists” NGO, “Journalists for the Future” NGO, Vanadzor Press Club, Vanadzor Branch of Helsinki Citizen’s Assembly, Helsinki Committee of Armenia, Transparency International Anti-Corruption Center, Open Society Foundations-Armenia, “Krtutyan Asparez” NGO, “Menk Plus” NGO, “Shirak Kentron” NGO released a statement regarding the decision of Council of Europe Committee of Ministers on closing the examination of the case of “A1+” TV company founder, ”Meltex” LLC (see YPC Weekly Newsletter, June 10-16, 2011).

“On June 10, 2011 the Resolution CM/ResDH(2011)39 on execution of the June 17, 2008 judgment of the European Court of Human Rights on the case of “Meltex” LLC versus Republic of Armenia was released. The Resolution was adopted at the June 8, 2011 Meeting of the Ministers’ Deputies by the Committee of Ministers of the Council of Europe.

In the Resolution the CoE Committee of Ministers announced about its decision to close the examination of the case of “A1+” TV company founder, ”Meltex” LLC. Our organizations have examined thoroughly the Resolution and all the relative circumstances, perhaps this is why this statement is adopted and released with a delay.

We are convinced that the Committee of Ministers rendered a decision on the closure of the TV company’s case having neither sufficient legal nor other grounds for it.

The facts and the circumstances cited in the annex of this statement manifest that the Armenian authorities did not take any measures to restore the violated right of “Meltex” LLC/“A1+” TV company to freely impart information and ideas. Moreover, the comparison of these facts and circumstances admit that “A1+” has been persistently restricted to return on air.

On one side, the CoE Committee of Ministers Resolution stresses that over and above the payment of just satisfaction, the respondent state where appropriate should take individual measures to put an end to the violations and erase their consequences so as to achieve as far as possible restitutio in integrum. However, on the other side, the Resolution ignores the fact that the rights of “Meltex” LLC have not been restored anyway.

We regret to state that decisions like the one passed by the CoE Committee of Ministers free the hands of the authorities, justify their interventions against freedom of expression, reduce the performance of the efforts made by many local and international organizations towards the promotion of democratic values in the country.

We regard this Resolution as running counter to the aims for which the structures, engaged in the supervision of execution of the European Court of Human Rights decisions, are formed. We call upon the CoE Committee of Ministers to implement the procedures under its competence in line with the priorities and values proclaimed by the Council of Europe.

ANNEX

– Since September 2008 the representatives of “Meltex” LLC have persistently addressed the Committee of Ministers written communications informing that there are still pending proceedings before national courts and the European Court of Human Rights. These proceedings regard the applications lodged by “Meltex” LLC, where the “A1+” founder contests the obstacles for implementing the June 17, 2008 ECHR ruling. These obstacles are stipulated either by national state bodies or are a result of legislative imperfections. The Committee of Ministers has taken into account these communications, according to Point 1 of Article 9 of its Rules, and has therefore referred to them in its interim decisions.

– As of June 19, 2011 the following information was available on the Committee of Ministers’ website, in the section regarding the execution process of the case of “Meltex” LLC [http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution/Reports/pendingCases_en.asp?CaseTitleOrNumber=Meltex&StateCode=ARM&SectionCode=]. In particular:

“On 20/05/2009, the applicant company sent a letter (DD(2009)307E distributed at the 1059th meeting) informing the Committee of Ministers (…), it lodged two appeals before the Court of Cassation to reopen the proceedings for judicial review (…), but that these two appeals were dismissed. (…)The applicant company complains that no individual measure has been taken so far by the authorities following the judgment of the European Court.”

“The applicant’s lawyer informed the Committee of Ministers (DD(2010)72 of 15/02/2010, distributed for the 1078th meeting and declassified on 24/03/2010) that he had lodged an appeal before the Constitutional Court arguing that Article 204.28 of the Code of Civil Procedure, on the basis of which his appeals before the Court of Cassation had been dismissed, was unconstitutional and that these proceedings before the constitutional court was still pending.”

“The applicant party informed the Committee of Ministers that it had lodged a new application before the European Court of Human Rights in October 2009.”

“The Armenian authorities, which were invited in September 2009 and March 2010 to provide full information on the remedies pursued by the applicant before the competent national judicial authorities, sent on 9/04/2010 a translation of the decision of the Constitutional Court of 23/02/2010, in which it noted that Article 204.28 of the Code of Civil Procedure had already been declared unconstitutional in its decision of 28/11/2007 and that the applicant’s right to apply for reopening under “newly revealed circumstances” had not expired.”

– If the Committee of Ministers did not attach importance to the applications pending before the RA Constitutional Court or the ECHR, then why was it persistently reminding about these proceedings in all its decisions, since September 2008 when starting the examination of the execution of the “A1+” TV company ruling. It should also be noted that even though the Government announced that after the decision of the Constitutional Court “Meltex” LLC got the right to apply to the Court of Cassation for reopening the case under “newly revealed circumstances”, and the company did use this right, the appeal of “A1+” founder was again dismissed and the latter informed the Committee of Ministers about this in its 10/02/2011 communication.

Given all the above we can state that the Resolution of the Committee of Ministers on closure of “A1+” TV company’s case examination is unacceptable even from a formal point of view:

1. The execution of the ECHR ruling on the TV company’s case is still pending before national jurisdictions. The Constitutional Court continues to consider the constitutionality of the national legislation provisions, which hindered the reopening of proceedings on the contested court decisions regarding the TV company’s case in 2004.

2. The No.45119/09 complaint of the TV company lodged on October 2009 is still under the examination of ECHR. In it the TV company argued several legal violations made during the execution of the ECHR ruling that resulted in a new infringement of Article 10 of the European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms.

3. The holding of new broadcast licensing competition and the so-called “given possibility” to the TV company for participating in it cannot be considered as a measure taken by the RA Government to restore the violated right of the TV company as the latter is entitled to take part in the competition not owing to special efforts and measures of the Government, but by virtue of the RA Law “On Television and Radio”, adopted in October 2000. Even if “Meltex” LLC had not addressed the ECHR and had not received the well-known ruling of June 17, 2008, it would still have the possibility to participate in the 2010 competitions. In fact, not all the TV companies, who took part in the 2010 licensing competitions, had lodged an appeal before the ECHR and had received a favorable court decision.

According to Point 1 of Article 9 of the “Rules of the Committee of Ministers for the Supervision of the Execution of Judgments and of the Terms of Friendly Settlements”, “The Committee of Ministers shall consider any communication from the injured party with regard to payment of the just satisfaction or the taking of individual measures”. Pursuant to the possibility, foreseen by this provision, “Meltex” LLC has sent to the Committee of Ministers overall 4 communications (documents No.No. DH-DD(2010)369E, DD(2010)72 and DD(2009)307E of the Committee of Ministers [the last 10/02/2011 communication for some reasons is not mentioned in the Committee of Ministers document on execution of the judgment]). According to Point 2 of Article 9 of the Rules, “The Committee of Ministers shall be entitled to consider any communication from non-governmental organisations, as well as national institutions for the promotion and protection of human rights, with regard to the execution of judgments under Article 46, paragraph 2, of the Convention”. Subsequently, prominent non-governmental organizations such as Yerevan Press Club and the Committee to Protect Freedom of Expression have sent two communications (document of the Committee of Ministers No.DH-DD(2010)375E). In the aforesaid documents “Meltex” LLC and the NGOs had expressed their concern about the abovementioned as well as other wide range of issues, regarding the inaction of the authorities towards the ECHR ruling execution, the illegality of the 2010 broadcast licensing competitions, regulatory provisions, as well as actions and decisions rendered on their basis. Meanwhile, the documents and the last Resolution of the Committee of Ministers manifest that it had paid zero attention to the abovementioned communications. Therefore the question whether Point 1 of Article 9 of the Committee of Ministers’ Rules has any practical purpose raises.

The holding of broadcast licensing competitions, prescribed by the Armenian legislation, was suspended by two years under a special amendment to the RA Law “On Television and Radio”, adopted in September 2008 after the ECHR ruling on the case of “A1+”. The moratorium on the competitions was stipulated by the absence of a concept on switching to digital broadcasting and of a respective regulatory framework. However the amendments to the broadcast legislation, signed by the RA President on June 17, 2010 (right on the day when the ECHR ruling on “A1+” was rendered in 2008) and clearing the way for new competitions, did not contain anything which would allow to talk about any additional knowledge, notions about digitalization of which the legislator was unaware in 2008 while freezing the licensing. This fact is not undermined by any single expert of this sphere. Thus, even the possibility for “A1+” to take part in a regular competition on common ground was delayed for two years.

There was a real contest between two applicants in only four of the 25 broadcast licensing competitions, held in 2010, the other competitions had only one applicant. “A1+” was among the applicants who had a rival, and as result did not get a license. The June 17, 2008 ECHR ruling implied that during all the posterior competitions the National Commission on Television and Radio (NCTR) should provide DUE justification for determining both the winners and the losers. Whereas, the justification given to “A1+” cannot be considered as due anyhow, as it contains a direct contradiction with the ratings given by NCTR. Moreover numerous articles in the press, based on the examination of competition packages [http://www.aravot.am/am/articles/politics/89686/view, http://www.aravot.am/am/articles/politics/91103/view, http://www.a1plus.am/am/politics/2011/02/17/nktr, etc.], show that NCTR has demonstrated a selectively strict and critical attitude towards the “A1+” application package.

As one of the reason for closure of “A1+” case the CoE Committee of Ministers alleges the process of reforming the Armenian broadcast legislation. Meanwhile, the abovementioned 2010 amendments to the RA Law “On Television and Radio” were strongly criticized by international organizations, local and foreign experts. In defiance of natural expectations on increased opportunities for broadcasters due to the digitalization process, the amendments provided for an abrupt decrease in number of Armenian TV channels. At the same time, despite the numerous demands, including CoE experts’ recommendations, the RA Government did not release the results of the broadcast frequencies audit, which would allow to judge about the validity of reducing frequencies put up for the competitions. Respectively, these amendments only limit the chances of “A1+” for getting a license. The results of the initiated later work on new amendments to the broadcast law remain unclear. Anyway they will be procrastinated as the competitions have already been held in line with the current legislation.

In view of the above the Resolution of the Committee of Ministers does not conform with the resolutions of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, including Resolutions 1620(2008), 1643(2009), 1677(2009)1, where the CoE has repeatedly urged the Armenian authorities to ensure open, fair and transparent licensing competitions.

The Committee of Ministers’ Resolution disregards the report of Thomas Hammarberg, Commissioner for Human Rights of the Council of Europe, released on May 9, 2011. The latter, highlighting the reasoning provided by the National Commission on Television and Radio on the results of competition No.11 between “A1+” and “ArmNews” TV companies, noted: “The methodology used to assess the bids was problematic and it affected the credibility of the tender.”

The Committee of Ministers’ Resolution cannot be positively perceived by the public as it radically contradicts to the assessments made by many prominent organizations regarding competition No.11. Thus, the international human rights organization “Human Rights Watch” assessed the competition as another setback for freedom of expression and information in Armenia. While, the international human rights organization “Freedom House” considered the thirteenth denial of “A1+” lawful request for a license as a slap in the face to advocates of free media everywhere”, the statement of 15 NGOs emphasizes.

“E-CLUB” CYCLE: INTERNET AND SUICIDE

On June 28 another program from “E-Club” weekly cycle went on the online broadcast of “A1+” TV company (www.a1plus.am). The “E-Club” is produced by Yerevan Press Club in cooperation with “A1+” TV company under “Alternative Resources in Media” project, supported by USAID.

The information and education blocs, particularly, told about different types of PCs, presented the Internet resources containing information on Mountainous Karabagh. One of the plots dealt with the Facebook campaign against suicide, “We Chose Life”. The theme was further considered by the guests of the discussion part of “E-Club”: Artur Khemchian, Editor of the Armenian page of News.am portal, and suicidologist Hasmik Mezhlumian addressed the issue whether media coverage affects the suicide level in the country.

The next “E-Club” will be aired on “A1+” on July 5.

“YERKRAGUND” ON THE TRILATERAL MEETING ON KARABAGH CONFLICT RESOLUTION ISSUE

On June 28 the tenth show of “Yerkragund” (“Globe”) cycle went on the evening air of “Yerkir Media” TV company. The current show was produced by Yerevan Press Club with support of Open Society Foundations-Armenia.

The guests of the program host, YPC President Boris Navasardian, were Zaruhi Postanjian, RA National Assembly MP, politologist and historian Ashot Manucharian (Germany), Gegham Baghdasarian, President of Stepanakert Press Club, and Stepan Grigorian, Head of Analytical Center for Globalization and Regional Cooperation. The guests discussed the June 21 speech of RA President Serzh Sargsian at the PACE session, and the June 24 trilateral meeting of Presidents of Armenia, Azerbaijan and Russia in Kazan on the Karabagh conflict resolution issue.

The next “Yerkragund” show will be aired on “Yerkir Media” on Tuesday, July 5 at 19.15 (rerun – on Thursday, July 7 at 14.15).

CIVIL SOCIETY, HUMAN RIGHTS AND JUDICIARY

On June 23-25 in Alaverdi, Lori region, the seminar “The Role of the EaP Civil Society Forum in Fostering Human Rights and Judiciary” was held. The event was organized by Yerevan Press Club with the support of Friedrich Ebert Foundation and attended by representatives of Armenian human rights organizations. The presentations made at the seminar dealt with the recommendations of the Eastern Partnership Civil Society Forum on human rights and judiciary, their implementation process in Armenia, perspectives for enhancing synergy between the CSF and Armenian NGOs in the fields of human rights and judiciary.

COUNCIL ON INFORMATION DISPUTES’ EXPERT JUDGMENT ON THE SUIT OF TIGRAN ARZAKANTSIAN VERSUS “YERKIR” DAILY FOUNDER

On June 27 the Council on Information Disputes released its second expert judgment on a defamation court case. The missions of the Council, established on May 1, 2011, list preparation and release of advisory expert conclusions on court litigations regarding libel and defamation, protection of private life and freedom of information, as well as providing consultations to the Armenian legislative and executive authorities, local self-government bodies and citizens (see YPC Weekly Newsletter, April 29 – May 5, 2011).

The second expert judgment of the Council was rendered upon its own initiative and deals with the suit of Tigran Arzakantsian, RA National Assembly MP, member of Republican Party of Armenia faction, versus founder of “Yerkir” daily, “’Yerkir’ Editorial Office” LLC.

As it has been reported, the reason of the suit became the piece about Tigran Arzakantsian, appeared in “Yerkir” on January 13, 2011 within the column “131 Faces and the Masks” (the given cycle presents the Armenian MPs in alphabetical order). The plaintiff demanded to refute the information discrediting his honor and dignity, oblige the daily to publish the court decision on the case, exact 3 million AMD (about $ 8,200) from the respondent as a compensation for libel and defamation, as well as compensate the court expenses of 568,000 AMD. On June 8 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan secured the suit of Tigran Arzakantsian partially, obliging “Yerkir” to publish in the newspaper the operative part of the judgment, pay 200,000 AMD as a compensation for insult, as well as pay off the court expenses of 88,000 AMD (see details in YPC Weekly Newsletter, June 3-9, 2011).

As mentioned in the Council’s expert judgment, the legal analysis of the suit was based on principles of national and international law that are specified in the document (in particular, the RA Constitution, European Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms).

According to the Council, the cycle “131 Faces and the Masks” is of public interest as it presents the RA NA MPs, their biographies, work duties and financial situation. As regards the piece on Tigran Arzakantsian, it has a humorous nature assuming some exaggerations which presumes a higher level of protection of freedom of speech, the Council notes.

The expressions of the piece, contested by the NA deputy and criticizing him, are overall value judgments made by the piece author (which are not subject to prove pursuant to the case law of European Court of Human Rights), or are factual data based on expressions, interviews of Tigran Arzakantsian, pieces and information about him from other media, the Council mentions.

As regards one of the article’s expressions which quotes the former RA Prime Minister Hrant Bagratian and contains the offensive word “cub”, the Council finds that the fact, whether the journalist had indicated the source from which he had picked up the quotation, is the most essential. In this case this was not done. Meanwhile, the plaintiff had presented the written statement of Hrant Bagratian who denied telling anything like this. The expert judgment notes that this fact could permit to assert about a deliberate humiliation of dignity, which is one of the components of the “insult” notion. At the same time, the Council emphasizes that the publication of above-mentioned statement of Hrant Bagratian in “Yerkir” daily cannot be considered as a due refutation, as it does not correspond to legislative requirements prescribed for refutation.

Thus, the Council on Information Disputes concluded that the majority of the argued expressions of the article are value judgments or are based on factual data which are not subject for court proceedings. The Council emphasizes that the court intervention has to be commensurate to the damage caused, should take into account the factual background of the case, the financial situation of the media and the ECHR case law. Therefore, the compensation of 200,000 AMD defined by court for the offensive word “cub” is disproportionate, as well as the initial demand of the plaintiff of 3 million AMD. The Court could have limited by obliging the newspaper to publish an apology for the expression with reference to Hrant Bagratian. As for the court expenses, the Council found that the amount determined is reasonable.

COURT DISMISSED THE SUIT OF TIGRAN ARZAKANTSIAN VERSUS “IRAVUNK” NEWSPAPER

On June 24 court of general jurisdiction of Kentron and Nork-Marash administrative districts of Yerevan dismissed the suit of Tigran Arzakantsian, RA National Assembly MP, member of Republican Party of Armenia faction, versus founder of “Iravunk” newspaper, “Iravunk Media” LLC. The matter of the suit became the piece “Lost a Pretty Penny?”, published in “Iravunk” on February 22, 2011. The plaintiff demanded to refute the information discrediting his honor and dignity, oblige the newspaper founder to compensate 3 million AMD (about $ 8,100), as well as pay off the court expenses of 568,000 AMD, from which 500,000 AMD are fees for attorney services The suit was submitted to consideration on March 24, 2011. The hearings started on May 13.

At the session of June 24 the court acknowledged all the demands as ungrounded and resolved to exact from Tigran Arzakantsian the state duty of 10,000 AMD for addressing the court.